Sulawesii
När jag såg inslaget om Pinochet på nyheterna i morse kunde jag inte annat än undra varför dom inte låter den gamla farbrorn vara ifred.

Jag har inte tyckt så förut; "en massmördare som han ska inte slippa undan". Att han var gammal spelade mindre roll.

Men, nu kände jag bara att tillfället gått förlorat.

Hur tycker ni?
Posse
CITAT (Sulawesii @ 14-12-2004, 16:33)
När jag såg inslaget om Pinochet på nyheterna i morse kunde jag inte annat än undra varför dom inte låter den gamla farbrorn vara ifred.

Jag har inte tyckt så förut; "en massmördare som han ska inte slippa undan". Att han var gammal spelade mindre roll.

Men, nu kände jag bara att tillfället gått förlorat.

Hur tycker ni?

(Jag har varken hört eller sett något inslag om honom idag.)
Om de inte har dödsstraff i Chile, så släng honom i någon gammal fängelsehåla.
Orchid
Jag funderade också mycket på det.. Och på något sätt känns det som om rättvisan ändå aldrig blir skipad i det här fallet, eftersom han har sluppit undan så länge. Men, samtidigt kan jag ju förstå de anhöriga som vill se honom ställd inför rätta, jag tycker ju att han ska ställas inför rätta. Men, som sagt det betyder ändå inte att rättvisan segrar har segrat.
Sulawesii
Visst är det sorgligt? För dom anhöriga, alltså...... sad.gif sad.gif
Orchid
Absolut, jag kan inte för ett ögonblick föreställa mig hur det måste kännas..
Ja, att man liksom inte kan få någon upprättelse alls, för allt lidande man blivit utsatt för. Ja, inte för att jag egentligen tror att man någonsin kan få "upprättelse" för sådana ofattbara grymheter. Men det känns ändå jättehemskt.. för han har ju mer eller mindre kommit undan. Visst, han ställs inför rätta nu, men hur lång tid kommer den rättegången att ta? Och sen som du säger, vad innebär det att straffa en människa som mer eller mindre redan har en fot i graven...
amaira
Någon "pardon" önskar jag honom inte, han bör få stå för sina handlingar, bättre sent än aldrig.

Rättvisa? Finns sånt egentligen i livet?

Men ändå, en "markering" som talar om att dessa massmord tas på "allvar" och betraktas för vad de är, och inget annat.
Om än "upprättelse" aldrig kan åstadkommas, så är en rättegång och en fällande dom, ändå så nära en upprättelse som det går att komma.
Det är de anhörigas RÄTT tycker jag, inte mindre för att trösten kanske är klen...

En, två eller sjuttio fötter i graven, hans dom bör vara officiell.

Tycker amaira.
*Felix matte*
När jag såg honom i nyhetssändningarna så tyckte jag att det var lite tragikomiskt.
Han är ju halvvägs ner i graven redan... två man fick hjälpa till att hålla honom på benen... varför har man inte haffat honom tidigare?
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 14-12-2004, 21:33)
... varför har man inte haffat honom tidigare?

Så tänkte jag med!
Lena N
Det viktiga med en rättegång är att grundligt utreda vad som hände.

Ett eventuellt straff känner inte jag som den stora poängen med en rättegång.
Tesa
För att citera Roffe Bengtsson...."bara bunt ihop och slå ihjäl dom....." (fast det gällde inte diktatorer/massmördare)
Tycker faktiskt att han för länge sen förbrukat sin rätt att vistas på denna jord tillsammans med anhöriga till sina offer.....och jag är inte för dödsstraff normalt...men maktmissbruk i sin absolut lägsta och vidrigaste form...brrrrrr

Fråga er om ni skulle gett Hitler "pardon"....om han levt idag...
Ralf
Pinochet har varit "anhållen" tidigare men sluppit sitta i cell pga av sin hälsa. Han har många vänner kvar idag. Det är dock viktigt att fastslå om han verklig gjorde sig skyldig till brott eller ej. Idag tror många människor att det han gjorde var rätt bla därför att hans skuld ej är fastslagen i en domstol.
Vidare finns det många som skulle vilja ha skadestånd från den Chilenska staten av olika skäl, tex de vars anhöriga har blivit mördade av Pinochets soldater.
Posse
För den som ev inte känner till så mycket om Pinochet och vad han ställde till med i Chile står det en del om inledningen, i denna ETC-artikel.
Smekajsa
ättestupa .....
Caprice
Om inte för något annat, så måste det "kännas skönt" för ev drabbade och för anhöriga om han ställdes till svars för vad han gjort.. trots hans ålder och hälsotillstånd...

Han har ju gjort så att de som överlevt hans tortyr har men för livet...

Egentligen, han borde gottgöra vad han gjort på något sätt, istället för att "bara" straffas...

Låt honom gå och rensa minfält eller liknande...! Han kan få en eldriven rullstol... smile.gif

Caprice
Sulawesii
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 18:13)
Egentligen, han borde gottgöra vad han gjort på något sätt, istället för att "bara" straffas...

Låt honom gå och rensa minfält eller liknande...! Han kan få en eldriven rullstol... smile.gif

Caprice

biggrin.gif laugh.gif
Lena N
Om inte för något annat, så måste det "kännas skönt" för ev drabbade och  för anhöriga om han ställdes till svars för vad han gjort.. trots hans ålder och hälsotillstånd...

Låt honom gå och rensa minfält eller liknande...! Han kan få en eldriven rullstol...   smile.gif

Caprice

Det som hände i Chile 1973 kan inte en ensam man klara. Att avreagera sig på en enda person innebär att blunda för alla de andras brott. Det dessa personer har att frukta mest av allt är en grundlig och rättvis rättegång. Då kan mycket som ännu är dolt komma fram och fler personer ställas inför rätta för vad de gjorde.

Att sänka sig till brottslingarnas nivå gör inte världen bättre - och det är väl det vi vill att den ska bli? huh.gif
Caprice
CITAT (Lena N @ 15-12-2004, 21:15)
Om inte för något annat, så måste det "kännas skönt" för ev drabbade och  för anhöriga om han ställdes till svars för vad han gjort.. trots hans ålder och hälsotillstånd...

Låt honom gå och rensa minfält eller liknande...! Han kan få en eldriven rullstol...   smile.gif

Caprice

Det som hände i Chile 1973 kan inte en ensam man klara. Att avreagera sig på en enda person innebär att blunda för alla de andras brott. Det dessa personer har att frukta mest av allt är en grundlig och rättvis rättegång. Då kan mycket som ännu är dolt komma fram och fler personer ställas inför rätta för vad de gjorde.

Att sänka sig till brottslingarnas nivå gör inte världen bättre - och det är väl det vi vill att den ska bli? huh.gif

Lena:
trode inte att jag ens skulle behöva förklara mitt uttalande... wink.gif

Har du någonsin hört talas om något sådant straff...?

Vad jag menar är att någon som har begått väldigt hemska brott mot många människor kommer de lindrigt undan genom att dömas till "bara" fängelse...

Om denne person sedan dessutom avtjänar straffet i tex Sverige, så kan det ju nästan bli ett hån mot de drabbade...

Om någon skulle göra något hemskt mot ditt barn, så att barnet får men för resten av livet, så tror inte jag att du skulle tycka, Å va skönt, nu är han i fängelse i två år...?

En tand för en tand, säger jag...

Men det ställs förstås i proportion till brottet...

Caprice
Annki
Vet inte vad som är bäst för chilenarna, om en rättegång vore en ny vånda eller en välsignelse. Men jag tror att de skulle känna en stor lättnad om allt kom i dagen och ansvariga fick stå till svars för sina handlingar. Däremot är jag emot dödsstraff. Ingen människa har "rätt" att ta livet av en annan människa. Men man ska inte heller kunna urskulda sitt handlande med "Jag lydde bara order".
*Felix matte*
Orkar inte läsa igenom allt denne diktator har gjort, men så pass mycket har jag hängt med så jag vet att han är skyldig till många människors död och lidande.
Tyckte bara att eftersom man under så lång tid godkänt "hälsoskäl" till att rättegång om och om igen uppskjutits så kan man lika gärna låta gubben "dö i frid" och hellre då betala skadestånd till de drabbade och deras anhöriga.
Inte för att jag kan förstå varför man vill ha pengarna. wacko.gif men ....
unsure.gif
Caprice
Felix matte,
håller på sätt och vis med dej...

Det bästa vore väl om gubben trillade av pinn... sleep.gif

Caprice
*Felix matte*
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 23:16)
Felix matte,
håller på sätt och vis med dej...

Det bästa vore väl om gubben trillade av pinn...   sleep.gif

Caprice

Ja men vi hade ju för ett antal år sedan en alkoholist/narkoman till granne... han hotade döda hela familjen... minsta var då tre år.
Mycken elände ställde han till... men inte sjutton ville vi ha en enda smutsig krona i ersättning när rättegången hölls... vi (och ett stort antal grannar) ville bara att han skulle flyttas och få vård så vi fick lugn och ro.
Åklagaren förstod inte riktigt varför vi avstod skadeståndsanspråk... Vi förstod inte varför åklagaren inte förstod. tongue.gif wub.gif
Sollan
De största bovarna kommer alltid undan. Så varför skulle just den här vara ett undantag? Det är ju så "synd" om gubbkräket.
Sulawesii
Jag tycker bara att gubben såg ut precis som farbröderna på demesavdelningen där jag jobbade emellanåt förut.
Om det nu är så, så kan han ju iallafall inte tillföra något till utredningen.
Annki
CITAT
Ja men vi hade ju för ett antal år sedan en alkoholist/narkoman till granne... han hotade döda hela familjen... minsta var då tre år.
Mycken elände ställde han till... men inte sjutton ville vi ha en enda smutsig krona i ersättning när rättegången hölls... vi (och ett stort antal grannar) ville bara att han skulle flyttas och få vård så vi fick lugn och ro.
Åklagaren förstod inte riktigt varför vi avstod skadeståndsanspråk... Vi förstod inte varför åklagaren inte förstod.  

Ledsen för er skull. Ingen bra upplevelse. Men det går ändå inte att jämföra med vad den här "gamle mannen" är skyldig till. Så många familjer lever säkert i stor ångest, i ovisshet om vad som har hänt deras anhöriga. Även om de förstår att de är döda, kanske de behöver en bekräftelse - mer information om vad som hände - för att kunna gå vidare? En rättegång kanske vore någon slags tröst? Och ett skadestånd betyder kanske mer för dem än för oss. Här handlar det om att ha förlorat en familjeförsörjare, ett eller flera barn etc.
*Felix matte*
CITAT (Annki @ 16-12-2004, 21:35)
CITAT
Åklagaren förstod inte riktigt varför vi avstod skadeståndsanspråk... Vi förstod inte varför åklagaren inte förstod.  

Ledsen för er skull. Ingen bra upplevelse. Men det går ändå inte att jämföra med vad den här "gamle mannen" är skyldig till. Så många familjer lever säkert i stor ångest, i ovisshet om vad som har hänt deras anhöriga. Även om de förstår att de är döda, kanske de behöver en bekräftelse - mer information om vad som hände - för att kunna gå vidare? En rättegång kanske vore någon slags tröst? Och ett skadestånd betyder kanske mer för dem än för oss. Här handlar det om att ha förlorat en familjeförsörjare, ett eller flera barn etc.

Visst är det så.... det går inte att jämföra.
Min reaktion kom efter att jag såg gubben på TV... han verkade vara "halvdöd"
Jag orkar inte ens tänka mig in i de drabbades situation... Anhöriga som bara försvunnit sad.gif
Näää... det är fööör stort för att jag ska orka greppa och förstå.

Så klart är det fel att de riktigt stora skurkarna (mördarna) ska gå fria.

mad.gif
*Laika*
vad göra med en gammal diktator? Tja, han tyckte väl att det var okey med arkebusering va? För att göra lite sport av det, så sätt ögonbindeln på dom som skjuter o låt dom försöka pricka tills han dör av skräck eller skadorna. Huvudmålet är nått då han segnar ner död. Då är rättvisan skipad.
Mvh. Laika
Lena N
CITAT (Laika @ 16-12-2004, 22:19)
vad göra med en gammal diktator? Tja, han tyckte väl att det var okey med arkebusering va? För att göra lite sport av det, så sätt ögonbindeln på dom som skjuter o låt dom försöka pricka tills han dör av skräck eller skadorna. Huvudmålet är nått då han segnar ner död. Då är rättvisan skipad.
Mvh. Laika

Måste än en gång reagera på all primitiv hämdlystnad här (förstår den inte). sad.gif

Jag anser att det är mycket viktigt med en rättegång. Men inte för maximal hämd. Det viktiga är att få fram så mycket som möjligt av sanningen medan tid är. Och att utdöma rättvisa straff.

Finns här ingen som håller med? huh.gif
Fisan
Jag tycker att en utredning av massmorden i Chlie är nödvändig, för att få reda på vem som gjorde vad i vilken utsträcning. Vad beträffar Pinochet, är han redan dömd i allmänhetens ögon.

Fisan
Betty
Vad göra med en gammal diktator?
Han har gjort sig skyldig till folkmord. Lås in gubben och släng bort nyckeln!
Lena N
CITAT (Betty @ 16-12-2004, 22:38)
Han har gjort sig skyldig till folkmord. Lås in gubben och släng bort nyckeln!

Vill återigen påpeka att han inte var ensam. Jag vill inte att de andra ska komma undan genom att Pinochet ensam får skulden.
Sulawesii
CITAT (Lena N @ 16-12-2004, 22:27)
Måste än en gång reagera på all primitiv hämdlystnad här (förstår den inte). sad.gif

Jag anser att det är mycket viktigt med en rättegång. Men inte för maximal hämd. Det viktiga är att få fram så mycket som möjligt av sanningen medan tid är. Och att utdöma rättvisa straff.

Finns här ingen som håller med? huh.gif

Jag håller väl med!? Gör jag inte det blink.gif ?
Jag tycker det du skriver är rimligt.
Fast, sanningen får man nog inte ur diktator P, det är han nog ej längre kapabel till.
Jag hoppas att dom har ett gäng med skurkar som har kvar lite uppe i hjärnkontoret att förhöra! Så att det blir någon form av bokslut.
Betty
Den position han hade gjorde honom till den ytterst ansvarige. Med det inte sagt att de övriga medverkande till våldtäkten på chiles befolkning ska komma undan rättvisan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon