ariana
Hur liten skall bilden vara
Susanne i Linköping
Max 50 pixlar bred, 70 pixlar hög. Du får själv skriva i storleken i din kontrollpanel när du väljer en egen bild. Är bilden större skalas den ner, men det är ju onödigt att använda en för stor bild, det tar ju längre tid att ladda hem den och en del här sitter ju med långsamma modem.

Tänk på att inte skriva 50x70 om bilden är kvadratisk eller rentav bredare än den är hög, den blir så ihoptryckt och ful då. Bättre med 50x50 för en kvadratisk bild. Är den lågrektangulär måste man minska höjden ännu mer. sad.gif

Rekommenderad maxstorlek räknat i MB är 20 MB, min egen är lite större dock, 40 tror jag. rolleyes.gif Men den är ju animerad, en stillbild tar mindre plats.

---------
Host, host, jag får redigera lite här. Ralf PM-ade och påpekade att min signaturbild är betydligt större än jag påstod. Han har så rätt. Den är på närmare 130 MB. Ujuj. ohmy.gif Förlåt alla modemuppkopplade forumister. Men jag byter inte ändå. sleep.gif
ariana
ja det blev ju som du sa helt ihopklämd vet inte hur jag får mindre bredd
*Felix matte*
CITAT (ariana @ 15-12-2004, 20:37)
ja det blev ju som du sa helt ihopklämd vet inte hur jag får mindre bredd

Sparade och kikade på din bild.... testa med att ändra storlek till 50 x 60
eller 50 x 50... då tror jag att den blir mindre hopklämd.
Lycka till!
Susanne i Linköping
ariana, jag hoppas du ursäktar att jag klippt lite i din bild:

Så här blev det med storlek...

...50x60, 50x65 resp 50x70 pixlar.
Posse
CITAT (Susanne i Linköping @ 13-12-2004, 20:09)
Rekommenderad maxstorlek räknat i MB är 20 MB, min egen är lite större dock, 40 tror jag. rolleyes.gif Men den är ju animerad, en stillbild tar mindre plats.

---------
Host, host, jag får redigera lite här. Ralf PM-ade och påpekade att min signaturbild är betydligt större än jag påstod. Han har så rätt. Den är på närmare 130 MB. Ujuj. ohmy.gif Förlåt alla modemuppkopplade forumister. Men jag byter inte ändå. sleep.gif

Jag misstänker att du blandat ihop kilobyte (KB) och megabyte (MB), vilket väl är tusen gånger mer. En bild på "130 MB" gissar jag skulle ta mitt modem typ ett halvt dygn att ladda ner. rolleyes.gif
Sollan
Försöker lägga in en liten bmp fil som signaturbild. Får bara svar att det är fel filtyp. Tyvärr hittar jag ingen info om vilka filtyper som kan användas... sad.gif
Posse
CITAT (Sollan @ 16-12-2004, 18:24)
Försöker lägga in en liten bmp fil som signaturbild. Får bara svar att det är fel filtyp. Tyvärr hittar jag ingen info om vilka filtyper som kan användas... sad.gif

BMP används väl såvitt jag vet aldrig på webben. Vad jag kan se står det på sidan "Redigera signaturbild":

CITAT
Följande filtyper är tillåtna:
.gif .jpeg .jpg .swf .png
Sollan
Det första man blir blind på är ögonen... wacko.gif Få se nu då?
Sollan
Nähä, inte syns den inte fast den visas så fint i min ktr.panel. Vad gör jag för fel???
Sollan
Jaha nu syns den men den rör sig inte... #&~arrgh!
Berith
... troligen för att du "döpte" om den till .gif unsure.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Posse @ 16-12-2004, 13:25)
Jag misstänker att du blandat ihop kilobyte (KB) och megabyte (MB), vilket väl är tusen gånger mer. En bild på "130 MB" gissar jag skulle ta mitt modem typ ett halvt dygn att ladda ner.   rolleyes.gif

Såklart! Snacka om att sitta och yra... och jag som nyligen skickat ett PM med detaljerade beskrivningar av skillnaden mellan bit, byte, kB och MB! 1kB = 1024B, 1MB = 1024kB.

Men man ska vara vaken också, det räcker inte med att kunna det om man koncentrerar sig! ohmy.gif Tack Posse för att du tar ner mig på jorden lite, oj vad jag skäms! sleep.gif

Kilobyte ska det vara!!!! kB! kB! kB! ohmy.gif

Men nu ser jag också att i kontrollpanelen står det faktiskt kb... alltså kilobit!
20 kb = 20 * 1024 = 20 480 bitar = 20480 / 8 byte = 2560 byte = 2,5 kB. Så 20 var fel även om jag skrivit kB. unsure.gif
Sollan
Nu då!
En korkad fråga: Jag vill kopiera ner gif på min dator. MEN jag kan bara spara dem som bmp filer. Kan ju senare byta filändelse till .gif men då ryker ju animeringen.... Buhu! Vad gör jag för fel???
*Felix matte*
CITAT (Sollan @ 16-12-2004, 21:29)
Nu då!
En korkad fråga: Jag vill kopiera ner gif på min dator. MEN jag kan bara spara dem som bmp filer. Kan ju senare byta filändelse till .gif men då ryker ju animeringen.... Buhu! Vad gör jag för fel???

Nu funkar det ju biggrin.gif
Posse
CITAT (Sollan @ 16-12-2004, 21:29)
Nu då!

Om det endast finns BMP att "välja" på när man försöker spara en bild från en webbsida kan det visst bero på att man behöver tömma "Tillfälliga Internet-filer".
Sollan
CITAT (Posse @ 16-12-2004, 22:08)
Om det endast finns BMP att "välja" på när man försöker spara en bild från en webbsida kan det visst bero på att man behöver tömma "Tillfälliga Internet-filer".

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon