Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer recept på min favoritäppelpaj

Äppelpaj

Räcker till ca 8pers

Deg:
5dl vetemjöl
175g kallt smör (eller margarin)
3/4 dl vatten

Fyllning:
6 syrliga äpplen
1dl socker
2msk vetemjöl
1tsk kanel
1krm riven muskot
2msk smör

Till locket:
2msk socker

Gör såhär:

1. Blanda iordning pajdegen i en matberedare och låt den vila i kylskåp i ca 1 timme.

2. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Blanda dem med sockret, mjölet och kryddorna i en skål. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Dela pajdegen i 2 lika stora delar, lägg tillbaka den ena delen i kylskåpet. Kavla ut den andra delen till en rund kaka ca 30cm. Lägg över den i en osmord pajform som är ca 24cm i diameter.

4. Lägg i äpplena blandade med kryddorna i pajformen. Klicka över smöret i små klickar. Kavla ut resten av degen till ett lock och lägg det ovanpå äpplena, jämna till kanten. Tryck till med gaffel eller nyp med fingrarna ihop kanten på pajen.

5. Skär små snitt i pajen så ångan kan sippra ut. Lägg ev. på ett mönster på pajen ifall det blivit deg över. Strö över socker på pajen.

6. Låt pajen vila ca 15 min före gräddning annars krymper locket i ugnen. Grädda pajen på andra falsen nerifrån i 35-40min. Låt den svalna en halvtimme innan den serveras.

Går bra att servera med ex. Grädde, vanlijglass, vaniljssås, vaniljvisp

Såhär såg pajen ut som jag gjorde i helgen

Åsa, mälardalen zon 2
Kan tipsa om att pajen går utmärkt att frysa ogräddad, när man sen vill ha paj tar man fram den och låter den tina, sockrar på kakan och ställer in den i ugnen.
lotta_
Vilken vacker paj du har gjort Åsa! Jag älskar bakverk med äpplen i så det här receptet ska jag testa.
hoppas bara att min blir lika fin..
Copycat
..
Orchid
Oj, oj oj då! Det var den finaste pajen jag sett minnsan! smile.gif
Mmm, den ser så god ut också.. synd att man inte kan få smaka en bit tongue.gif
*Felix matte*
Så fin paj har jag aldrig lyckats åstadkomma sad.gif
jag gör smuldegspaj tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Eva St
Vilken fin paj !!!!!!! men för att lyckas med den måste man väl både vara bagare och konstnär eller
Åsa, mälardalen zon 2
Pajen är inte speciellt svår, degen håller ihop ganska bra och är ganska lättarbetad. Vill man göra det lite lättare att flytta degen efter att man kavlat ut den så kan man rulla upp den på kaveln och sedan lyfta hela kaveln och rulla ut den i pajformen.

Jag brukar ofta få mycket deg över därför brukar mina pajer vara ganska mycket dekorerade. Tycker man det är svårt att skära ut egna mönster kan man ju kavla ut den överblivna degen och sedan använda pepparkaksformar när man formar till mönster. Nu i jultider kan man ju ex. trycka ut en julgran och lägga på och sedan rulla små kulor som man plattar till och vips har man små julgranskulor som man kan placera i granen och har man en liten stjärnform eller kan skära ut en stjärna själv så har man en stjärna i toppen på granen.
Eva St
Du är ju inte bara Bagare och Konstnär du är ju ide´spruta också. Detta måste bara testas. Tack Åsa
Virgo
Den är inte bara snygg, den är god oxå!
zissi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-12-2004, 15:58) *
Här kommer recept på min favoritäppelpaj

Äppelpaj

Räcker till ca 8pers

Deg:
5dl vetemjöl
175g kallt smör (eller margarin)
3/4 dl vatten

Fyllning:
6 syrliga äpplen
1dl socker
2msk vetemjöl
1tsk kanel
1krm riven muskot
2msk smör

Till locket:
2msk socker

Gör såhär:

1. Blanda iordning pajdegen i en matberedare och låt den vila i kylskåp i ca 1 timme.

2. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Blanda dem med sockret, mjölet och kryddorna i en skål. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Dela pajdegen i 2 lika stora delar, lägg tillbaka den ena delen i kylskåpet. Kavla ut den andra delen till en rund kaka ca 30cm. Lägg över den i en osmord pajform som är ca 24cm i diameter.

4. Lägg i äpplena blandade med kryddorna i pajformen. Klicka över smöret i små klickar. Kavla ut resten av degen till ett lock och lägg det ovanpå äpplena, jämna till kanten. Tryck till med gaffel eller nyp med fingrarna ihop kanten på pajen.

5. Skär små snitt i pajen så ångan kan sippra ut. Lägg ev. på ett mönster på pajen ifall det blivit deg över. Strö över socker på pajen.

6. Låt pajen vila ca 15 min före gräddning annars krymper locket i ugnen. Grädda pajen på andra falsen nerifrån i 35-40min. Låt den svalna en halvtimme innan den serveras.

Går bra att servera med ex. Grädde, vanlijglass, vaniljssås, vaniljvisp

Såhär såg pajen ut som jag gjorde i helgen

Åsa, det var länge sedan du delade med dig av receptet på din favoritäppelpaj men jag blev så impad av bilden och din skapartalang. duh.gif bravo.gif

Fick i uppgift att göra äppelpaj med kanel o nötter i till helgen och sökte då här på odla där man får tips om det mesta. Jag måste göra pajen dagen före festen, och nu till min fråga: håller sig pajen god och fräsch i ett dygn tror du? Likaså med nötterna.....det borde man väl kunna blanda i någon dl i fyllningen utan att behöva ändra mängden på de övriga ingredienserna?
Pote2illa
[size="4"][/size]Tack både Åsa och Zizzi. Det är ju dags för svenska äpplen nu, så det är härligt med många recept med äpplen. thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den går bra att göra dagen innan, den blir dock godast ifall man kan ljumma upp den i ugnen innan servering så den blir lite frasig + den är godare ljummen än kylskåpskall.

Och ja det borde gå utmärkt att blanda ner nötter i fyllningen.
Dito Verde
Nu står den i ugnen. Glömde klicka på smöret innan jag lade på locket. Undrar hur det kommer att bli?

Senare....
den blev ok men ska få en chans till med smör också. Glömde dessutom att sockra.
zissi
Gjorde din paj idag Åsa, blev mycket god wub.gif

Min deg ville inte riktigt hålla ihop när jag kavlade, men det gick vägen till sist. Var lite osäker på muskotkryddan, men den gav en liten pikant smak på fyllningen. Gubben min kände att det var en okänd krydda i men kom inte på vad det kunde vara. Svärfar och pappa sa bara "Mmmmmm så gott", vet inte om de hann känna så mycket smaker giggle.gif .
[attachment=55675:Kvarn_ke...paj_odla.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon