Full version: Jordärtskocka Bianca
Susanne i Linköping
Nu har jag odlat Bianca i två säsonger och jag är helnöjd! Fina blommor och goda knölar. Första året hade jag även en sort med rödaktiga skockor, de var slätare och finare i formen än Bianca, som är ganska ojämna, men du milde vilket jobb det var i våras med att gräva upp alla knölar jag missat vid skörden. Knölarna satt djupt, ofta mer än 30 cm ner, så det var bökigt att få upp dem. Särskilt de som kom upp mitt i vitlökslandet.

Av Bianca hittade jag bara en enda förrymd knöl, och den satt max 15 cm ner.

Hur är det med andra sorter? Finns det någon som har snygga knölar men inte så djupt ner? Jag kan tänka mig att odla någon sort förutom Bianca även om det bara är den sistnämnda som blommar, men den får inte gå så förbaskat djupt!
Ingrid på Västkusten
Intressant att höra! Själv hade jag Bianca för första gången i år men jag tror att den enbart gjorde pötteskockor hos mig i trädgårdskomposten, jag råkade ut för en storm som knäckte stammarna rättså tidigt vilket nog påverkade.

Så jag hoppas på bättre tur :-) och mera pallkragar ;-)

Skall testa en del namnsorter till nästa år jag med :-) alltid kul att prova annat med!

Hälsar Ingrid

PS Future Foods har en del andra sorter til salu!
Susanne i Linköping
En sak att tänka på när man odlar Bianca är att eftersom rötterna inte går så djupt kan plantorna stå lite ostadigt. Om man trampar till jorden när man satt knölarna borde det gå bättre. På kolonilotten satte jag några knölar genom att bara köra spaden genom grässvålen och peta ner knölarna, de plantorna stod stadigt hela sommaren trots att de stod ganska utsatt. Men hur stora de knölarna blev vet jag inte förrän jag grävt upp dem, gräset tog säkert mycket av näringen.

Rätt festligt att behöva sträcka sig upp i stället för ner när man plockar blommor! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon