Tobias_C
Jag köpte ett fint träd i höstas som verkar ha mått bra fram till nu. Men nu har det börjat tappa blad.

Jag har vissa ideér om varför det inte mår bra nu:
- Det är för mörkt. Trädet står vid ett fönster, men sol är det sparsmakat med.
- Jag har inte gett det näring.
- De tappade bladen låter jag ligga kvar. Detta kanske stoppar
syresättningen av jorden.
- Det är aningen dragit där det står eftersom fönstret står lite på glänt.

Jag kan inte namnet, men här följer några bilder som jag tagit:

Trädet:

Bladen:

Trädet nära:

Jag är tacksam för svar på hur jag skall sköta den eller vad det är för träd.

/Tobias
KURT
Många växter tappar blad på hösten pga av mörkret, det brukar inte vara något problem, även om det kan se dramatiskt ut.
kristerh
Jag tycker det ser ut som någon slags fikus, de vill absolut inte stå i kalldrag unsure.gif en fikus tappar normalt blad på vintern när det är för mörkt för den, det du kan göra är att ställa den lite varmare, ev ge den xtra belysning och mindre bevattning, ta bort de nerfallna löven, det har inget med syresättningen av jorden att göra.
krister
Tobias_C
Tack för råden.

Jag trodde bara att jag gjort något dumt misstag. Jag har nu flyttat bort den från fönstret.

Angående belysning; går vanligt glödlampsljus bra?

/Tobias
kerstin z5-6
Nja nån form av mindre lysrör är i så fall bättre
AntoonW
Trädet är en Ficus microcarpa- citronfikus sålångt jag kan bedömma det på kortet.
Som redan nämt fäller alla fikussar blad under vinterhalvåret och detta är alltså fullt normalt sålänge det är blad som sitter längst inne på grenarna.
Börjar den även tappa blad som sitter längst ut är detta ofta ett tecken på för lite ljus i kombination med för mycket vatten.
Som ekstra belysning duger ofta en vanligt kompaktlysrör.

//Antoon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon