Full version: Smaskiga nötter!
lynx
Smaskiga och nyttiga (??!) nötter till jul! Jag provade häromdagen och mängden minskade fort... wub.gif wub.gif

SOCKERSALTA KRYDDNÖTTER

Till 8 pers:
200 g sötmandel
200 g cashewnötter
100 g valnötter
½ dl strösocker/råsocker
1 tsk salt
1 tsk malen kanel
½ tsk malen ingefära
½ tsk chilipulver
½ krm malen nejlika

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skålla och skala mandeln. Bred ut alla nötter på en plåt i ugnen 5- 10 min. Eller rosta i stekpannan.
3. Blanda socker, salt och kryddor i en stekpanna och värm tills sockret börjar smälta.
4. Häll i nötterna och rör runt tills alla fått smält socker och krydda på sig.
5. Häll upp på plåt, låt svalna och bryt isär de nötter som sitter ihop.
6. Njut nötterna tillsammans med glögg, champagne eller annan valfri dryck.

Lynxan

netaave
Hur visste du att jag har en påse blandade skalade nötter i skafferiet? tongue.gif
Ska genast prova.
Det är nyttigt med nötter och bra för matsmältningen, lite tveksam till sockret minskar nog det lite.
lynx
CITAT (netaave @ 15-12-2004, 16:33)
Det är nyttigt med nötter och bra för matsmältningen, lite tveksam till sockret minskar nog det lite.

Jag kan förstå det! Jag tog råsocker istället för vanligt, vitt strösocker. Det blev gott!! wub.gif

Kanske är det någon som har tips på hur man kan "torrosta" nötter med kryddor, tex chilinötter??! rolleyes.gif unsure.gif

Lynxan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon