Full version: Tårta
norpan
Ska ha dop för min lilla älskling i januari och har då tänkt vara duktig och baka en tårta. Vi ska bjuda på buffé först, som vi hämtar färdig.
Vi blir 21 personer med tre tonåringar som inte är så värst förtjusta i tårta .
Troligtvis blir det väl en vanlig sockerkaksbotten med lite gott emellan och på. Men jag tänkte om ni kanske hade några smaskiga förslag.

// Norpan
kristerh
ett tips för att få en xtra smarrig tårta är att blanda lite god likör eller conjac med vatten o fukta bottnarna med, smaskens blir det tongue.gif
krister
Caprice
De här har jag testat, de är smarriga och lättgjorda..

Kalasbakelser med rosa kristyr och pärlsocker

Ingredienser:
1 pkt tårtbotten
2 dl blåbärssylt
1 pkt vaniljvisp
1 äggvita
4 dl florsocker, rosa siktat
2 krm ättika
1 dl dekorationspärlsocker

Tillagning
Stansa ut runda formar ur tårtbotten. Bred på blåbärssylt. Lägg på ett lager till och bred på vaniljvisp.
Avsluta med det sista lagret tårtbotten. Låt stå svalt i 30 minuter.
Blanda under tiden till kristyr: vispa ihop äggvita, florsocker och ättika. Bred på kristyr och dekorera
med pärlsocker.

Tips! Går bra att göra som hel tårta.

Caprice
netaave
Vi brukar också vara runt 20 på födelsedagar m.m. jag gör då 3-dubbel sats tårtbotten utan fett och mjölk (från Vår kokbok) och gräddar i långpanna.
Jag delar den på mitten för då är det lättare att skära bottnarna sen, lägger ihop det igen sen. Jag har en tårtskärare där jag skär 4 bottnar på en gång.
Jaf fuktar alltid bottnarna innan jag har i fyllningen, antingen med saft eller fruktspad om jag ex. har mandariner från burk som dekoration.
Jag fyller med mosad banan på en, grädde med hackade mandarinklyftor på den andra och sylt på den tredje, garnerar antingen med chokladfrosting eller grädde, bär och frukt eller mandelmassefigurer beroende på årstid. Finns också kul strössel för ändamålet.
norpan
Tack för tipsen.

Caprice, det såg riktigt gott ut det där. Det får jag nog testa...mums.

Annars började jag nästan tvivla på om ni var såna gottegrisar som jag från början trodde... wub.gif . Men ni kanske inte gillar tårtor så mycket?
kerstin z5-6
marängtårta är ju lätt o luftig

Marängbottnar 2 st
vispad grädde ca2 DL
Punch efter behag eller krossade punchflaskor 3 st / alt arrak eller essens
Russin , eller annan torkad frukt som fått stå o dra i punchen en stund , 1 dl
Grädde överst o riven mörk cholad med apelsinsmak på toppen
Betty
I stället för att behöva joxa med att skära isär bottnarna eller om man inte har någon tårtskärare så kan man göra så här:
Baka tre st rulltårtor i långpanna så har du tre bottnar som räcker alldeles utmärkt till en tårta för tjugo pers.

Jag brukar använda detta recept:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk
Vispa ägg och socker pösigt, blanda mjölet med bakpulvret.
Tillsätt mjölblandningen och mjölken. Bre ut smeten jämnt i smord långpanna (ca 30x40 cm). Grädda i 250 - 275° omkring 5 minuter.

Sen är det bara att välja de fyllningar du vill ha, t.ex. grädde o bär, chokladgrädde, vaniljkräm, mosade bananer, krossad ananas m.m.
Bred grädde över och dekorera.
Tänk på att välja fyllningar som "passar ihop" med varann i smaken.
netaave
CITAT (Betty @ 17-12-2004, 15:23)
I stället för att behöva joxa med att skära isär bottnarna eller om man inte har någon tårtskärare så kan man göra så här:
Baka tre st rulltårtor i långpanna så har du tre bottnar som räcker alldeles utmärkt till en tårta för tjugo pers.

Jag brukar använda detta recept:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk
Vispa ägg och socker pösigt, blanda mjölet med bakpulvret.
Tillsätt mjölblandningen och mjölken. Bre ut smeten jämnt i smord långpanna (ca 30x40 cm). Grädda i 250 - 275° omkring 5 minuter.

Sen är det bara att välja de fyllningar du vill ha, t.ex. grädde o bär, chokladgrädde, vaniljkräm, mosade bananer, krossad ananas m.m.
Bred grädde över och dekorera.
Tänk på att välja fyllningar som "passar ihop" med varann i smaken.

SMART!
*Felix matte*
Jag gör alltid rulltårtsbottnar till tårta.
Om det ska vara en mindre modell så gör jag två st och delar dem på mitten... blir en hög fin tårta.

Mitt recept som jag en gång hittade på förp. till bakplåtspapper...
misslyckas aldrig. biggrin.gif

3 ägg
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vetemjöl och bakpulver.
Ta ett bakplåtspapper vik en kant runtom så det passar i långpanna (ca 30 x 40 cm)
Bred ut smeten på bakplåtspappret och grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 5 minuter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon