Full version: Mer om mistel!
lynx
Tjingeling!

Jag fick en mistelbukett häromdagen. Denna gång var den lite "härjad", det såg inte ut som att den var plockad i helgen, om jag säger så... När jag skulle hänga upp den började det trilla små bitar, både blad och bär, så jag funderar:

Hur håller sig mistel?
Är den giftig? Bär och/eller blad?

Mistel är vackert och lite romantiskt, tycker jag, trevligt att ha i taket... *ler drömmande* wub.gif wub.gif

...men det finns numera andra aspekter, en nyfiken 1,5 åring... unsure.gif

Hoppas det finns beresta och världsvana människor här på forumet som kan hjälpa mig med detta?! Jag förutsätter att den är imporeterad... wink.gif

Lynxan
lynx
CITAT (lynx @ 14-12-2004, 11:15)
Hoppas det finns beresta och världsvana människor här på forumet som kan hjälpa mig med detta?! Jag förutsätter att den är imporeterad... wink.gif

Ja, alltså, kunskap om mistel är prioriterat framför världsvana etc... tongue.gif *smickrande*

Har för mig att jag läst att den är fridlyst i Sverige osv, så den har naturligtvis växt utomlands... wink.gif

Snälla, hoppas någon kan hjälpa mig?!!

Lynxan
Åsa, mälardalen zon 2
Det är vanligt att mistel är importerad men det säljs även svensk mistel, fruktodlare i områden med mycket mistel brukar få plocka och sälja det är inte bra för äppelträden ifall det blir mycket stora mistlar i träden, mistel är ju en halvparasit.
(+hugger man ner ett gammalt äppelträd med mistlar i när man ska föryngra bestånden så kan man ju också plocka och använda misteln)

Förr jobbade jag i blomsteraffär och min chef var från polen vi hade polacker som kom i bilar fullastade med urtjusiga jättemistlar med en massa bär varje december (ibland var mistlarna nästan 1m i diameter, de stora såldes till kursgårdar och liknande eller så klippte vi sönder dem i mindre bitar).

När man hänger upp misteln så torkar den och kommer man åt den brukar det rasa delar.

Såhär står det om mistel i giftinformationens växtlista:
Mistel
Viscum album
Växten har använts medicinskt och innehåller viscotoxiner som har irriterande egenskaper.
SYMTOM: Magbesvär.
ÅTGÄRD: Om mer än 5 bär eller andra växtdelar förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Kajsa
I lördags var jag på Tidö julmarknad (vid mälaren ) och köpte gran och där ute är lindarna fulla av mistlar, stora som skatbo, där får ägaren även ta ner och sälja grenar av mistel, tycker dom snabbt ser fula ut när dom kommer in, men visst vill man ha en liten mistelgren vid jultid. Vad jag läst har dessa mistelbestånd vid mälaren kommit hit på 1700-talet till slotten med mistelinfekterade fruktträd från Europa. Här i Västerås ser man mistel på många ställen, när jag cyklar till jobbet genom ett villaområde har flera trädgårdar mistlar i sina gamla äppelträd. Och mistel är Västmanlands "landskapsblomma "
Mia, zon 3
Mycket av den mistel vi köper här är importerad från Frankrike via Danmark, efter vad jag hört. Tydligen är franska fruktodlare etc lyckliga att bli av med sina mistlar, då de kan bli jobbiga i odlingar i det klimatet.
Hannele
Ingen jul utan kyssevenlig mistel! wub.gif
(så här ser den ut efter jul.)
Småbarn kan väl inte klättra i dörrkarmarna, utom spindelmannens barn:
hans lille krabat i blöjor klättrade upp på dörrar!
ohmy.gif
Man kan även plantera bären i äppelträd: http://home.swipnet.se/~w-33838/mistel1.htm
Kajsa
Hannele
Var det inte du som försökte dig på att få mistelfrö att börja växa fast på äppelträd? Hur gick det, eller var det någon annan?
amaira
Jahapp, jag är visst för sent ute... tongue.gif
I det här forumet växer kunskap och kunskaps-sök på träd, precis som misteln, vad har jag här att göra ohmy.gif . *tramsar mig lite*

Bra och informativ länk du hade Hannele!

Jag har ju också mistel i parti och minut här i "våra" träd. Älskar dem.

Jag tar sällan in någon, för de antingen torkar och blir fula så snabbt, eller så sätter jag dem helt enkelt i vas! Det funkar ibland, och ibland börjar den tappa sina blad, bär och grenar, utan att något direkt syns på dem på annat vis.

Däremot kan de hålla sig hela vintern utomhus! Fast rådjuren äter upp dem om de kan, och älgarna skalar av så långt upp de kan på träden.

Förra året gjorde jag en lång mistelgirlang till hjärteväns veranda, som var otroligt fin från advent ända fram till mars!

Giftigheten är inte panikartad, men man ska ju inte äta dem.

Just i Mälardalen, och Västmanland och nån mer plats har jag för mig, har misteln överlevt sedan bronsåldern. Det har väl varit lite mer gynnsamt klimat här.

Sedan har det som sagt kommit in en del med europeiska fruktträd. Och sedan 50-60-talen har misteln börjat sprida sig rejält igen.

Det finns väl olika anledningar till det, ett mildare klimat är en.
En annan lär vara, att fågelbestånden behöver "en viss kritisk minimi-gräns" innan de lär sig - eller anser det mödan värt, att i system infoga en ny maträtt på menyn. Och misteln sprids ju som bekant med fåglar.

bild på en vildväxande mistel i ett äppelträd, fotad under snöperioden för några veckor sedan

/amaira.
lynx
TACK för all mistelkunskap ni delgett mig!! biggrin.gif

För att förtydliga lite: Buketten jag fick var "sliten" när jag tog av pappret... Den drösade grenar, blad och bär redan innan jag hade hängt upp den, och fortsatte från positionen i taket.

Lilleman klättrar förvisso inte på väggarna, men studerar nyfiket saker som ligger på golvet. Ibland hamnar saker i munnen... Inte bra!

Jag kan även meddela att familjerådet har fattat beslut om att misteln får hänga någon annanstans detta året... Fåglarna lär bli glada... Å jag hoppas att det kan bli potensial för mistlar i träden... *drömmer om spirande mistlar* tongue.gif

Lynxan
Evin
Varför växer det inte mistlar i Skåne?
Gillar de kyla?
En dag när jag har ett träd i min trädgård ska jag "plantera" mistel. Det är ju så fint smile.gif

/E
Åsa, mälardalen zon 2
Mistel finns även i skåne. Ofta finns misteln på begränsade områden.
Evin
Det är väl int bra att plantera mistel i unga träd ?
Jag kommer köpa äppleträd till våren på plantskola.
När är trädet gammal nog att ta hand om sin parasit?

/E
Hannele
CITAT (Kajsa @ 14-12-2004, 17:34)
Hannele
Var det inte du som försökte dig på att få mistelfrö att börja växa fast på äppelträd? Hur gick det, eller var det någon annan?

Ja, jag gjorde det, oldwolfie lyckades, men jag får försöka igen.

Mistel från Italien.
lynx
CITAT (Hannele @ 15-12-2004, 14:00)
Mistel från Italien.

Vacker mistel, ser fräch ut!! biggrin.gif tongue.gif

Förstår att det är så här de kan se ut...

Lynxan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon