Full version: Amaryllis i vas
Eva St
Har fått en stor Amaryllis på stjälk att ha i vas. Gör jag något särskilt för att den ska stå länge mer än att ge den vatten givetvis
Helen i Piteå Zon 5
Nejdå, en snittamaryllis kan man ha nästan hur länge som helst, det är nästan så att jag tycker blommorna håller längre som snitt. Se bara till att ett gummiband är lindad runt stjälken längst ner så att stjälken inte "rullar" upp, inte så mycket vatten i vasen, och byta vatten någon gång då å då. / Helen
Eva St
Tack Helen gummisnodden var på plats när jag kollade men skyndade mig att hälla ut av vattnet för vasen hade jag ju givetvis fyllt ända upp men nu har jag snålat in det till någon decimeter högt. Vad kul att du säger att den står sig länge
Eva i Skåne
Köpte en på torget idag. En som jag ska ge bort imorgon.
Jag har inte vågat ställa den inne för jag är rädd att alla blommorna ska vara utslagna till imorgon då ohmy.gif

Jag tror jag ska pynta den med ett par gröna kvistar och en rosett. Vad har du fått till din Eva, eller är den helt "naken"?
Och hur hög är den? Den jag köpte är jättelång, så jag funderar på om jag ska ta av en liten bit...
Hannele
Alla blommor trivs lite svalare på natten.
det sägs, att det räcker med ett snapsglas vatten till amaryllis.
Jag köper billigt efter jul ibland, lika fina då.
Smekajsa
Ett "insider" tips om du ska frakta den är
att köra i en blompinne inne i stjälken

amaryllis-stjälken går väldigt lätt av.....
Eva i Skåne
Bra tips. Jag ska sticka en pinne i stjälken innan jag kör imorgon. smile.gif
Eva St
Min är sisådär 60 cm lång. Det är celofan en bit upp på den och ett stort grönt blad med glitter på och några pinnar med små små röda kulor och utanpå detta en röd rosett. Den är jättefin
Snöflinga
Brukar snitta om dem och sedan sticka små hål strax nedanför blomman, på stjälken, ( expertråd från någonstans) skall då hålla sig längre.....

Jaha, litet vatten, det hade jag inte en aaaning om, tack för tipset
smile.gif
Eva St
Det där med att sticka hål känner jag igen när du säger det
Betty
Jag fick en amaryllis av mina arbetskamrater igår. smile.gif

Ewa L
Jag känner att jag skall "offra" en stängel eller två när mina slår ut. Har nog 5--6 krukor på G.

Inte för att jag är så duktig på att göra arangemang, men nå't får jag nog till. Har ju nu lite fina bilder att tillgå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon