Full version: Förädling av damm?
MrNorth
Hittade en bild från i somras (då det var grönt) på min damm. Jag satt just nu och skissade på planer för hur jag kunde göra den "snyggare" och flyta in lite mera. Tricket är ju att det ska se så naturligt som möjligt...

Det jag tänkte göra till våren är att sänka ner kullerstenarna så de bara är ca 1-2 cm ovanför markytan... för som det är nu så blir de för dominerande tycker jag... de skapar en "mur" runt dammen. Och så är det planteringen... har jag tillräckligt med växer, eller ska jag plantera mera? Det jag först och främst tänker på är vattenväxter... men även runt omkring dammen kanske det behövs mera?

Notera dock att mitt mål inte är att bygga en typisk "svensk" damm med tusen och en perenn runtomkring, utan lite mera åt det japanska hållet.

Sitter även och fundera på hur jag kan använda mossa... nån som har förslag?

MVH
Henrik - läääängtar tills våren och värmen och att se mina azaleor runt dammen blomma!!
Sollan
Pröva med en buske. Eller en rejäl rugge bambu/vass.
Något så man inte kan se hela härligheten på en gång om du förstår vad jag menar
Skulle kanske "gömma" stenarna runt en del av dammen. Inte hela kanten.
Lycka till!
Lena i Torslanda
Grusa upp en yta intill dammen istället för gräsmatta. I den ytan kan kullerstenarna sakta få krypa upp. I gruset små öar av olika gräs och gärna en bamburugge. Flata trampstenar för att inte klafsa runt i gruset i nödan.
kerstin z5-6
En mossoval med en stående " sten .. mmm -Något bakom dammen kanske ? Träd , buske -en fixeringspunkt -grus som Lena föreslår
Nån barris med strikt form ?
uno
På utsidan fyller Du upp med jord, tar bort en del av gräsmattan och blanterar växter i olika höjder. På norrsidan kan det vara trevligt med en halv buskberså med öppningen åt dammen. Ett litet bord och några stolar eller en bänk. Det blir en trevlig lite avskild sittplats. Jag har gjort så och till bersån har jag Smällspirea, en snabbväxande buske som behåller bladen länga.
MrNorth
Hejsan.

Oj vad många svar! Synd bara att vädret är så dåligt att man inte kan ut och jobba med dammen redan nu sad.gif

Iaf... vart kan man hitta följande bambu?

http://home.wanadoo.nl/arjan.baan/FOTO'...Nieuw/pijp2.jpg

Tänkte slänga bort fontänen och ha detta trevliga tillflöde istället.

Sedan har jag hittat en bild som gav mig inspiration... för jag tycker min dammkant ser alldeles för tillrättalagd ut. Det ska inte vara prydligt, det ska vara naturligt... tongue.gif
Så denna bilden gav mig nspiration:

http://home.wanadoo.nl/arjan.baan/FOTO'...nrandvijver.jpg

och denna

http://home.wanadoo.nl/arjan.baan/FOTO'.../vijverlamp.jpg

Jag skall anamma lite av de idéerna jag fick från bilderna så får vi se hur det blir. Jag skall bygga om kanten från grunden och lägga fler stenar i vattnet, så att de på ett oregelbundet sätt täcler dammens kant.. dvs INGEN MUR eller "halsbandskänsla". Sedan peta ner lite mera växter... och mossa!

MVH
Henrik
Sollan
Vi får väl ta del av resultatet i sommar?
ogräset
Hej

För ett par år sedan tröttnade vi på vår gräsmatta, min son satte igång och byggde en damm. Året därefter utökade han dammens storlek och lade plattor där vi har bord och stolar. Vi har varierat med små och stora stenar kring dammen. Kika i vårt fotoalbum.

Lycka till

Birgitta
MrNorth
Ser fint ut! Har nog kommenterat bilderna i en annan tråd smile.gif

Så ni har täckt hela dammens botten med småsten och sedan låtit det krypa ut i rabatterna runt om? Det jag kämpar med är att få det att se naturligt ut och inte en mur eller ett pärlhalsband.

Vad är det för höga härliga vattenväxter du har? Jag har inte hittat mycket hos min plantskola... Det jag är ute efter är sånt som kan växa på några dm djup och sticker upp ovanför vattenytan...

MVH
Henrik
Svalu
Henrik, tolka detta som konstruktiv kritik.
-Du har ju redan insett att du måste bryta det välordnade mönstret med kullersten som pärlor på tråd runt dammen-Bra!
Men vill du gå vidare så måste du "connecta" dammen med ytorna. Jag föreslår en grusad gång fram. Kanske en yta med en sittplats. Satsa pengur på några väl valda träd. Alla har vi väl sett oaser i öknen. Likna din gräsmatteyta vid en öken, platt och trist. Måste livas upp. En damm är ett mål att gå till...en oas. Och dit ska man ha en stig...man ska inte behöva virra sig fram över en gräsmatta.
Addera sen några rejäla stenblock....och jag menar rejäla...om du kan få in maskiner där så lägg dit ett rejält flyttblock som du valt ut och frågat markägare om lov att ta. Ingen samåskit som kan tas i skottkärra. Börja med 2-3 på 10-30 ton styck...fundera noga på placering. Gräv ner dem till 2/3 delar så ser de ut att legat där i evigheter.
-Resultatet kommer garanterat att bli bra...och värt varenda krona det kostat.
Lycka till!
ogräset
Hej!

Växterna som är i vattnet är vanlig vass som växer i sumpiga områden och "cigarrer". Dessa växter är snabbväxande och lätta att övervintra, bara att klippa ner och vänta på våren.

mvh Birgitta
DammPeter
Hej

du ska ha ca 50 % av dammytan täckt med dammväxter i en optimal damm.
Någon näckros och en vassrugge hade nog passat bra.
Skicka gärna fler bilder på dammen till sommaren, alltid kul att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon