|
Caprice
15-12-2004, 01:04
Det var det äckligaste jag har hört...!! Om man sväljer parasitmask, så att den får lägga ägg i tarmen, så kan man kanske bota tarmsjukdomen Crohns sjukdom... Enligt seriös forskning... Stackars patienter, säger jag bara... Crohns syndromCaprice
Ärligt talat skulle jag nog gärna äta en mask hellre än att ha Crohns sjukdom som ofta har en livsförkortande eller dödlig utgång... hur äckligt det än kan tyckas vid en första tanke. Mvh Fenja
benganz
15-12-2004, 01:11
Tror mer på att whiskey hjälper.
Caprice
15-12-2004, 01:24
Fenja, håller med dej, klart man skulle försöka om man nu hade Crohns, och visste att det kunde hjälpa... Men jag menar själva grejen... Jag skulle bli nojig och inbilla mej massor, typ att rätt som det är kommer en mask ut genom näsborren, hur kul är det...? Forskarna säger / tror inte att maskarna inte ringlar runt i kroppen... Men tänk OM de gör det i alla fall.... Caprice
DET håller jag med om Caprice!! Det är likadant med de där fluglarverna som äter rent "omöjliga" operationssår.....Yeaaaaak!! *ryser* Mvh Fenja
Blodiglar kan ju också användas för att öka cirkulationen tex i samband med operationer i fingar.
Björkhagen
15-12-2004, 09:58
CITAT hellre än att ha Crohns sjukdom som ofta har en livsförkortande eller dödlig utgång Jag har diagnosen Mb Crohn sedan 11 år tillbaka. Jag har aldrig hört att mitt liv skulle förkortas eller att jag skulle dö av sjukdomen. Däremot finns det många sidosjukdomar som t.ex. försämrad syn, knölros m.m. Tillbaka till trådens kärna... Jag har provat många mediciner och de flesta har gjort att jag mått mycket sämre på grund av alla märkliga biverkningar. Jag har också provat alla möjliga andra metoder och sedan 6 år tillbaka äter jag bra glutenfri kost. Det har hjälpt och det senaste året har jag varit symptomfri... för första gången på 11 år! Att leva med Mb. Crohns blir en livsstil. När man har skov vet man inte hur det är att vara frisk och när man blivit frisk har man redan glömt hur det är att ha skov... Jag skulle aldrig önska att min värsta fiende fick Mb. Crohns, (det är väldigt påfrestande på psykiskt och fysiskt), men det skulle samtidigt ta mig väldigt lång tid att bestämma mig för att äta en parasitmask för att bli frisk. Det finns trots allt andra vägar för att få ett drägligt liv.
kerstin z5-6
15-12-2004, 10:05
Den kan i vissa fall ha ett mycket snabbt förlopp med ytterst täta skov och dåligt behandlingsresultat -Dock är den allvarliga formen inte så vanlig numer tack lov . Den sjukdom är ju plågsam och jobbig i alla fall - och visst tar det ett tag att väja sig vid så okonventionella metoder som fluglarver , blodiglar mm .. Just denna variant med parasitmask mot MB Crohn har jag inte sett ngt om ännu
Bara för att vara kärringen mot strömmen - så äter jag gärna en parasitmask utan att förskräckas. Hästarna, kaninerna, hönsen, katterna, barnen - vilka har inte haft "mask" ? Jag har nog haft själv också när jag var liten. Det märks ju inte särskilt mycket. (om vi inte av någon anledning är försvagade och de får överhanden och vi blir undernärda, eller kliar i baken) Men det sker ju under läkaröverseende, eller någon annan "husse" som känner sina husdjurs vanor och kan handskas med dem, och man får väl bli av med dem igen, när de gjort sitt? Eller? Vi har redan så mycket "saker" i kroppen, bakterier och annat av alla de slag, så farligt är det inte. Men jag är inte särksilt kräsmagad när det gäller insekter och maskar och sånt, det känner ni ju redan till Och varför inte uttnyttja en parasit? Det skulle kännas "rättvist" på något vis  . Förlåt/ amaira.
Min sambo som har Crohn eller Ulcerös Colit (de vet inte vilken) skulle äta maskar sa han. Bara det inte var daggmaskar.
cinis74
15-12-2004, 11:50
kristerh
15-12-2004, 12:17
Helt klart skule jag oxså äta mask om jag hade den sjukdomen, det är bara att blunda o svälja krister
jupp jag tar masken helt klart de e väl bara att stoppa in den i munnen o så ett glas vatten till  så e den på plats o jan börja sitt jobb
Tugga och svälj... Kommer inte masken förpackad på ett något mer "aptitretande" sätt, tro...?
Ta vanliga daggmaskar och lägg dem i mjölk ett par dagar. Då de är helt rena steks de knapriga i smör och kryddas med salt och peppar. Botar ingen sjukdom - så vitt jag vet - men anses vara en liten delikatess! Mulle
CITAT (mulle @ 15-12-2004, 17:50) - men anses vara en liten delikatess! Mulle Av vem? Urrgh...!
Jag känner en herre som äter detta med stort nöje. Jag smakade en gång en liten, liten bit men det var mest bara knaprigt som torr bacon... Mulle
CITAT (cinis74 @ 15-12-2004, 11:50) Jag skulle nog också kunna tänka mig maskdieten om jag fick ett skov som inte gav med sig. Än så länge har mina skov gett sig efter ett tag. Biverkningarna man får av de mediciner som finns i dag är inte de allra roligaste Vad får du för biverkningar? Min sambo får inga biverkningar vad jag vet. Men det beror kanske på vilken medicin man äter. Hihi... man ska nog Inte tugga maskarna. Då kan de ju inte lägga äggen.
cinis74
16-12-2004, 13:57
CITAT (Nanna @ 15-12-2004, 18:43) Vad får du för biverkningar? Jag äter mycket cortison i perioder och stora mängder under längre tid kan ge lite otäcka biverkningar. Så här står det i Fass om biverkningar: Vanliga: vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids. Mindre vanliga : grön starr, grå starr, ökad benägenhet för blodpropp, vid höga doser aktivering av psykisk rubbning. Sällsynta: godartad tryckökning i skallen, benröta, senbristning.
Mia, zon 3
16-12-2004, 14:10
Usch - lider med er stackare som har Crohns.... har en släkting som nyss fick diagnosen, tycker så synd om henne.... Vore det jag skulle jag gärna äta mask för att bli av med det! Har ätit nästan lika konstiga grejor för att bota atopiska eksem....
Sulawesii
16-12-2004, 18:38
Jag får hålla mig undan Crohns. Jag är vegetarian, och det skulle ju se fint ut om jag stoppade i mig en massa mask  !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|