|
En av mina guldfiskar som jag övervintrar i dammen visar tecken på att må dåligt. Han ligger med ena sidan upp, har tappat färg och även fjäll. Har tagit upp honom och lagt honom i en hink. Kan jag göra något? Vad? Snälla, snälla -hjälp mig!
Det finns en fisksida med forum på, www.zoopet.com pröva där! Lycka till... Hoppas din guldis överlever Annlouice
GoSatta
14-12-2004, 11:43
www.zoopet.com där finns det duktigt dammfolk.
att guldfiskar dör om man övervintrar dom ute i dammen är inget ovanligt, ofta klarar dom inte mer än 2 max 3 vintrar i vårt kalla klimat.
Har kastat in en fråga på zoopet. Hoppas nu att de kan hjälpa mig. Även om det "bara" är en guldfisk så blir man så ledsen....
*Felix matte*
14-12-2004, 20:21
Hur gick det med guldfisken... hoppas att den har repat sig.
Gossen Ruda
14-12-2004, 20:44
Annars finns det gott om katter.... Den enes död den andres bröd.
Usch, nu var jag stygg men som mångårig akvarist har jag lärt mig att när en fisk blir sjuk repar den sig sällan. Fiskar är kortlivade saker och det finns en mängd sjukdomar och andra krämpor som drabbar dom. Så gott som alltid med dödlig utgång.
Jag har varit i kontakt med en djuraffär där de sade att han förmodligen har problem med simblåsan. Det kan bli bättre men.... Arne är nu återbördad till dammen där han lättad knyckte sig ner till botten. Det är nu bara att hålla tummarna.... Hur gammal en guldfisk kan bli vet jag inte men jag tänker inte slakta honom om han nu bara är yr i simblåsan! Jag har tidigare gjort "konstgjord andning" på en till synes död guldfisk (med lyckat resultat). Förmodligen skulle jag fästa mig vid en vandrande pinne om jag nu skulle skaffa en sådan....
*Felix matte*
14-12-2004, 21:24
Då får vi hålla tummarna för att den ska bli pigg igen. Spelar väl ingen roll om det är en fisk eller hund... djur som djur.. man fäster sig vid dom och alla är lika mycket värda jag har under åren haft fåglar och fiskar, katt och numera hund.
Ja, jag hoppas att Arne klarar sig, han är ju dessutom så snygg.... Lite frodig kanske ... men stilig!
Gossen Ruda
14-12-2004, 21:39
Kan Arne ha fått sitt namn från en annan känd vatten-Arne, namne med en tennisspelare? Det kanske finns plats för en och annan Josefin mm i vattnet.
Jo, visst kan man "känna" även för en fisk eller vilket annat djur som helst. Vi människor är såna. På gott och ont.
Förresten kom jag på något nu när vi är under ytan. Om en simmare blir diskad, kommer det inte att löddra väl mycket i bassängen då?
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2004, 21:39) Förresten kom jag på något nu när vi är under ytan. Om en simmare blir diskad, kommer det inte att löddra väl mycket i bassängen då? Tokstolle där! Jag håller tummarna för Arne, jag också  . Hoppas "lite yrsel i simblåsan" snart går över. Det är inget jag själv har erfarenhet från, så jag har tyvärr inget bra att säga. /amaira
Gossen Ruda
14-12-2004, 21:43
Aha, Arne "ge mig en kvart om dagen" Tammer.
GoSatta
15-12-2004, 09:05
"Usch, nu var jag stygg men som mångårig akvarist har jag lärt mig att när en fisk blir sjuk repar den sig sällan. Fiskar är kortlivade saker och det finns en mängd sjukdomar och andra krämpor som drabbar dom. Så gott som alltid med dödlig utgång. "
Det där kan jag inte alls hålla med om. har fisken bra förhållanden finns det alltid goda chanser att dom repar sig och många vanliga akvariefiskar kan lätt bli över 10 år så allt beror på skötsel.
Viktigast med fisksjukdommar är ju dock inte att bara bota sjukdommen utan att göra sig av med anledningen till den som oftast finns i karet.
Gossen Ruda
15-12-2004, 09:49
Visst kan en del fiskar bli gamla, jag hade tills ganska nyligen 4 praktbotier som hade passerat 15 år. Fast dom vanligaste fiskarna blir knappast över 5 år.
Om fiskarna drabbas av ektoparasiter eller försämrad vattenkvalitet kan det gå att rädda dom men invärtes sjukdomar är svåra att klara.
Beträffande guldfiskar så är dom ganska hårdavlade och därmed lite känsligare än grundformen. Odlarna satsar mer på utseende än på hållbarhet.
GoSatta
15-12-2004, 09:51
ålder på fiskarJa guldfiskar är ju en annan femma, speciellt i dammar.
Gossen Ruda
15-12-2004, 10:38
Listan på länken är väl den högsta ålder som rapporteras för respektive fisk. Genomsnittet är säkert mycket lägre.
Fast mina guldisar hör inte till den där fyrkantiga sorten som är så sönderavlade så man blir mörkrädd. De har vanlig fiskform och simmar utan problem... Däremot är de fläckiga (liknar koi) vet dock inte om det är ett resultat av avel. Enligt uppgift ska arterna heta "Sarasin" och "Shobunkin" osäker på stavningen.... Arne är nog ca 4 år...
GoSatta
15-12-2004, 15:35
alla guldfiskar är ett resultat utav avel, guldfisken kom till för över 1000 år sedan i Kina, så någon "riktig" art är det inte (vad nu en riktig art är) det är en odlingsform av en vanlig karp.
När jag skriver avel menar jag den här osunda aveln där man koncentrerar sig på att ta fram drag som är onaturliga (t.ex att en fisk får en fyrkantig form). Jag var lite otydlig där....
GoSatta
15-12-2004, 15:39
jo ja förstog men ville bara spela duktig
kristerh
15-12-2004, 15:58
CITAT (amaira @ 14-12-2004, 21:43) [Hoppas "lite yrsel i simblåsan" snart går över. Det är inget jag själv har erfarenhet från, så jag har tyvärr inget bra att säga.
/amaira Yrsel i simblåsan? har fisken varit på flaskan...? krister
Gossen Ruda
15-12-2004, 15:59
Vad som är vad inom karpsläktena går nog inte att utreda säkert. Arterna har korsats hit och dit i hundratals år. Här kommer en liten utredning.
Guldfisk, Carassius auratus. Den vanliga guldfisken, säkert en framodlad variant. Möjligen av karpen, Carassius carassius. Dom liknar varandra i form och beteende. Utom då vissa avarter som slöjstjärten och teleskopfisken.
Sen finns det också Prydnadskarp eller Koi, Cyprinus carpio.
Vildformen av Koi kan bli över metern lång, karpen strax under metern och guldfisken ca 30 cm.
Men finns det inte shobunkin och sarasin då? Har jag blivit skojad med? Arne är i alla fall en stilig, guld- vit- och svartfläckig fisk. Möjligen något överviktig....
Gossen Ruda
15-12-2004, 18:43
Har du dom så finns dom!  Det är nog snarare namn på olika odlingsformer av någon av arterna, inte egna arter. Förmodligen av Koi, dom är ofta spräckliga.
Sarasa och Shubunkin heter de och är kinesiska avelsformer. Hm. Arne är en Subunkin. På någon sida skrevs det att de "är korkade". Sicket påhopp! Någon annan har påstått att en guldfisks minne räcker bara några sekunder. Hur fasen man nu kan veta det... Kan se framför mig hur de simmar runt i sin skål och varje gång de passerar en viss punt så tänker de: "Åh, kolla de har skaffat ny soffa!" och nästa gång: "Åh, kolla, de har skaffat ny soffa!" osv, osv.
Ursäkta, men du skriver att de "övervintrar i dammen"... har du dem inne på sommaren då eller? Borde man inte göra andra vägen, hehe... så att de är i dammen på sommaren då det är varmt och inomhus på vintern då det är kallt. Vet inget om fiskar men jag har aldrig hört om nån som haft guldfiskar i en utedamm på vintern!
CITAT (Dzad @ 15-12-2004, 19:47) Ursäkta, men du skriver att de "övervintrar i dammen"... har du dem inne på sommaren då eller? Borde man inte göra andra vägen, hehe... så att de är i dammen på sommaren då det är varmt och inomhus på vintern då det är kallt. Vet inget om fiskar men jag har aldrig hört om nån som haft guldfiskar i en utedamm på vintern!  Jodå, jag övervintrar dem i dammen. De går ner i dvala och då de är kallvattensfiskar funkar det bra. Från början tog vi in dem men med tiden blev de så stora (och fler) att vi tyckte att det kändes som fiskplågeri att lägga dem i ett akvarium. De är ju vana med stora utrymmen. Dessutom var ett ett litet helsike att fånga dem på hösten... Dammen är ca 70cm på djupaste stället. Den har syrepump och avluftning av sumpgas, dessutom en doppvärmare om det blir vargavinter. Fiskarna har vi haft ute två vintrar nu och det har fungerat bra.
Gossen Ruda
15-12-2004, 20:31
Det rekommenderas att inte låta koi och guldfisk övervintra utomhus men tydligen går det bra. Att ha dom inomhus i rumsvärme är nog sämre.
Hur är det med Arne? Lever han än?? Det där med att han simmar upp och ned eller på sidan kan vara så enkelt som att han har svalt för mycket luft och fått nå'n slags obalans i simblåsan tror jag.... Någon nämnde det när våran guldis simmade så. Men det där med fjällningen och färgen lät ju sämre Påståenden är med reservation för felaktig andrahandskälla  Vi har ju en och annan Kunnig på området här som säkert vet mer Förresten har jag för mig att jag läst om en guldfisk som blev 40 år  Men det måste väl ändå vara påhitt! Annlouice
Vi har våra guldfiskar och koikarpar ute i vinter för första gången. Eftersom dammen är 2 meter djup så funkar det inte att fiska upp fiskarna inför vintern. Isåfall måste man tömma ur nästan 14 kubik med vatten vilket vi gjorde förra året men i år tänkte vi slippa det. Har också en pump i med en syreslang och en doppvärmare. Hittills har det funkat bra men jag antar att det är våren som är det kritiska.
Har just varit ute och kollat Arne. Han ligger i ytan men har rätat upp sig. Hoppas att det är något övergående. Kanske yrseln i simblåsan gör att han inte kan ligga djupt??  Förstoppning har han inte i alla fall såg jag.... Jag har hälsat från er och han viftade lite på fenorna tillbaka.
Det du beskriver om din Arne är ju en bakteriesjukdom som Guldfisk i utedamm ofta drabbas av, tyvär brukar de sent omsider dö...
CITAT (Sirpa @ 19-12-2004, 21:46) Det du beskriver om din Arne är ju en bakteriesjukdom som Guldfisk i utedamm ofta drabbas av, tyvär brukar de sent omsider dö...  Iiiihhhh... Smittar det? Och vad heter den?
lever firren ännu?
Isen har lagt sig nu men han levde i förrgår. Vet inte om jag gör det rätta. Det kanske är bättre att förpassa honom till guldfiskhimlen men varken sambo eller jag klarar av det....
nä... låt honom vara så får du se om han överlever
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|