Cecilia-08
13-12-2004, 15:30
Hej
Jag ska gifta mig i slutet av maj. Jag vill att min brudbukett ska vara droppformad och lite spretig. Men jag kan inte bestämma mig för vilken färg och vilka blommor det ska vara. Har ni några bra tips på blomval, färger som passar ihopp.
/Cecilia
Yin o Yang
13-12-2004, 15:39
Färg på blommorna är ju väldigt avhängigt av färgen på Din klänning, tycker jag. Själv gifte jag mig i folkdräkt och tog upp färgerna i den

. Buketten var röd, vit och blå (rosor, blåklint och prästkrage)
Cecilia-08
13-12-2004, 15:45
Jag ska ha en vit klänning med släp. Jag tycker inte om gula blommor och jag vill inte heller ha ljus rosa blommor. Jag tycker detta är jätte svårt och när jag går in i blomsteraffärerna så frågar dem alltid vilken färg jag har tänkt. Och jag vet inte det.
/Cecilia
evelina
13-12-2004, 15:48
Säger som föregående talare, (klänning väldigt avgörande).
Det bästa är att att titta i bröllopstidningar eller blomsteraffärer där dem oftast har kataloger med brudbuketter eller gå in på bröllopstorget på nätet.
MVH
Evy
Kolla på brudkort i tidningar så kanske du får något tips och kan ta med och visa för din blomsterhandlare. Själv tycker jag att röda rosor är självklara i en brudbukett.
Swingtime
13-12-2004, 21:31
Mitt förslag är:Vit och lila orchide
Hannele
13-12-2004, 21:39
CITAT (Cecilia-08 @ 13-12-2004, 15:30)
Har ni några bra tips på blomval, färger som passar ihopp.
/Cecilia
Grattis!
Vilka färger du ska ha, kan inte jag veta.
Men vilka som passar ihop, kan du kanske få hjälp med här:
http://www.colormatch.dk/
Kattgräs
13-12-2004, 23:39
Vad roligt!
Jag hade vit klänning och buketten var lång, "droppformad" och helt vit med grön "ram". Det var freesia, rosor, nejlikor, de där små vita, och lite olika blad. Fast jag gifte mig i november, inte på våren.
Du kanske kan be floristerna i blomsteraffärerna om förslag på buketter, men säg vad du INTE vill ha och ungefär hur du tänkt dig, och naturligtvis hur mycket du är beredd att betala. Då har de något att utgå ifrån. Buketten är ju personlig, det är DIN bukett och ditt bröllop. Det är bara du som vet vad som passar dig.
Caprice
14-12-2004, 01:18
Jag tycker gräddvit och blodröd bukett skulle vara väldigt snyggt...
Välj någon vit blomma du tycker om, (liljekonvaljer..? ) samt röda rosor...
Lite grönt som spretar samt hänger ned..
Sen skulle jag ha "diamanter" i buketten, som gnistar vackert..
Och sedan skulle jag göra ett halsband och / eller örhängen med samma stenar för att binda ihop allt...
Caprice
Jag vet vad jag skulle vilja ha för bukett när jag gifter mig. Jag vill ha med min älsklingsblomma i. Det ska vara hibiskusar... fast jag vet inte om det går
Lycka till med bröllopet Cecilia-08
Ciczi
evarina
14-12-2004, 11:14
När vi gifte oss (snart ett år sedan) så tittade jag mycket på nätet (finns länktips på bröllopstorget) plus att de brukar ha massor med pärmar och tidningar hos floristen.
Det underlättar om du bestämmer dig för vilka "grund"blommor du vill ha och söker utifrån det.
Jag hade mörkröda gerberamini i min bukett (lyste upp mitt i vintern) tillsammans med lite olika grönt "spret".
/E
Cecilia-08
14-12-2004, 15:58
Tack för tipsen,
Jag tror jag har bestämt mig för röda rosor i alla fall, det verkar som om det är en blomma man inte får missa i buketten. Jag tycker ju om blått också men enligt floristen passar inte rött och blått det är för stora färgskillnader.
Kanske rött och lila går?
Hannele
14-12-2004, 16:23
CITAT (Cecilia-08 @ 14-12-2004, 15:58)
Kanske rött och lila går?
I länken jag gav dej, kan du välja rött, så ser du vilka färger passar till:
http://www.colormatch.dk/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.