Camilla J
Har en 2år lök som aldrig vill blomma igen, har haft den i vila mörkt mm. Men nu när jag tar fram den så kommer det bara blad. Samma sak förra året, löken är fin och hård, har även producerat en sidolök som jag tagit bort. Men kom bara upp blad hela våren och sommaren, gör ett sista försök nu igen. Vad är felet? Ska jag skära bort bladen som kommer eller låta dem vara?? sad.gif
Kajsa
Bladen ska man aldrig ta bort eller klippa, dom ska växa efter blomman vissnat. Efter blomningen ska löken växa, vattnas, gödas, stå ljust och pysslas om från jul ända till hösten. Sedan ställer man krukan svalt ev mörkt och då ska bladen vissna ner, löken vila ca 2 mån och förhoppningsvis kommer det sedan en knopp när man tar fram den. När man tar fram den byts jorden, brukar ha lite benmjöl i jorden, det gillar lökväxter. Du har nog laddat för lite med näring tror jag, att låta den stå ute på sommaren i sin kruka under tak är också bra. Men jag har haft lökar som vilat 2 år, den kommer igen. biggrin.gif
Kajsa
Camilla
Och nu först såg jag att det var ditt första inlägg
Välkommen till oss på Odla.nu biggrin.gif
astrid.m.s
Har ingen erfarenhet av Amaryllisar men jag gick med i Månadens blomma i höstas. I ett paket fick jag tre lökar. Två av dem kom upp fint och nu slår knopparna ut. Den tredje händer det ingenting med. Trodde ett tag att det var en sen sort (om det nu finns sådana??) men eftersom de andra har kommit så långt att de blommar undrar jag vad det kan vara för fel. Alla tre står intill varandra, samma "behandling" med vattning etc. Har mailat till Easy Plant för att få ersättning eftersom dessa paket är dyra men ännu inte fått nåt svar.

Nyutslagna idag!! wub.gif
Kajsa
Lökarna från Holland är temperaturbehandlade för att blomma till jul, sedan åren efter vill dom oftast blomma lite senare, vårvintern när dom får blomma i sin egen rytm. En del lökar kommer från Sydafrika och vill blomma sommar eller höst ( där är det sommar när vi har vinter) Är löken fast och fin är det bara vänta, låt den vara, ställ den svalt den kanske ska vila nu och inget vatten, det kommer att titta upp en knopp när det är dags. Om man beställer amaryllislökar på nätet så brukar det stå varifrån dom kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon