LenaTuring
Ibland kan man få funderigar på väldigt triviala saker, som hur får man till hålen i makaronerna? ja, lite såna frågor som barn ställer ibland, som många vuxna faktiskt inte kan svara på. (jag vet då inte)

Tänkte att en sån tråd kunde vara kul.

Själv satt jag och bläddrade i Rockdalakatalogen med fröer i, jag tyckte de kändes onödigt dyra, och så började tankarna snurra............vem odlar alla dessa fröer som kommer ut till försäljning?
Caprice
Hur får man in fyllningen i praliner... unsure.gif

Har kollat, ser inga skarvar... unsure.gif biggrin.gif

Caprice
Sollan
Varför ser det ut som ekrarna i ett vagnshjul snurrar bakåt?
gammelnalle
CITAT (Sollan @ 14-12-2004, 15:12)
Varför ser det ut som ekrarna i ett vagnshjul snurrar bakåt?

När man ser det på TV eller bio beror det oftast på något som kallas stroboskåpeffekt...

När man använder konstgjord belysning är inte ljuset konstant utan "blinkar" 100gånger i sekunden, detta SER vi inte,utan uppfattar ljuset som konstant. När detta återspelas av ett annat medie är det inte säkert att "blinket" kommer exakt som i originalet.. då kommer snúrrande saker att verka ÄNNU snurrigare genom att de KAN verka gå baklänges...

Denna stroboskop-(stroboskåp). effekt utnjyttjas tex vid tändställning av bilmotorer.

En farlig sak med detta är att en bilmotor eller fläkt (i tex en bil) KAN verka stå still när ljuset bara kommer från artisificiellt ljus...

majen bezzerwisser
Bettson
Min brorsdotter frågade varför stenarna inte växer när hon var fyra år.

Klok fråga tycker jag. wink.gif
gammelnalle
CITAT (Bettson @ 14-12-2004, 18:59)
Min brorsdotter frågade varför stenarna inte växer när hon var fyra år.

Klok fråga tycker jag. wink.gif

Växer de nu när hon har blivit äldre???

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Du får förklara HUR de växer inuti jorden (magman) och spottas ut ur jordens inre , men då har de växt färdigt....

Men en bra fråga var det!!

Min flicka undrade var "igår" fanns......

DET lyckades jag INTE förklara....
sad.gif wacko.gif blink.gif wink.gif sleep.gif
Boxer
Är sterilitet ärftligt?

Om du åker i ett fordon med ljuset hastighet, vad händer då du sätter på strålkastarna?

Varför tillverkar de inte plan i samma material som den svarta lådan, den håller ju alltid.

Om det är förbjudet att dricka sprit och köra bil, varför efterfrågas körkortet när man handlar sprit och varför har krogarna
parkeringsplatser?

Varför stavas inte “palindrom” likadant baklänges?

Varför bär kamikazepiloter hjälm?

Finns det ett annat ord för synonym?

Om majsolja kommer från majs, var kommer då barnolja ifrån?

Om du kväver en smurf, vad får hans ansikte för färg?

Är det en succé om en bok om misslyckande inte säljer bra.

Varför finns det inte kattmat med smak av möss?

Om nu kål är så nyttigt som alla säger, hur kommer det sig då att fjärilar bara lever i sex månader?

Varför köper någon en produkt som du måste spola toaletten tvåtusen gånger för att bli av med?

Vems idé var det att stoppa in ett "s" i ordet "läspa".

Om du försöker misslyckas, och du lyckas med detta - vad har du då uppnått?

wacko.gif blink.gif wink.gif sleep.gif unsure.gif
*Felix matte*
Min största fundering är... Var kommer vinden ifrån och vart tar den vägen unsure.gif rolleyes.gif blink.gif
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 14-12-2004, 21:09)
Min största fundering är... Var kommer vinden ifrån och vart tar den vägen unsure.gif  :rolleyes:   blink.gif

Vinden brukar vara "ovanför " översta våningen... ofta full med isolering, sågspån eller bara "bråte"...
NORMALT, tar den inte vägen någonstans....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
amaira
CITAT (Boxer @ 14-12-2004, 19:57)
Om majsolja kommer från majs, var kommer då barnolja ifrån?

huh.gif ohmy.gif Huvva! ohmy.gif

( biggrin.gif )/ amaira.
Gossen Ruda
Om en trälåda tillverkas av trä, vad tillverkas då cigarrlådor av?
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 14-12-2004, 21:30)
Min största fundering är... Var kommer vinden ifrån och vart tar den vägen unsure.gif  rolleyes.gif   blink.gif

Vinden brukar vara "ovanför " översta våningen... ofta full med isolering, sågspån eller bara "bråte"...

Visste jag väl att du skulle komma med sån kommentar tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vi har också en vind men där finns inte alls något isoleringsmaterial sad.gif
bara en massa "grejs" som vi och grannarna samlat på oss. tongue.gif biggrin.gif

Jamen om jag byter ut "vinden" mot blåst... Vart tar den vägen och var kommer den ifrån?
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2004, 21:41)
Om en trälåda tillverkas av trä, vad tillverkas då cigarrlådor av?

Finns det ejderhonor som är slavar?

hmmm... FÖR mycket korsord kanske???

sleep.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 14-12-2004, 21:43)
CITAT (gammelnalle @ 14-12-2004, 21:30)
Min största fundering är... Var kommer vinden ifrån och vart tar den vägen unsure.gif  rolleyes.gif   blink.gif

Visste jag väl att du skulle komma med sån kommentar tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vi har också en vind men där finns inte alls något isoleringsmaterial sad.gif
bara en massa "grejs" som vi och grannarna samlat på oss. tongue.gif biggrin.gif

Jamen om jag byter ut "vinden" mot blåst... Vart tar den vägen och var kommer den ifrån?

det brukar vara jag som är blåst......

sleep.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Om jag säger Blåsten du vet den som viner . tongue.gif
Här blåser det friskt just nu... gissar att det når uppemot 15m -20m /sek.
Jag älskar oväder wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Boxer @ 14-12-2004, 19:57)
Varför tillverkar de inte plan i samma material som den svarta lådan, den håller ju alltid.

Hej Boxer och ni andra

När du skrev om flygplanen Boxer kom jag på en historia. Kanske inte så kul och jag återger den nog inte helt rätt men något så när:

Varför perforerar man inte vingarna när man bygger flygplan.

Det går väl inte, de kommer att gå av.

Har du någonsin fått toapapperet att gå av vid perforeringen.

/Inga
Gossen Ruda
Om vi skall försöka vara lite allvarliga, om det går, så blåser vinden från områden med högt lufttryck mot områden med lägre tryck, detta för att utjämna tyckskillnaden. Anledningen till att det finns områden med lägre tryck beror på att luften stiger där och blåser sen ut åt sidorna högt uppe. Drivmotorn till detta är solen.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2004, 21:54)
Om vi skall försöka vara lite allvarliga, om det går, så blåser vinden från områden med högt lufttryck mot områden med lägre tryck, detta för att utjämna tyckskillnaden. Anledningen till att det finns områden med lägre tryck beror på att luften stiger där och blåser sen ut åt sidorna högt uppe. Drivmotorn till detta är solen.

Ja men...jag förstår inte ändå... får väl sätta på mig dumstruten sad.gif ..'
går det att sova med den på för nu börjar jag känna mig trött tongue.gif laugh.gif sleep.gif
Snöflinga
Varför bits inte knott inomhus ??
Sollan
Varför är det alltid motvind åt båda håll när man cyklar. Både på bort- och hemväg, oavsett tidpunkt.
Ewa smålänska höglandet
Hur många straxar går det på en stund wink.gif unsure.gif
undrade pojken när han hela tiden fick höra, jag kommer strax, jag kommer strax, strax vänta lite, om en liten stund, en liten stund bara smile.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon