|
kristerh
15-12-2004, 12:55
Hjälp i morgon skall jag operera bort min gallblåsa pga gallsten, är det någon som har gjort samma sak och kan komma med tips Hur mår man efteråt? hur lever man efteråt med mat osv? Visserligen har jag fått info från personalen, men det vore kul att höra någon åsikt från någon som opererat sig. Det värsta är att jag börjar bli förkyld  fan för alla som hostar o nyser rakt ut på tåg o bussar  får väl gå dit ändå, de får väl kasta ut mig om de tycker att jag är för sjuk, har hört att de opererar ändå om man inte har feber krister
Helen i Piteå Zon 5
15-12-2004, 13:05
Jag har ingen egen erfarenhet av galloperation, men vill ändå önska dig LYCKA TILL! Jag tror att du kommer att må som en prins då allt är över. Sänder dig en varm "lyckatilltanke" imorgon. / Helen
Skall de verkligen öppna upp? När jag tog bort min gallblåsa för några år sedan var det titthålskirurgi som gällde. 4 små hål som läkte snabbt. Lades in på måndagen, opererades på tisdagen och hemgång på onsdagen. (Dvs skulle ha åkt hem om inte det hela hade gått åt h-e, men det tar vi en annan gång.  ) Jag lovar: Det hade ingenting med operationen som sådan att göra.
kristerh
15-12-2004, 13:19
CITAT (Ewa L @ 15-12-2004, 13:07) Skall de verkligen öppna upp? När jag tog bort min gallblåsa för några år sedan var det titthålskirurgi som gällde. 4 små hål som läkte snabbt. Lades in på måndagen, opererades på tisdagen och hemgång på onsdagen. (Dvs skulle ha åkt hem om inte det hela hade gått åt h-e, men det tar vi en annan gång.  ) Jag lovar: Det hade ingenting med operationen som sådan att göra. Nej, det är titthål som gäller, iallafall planerat så, fick äran att vara med i en studie därför ligger jag kvar över natten, så imorgon "slipper" ni mig här på odla, hoppas vara tillb på fred eller lörd. krister
All min egna erfarenhet av den svenska sjukvården, är att den är djupt kompetent och helt beundransvärd! Med helt underbar personal för det allra mesta. Någon gallblåsa har jag aldrig opererat, "bara" fått lite andra inre organ bortplockade  för några år sedan. Jag vet inget om gallblåsoperationer, vill bara ge dig en  , och tala om att jag ska tänka på dig imorgon, med varma tankar. /amaira.
LenaTuring
15-12-2004, 13:27
CITAT (kristerh @ 15-12-2004, 13:19) Nej, det är titthål som gäller, iallafall planerat så, fick äran att vara med i en studie därför ligger jag kvar över natten, så imorgon "slipper" ni mig här på odla, hoppas vara tillb på fred eller lörd. krister Inte vill vi slippa dig, männen behövs på forumet! Lycka till!
Tar de verkligen bort gallblåsan? Den bör ju ha en funktion att fylla, utan galla måste man rimligen ändra kosten?
CITAT (KURT @ 15-12-2004, 13:30) Tar de verkligen bort gallblåsan? Den bör ju ha en funktion att fylla, utan galla måste man rimligen ändra kosten? Ja, de tar bort gallblåsan, men behåller gallgången. Det räcker för funktionen. Den pyttelilla mängd galla som bildas där, rinner istället för gallblåsan ut i....?
Opererade gladligen bort gallblåsan 13 december för ett par år sen. Det var underbart. Kom in på onsdag morgon, opererades och åkte hem torsdag morgon. Det gjorde lite ont när de "gaser" som bildas under operationen skulle bort. (Jag är inte helt säker på att det var gaser, något var det och lite ont gjorde det) Det kändes ett par dagar efteråt men sedan var jag hur pigg som helst. Jag studsade runt den julen. Kan känna av det ibland när jag äter mer än ett äpple i taget. Men det är bara en känning, går inte att jämföra med ett gallstensanfall. Kan oxå bli lite lös i magen  utav den mat som man inte alls tål när blåsan är kvar. Nej du behöver inte vara orolig. Det går snabbt och lätt. Planera inte in några stora aktiviteter på en tre-fyra dar efter operation bara. Sen är du i bättre form än på länge Lycka till!
kerstin z5-6
15-12-2004, 14:03
Galla bildas i levern -500 och 1000 ml /dygn .Gallblåsan är bara en behållare för galla -redo att trycka ut detta när det behövs för spjälkning av tex fet mat Utan blåsan rinner gallan hela tiden , mindre åt gången än med blåsan kvar , men helt ok Gallgången mynnar ut i den övre delen av tunntarmen kallad tolvfingertarmen
kristerh
17-12-2004, 16:27
CITAT (Milex @ 15-12-2004, 13:51) Det gjorde lite ont när de "gaser" som bildas under operationen skulle bort. (Jag är inte helt säker på att det var gaser, något var det och lite ont gjorde det)
Det kändes ett par dagar efteråt men sedan var jag hur pigg som helst. Jag studsade runt den julen. Kan känna av det ibland när jag äter mer än ett äpple i taget. Men det är bara en känning, går inte att jämföra med ett gallstensanfall. Kan oxå bli lite lös i magen :huh: utav den mat som man inte alls tål när blåsan är kvar.
Nej du behöver inte vara orolig. Det går snabbt och lätt. Planera inte in några stora aktiviteter på en tre-fyra dar efter operation bara. Sen är du i bättre form än på länge :)
Lycka till! Nu är jag tillb på odla  förstår vad du menar med "gaser" de fyller buken med någon slags gas för att kunna orientera sig bättre, nu är jag kvitt skiten och det känns redan bättre än innan operationen Just nu känns det som jag svalt en ballong och samtidigt gjort en fettsugning  är just nu jättetrött, det sägs att man måste vara frisk om man skall ligga på sjukhus och det stämmer nog, inte har det blivit mycket sömn, men är jätteglad att det är över. Tack för allt stöd och upmuntrande ord. krister
kerstin z5-6
17-12-2004, 16:30
Välkommen tillbaka! -vila och drick mycket vätska, så är du snart helt ok igen -och kommer att må ännu bättre än förr Hoppas du har bra böcker på lut ..
kristerh
17-12-2004, 16:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-12-2004, 16:30) Hoppas du har bra böcker på lut .. Köpte böcker för att läsa på sjukhuset, kände mig så sugen på att läsa, nåt som jag aldrig har tid till annars, och hur mycket läste jag jo 40 sidor krister
kerstin z5-6
17-12-2004, 16:37
kolla mitt bredband har gallsten, sänder ggr 2 ... jag upprepar mej ...  Kul att du mår bättre i alla fall
Hoppas du kan och får äta lite julmat efteråt, hoppas allt går bra
kristerh
17-12-2004, 17:11
CITAT (Kajsa @ 17-12-2004, 16:40) Hoppas du kan och får äta lite julmat efteråt, hoppas allt går bra  Ja läkaren sa att man kan äta normalt, så nu ser jag fram emot julen två timmar efter operationen fick jag mitt första mål  och idag har jag ätit som vanligt utan att märka nåt, krister
Det var väl skönt att bli av med blåsan? Härligt att det gick bra. Ät och njut av julmaten
*Felix matte*
17-12-2004, 20:14
Hade missat tråden... Skönt att allt gick bra.
Helen i Piteå Zon 5
17-12-2004, 21:46
Så skönt att allt är över nu, passa på att vila upp dig ordentligt så du orkar med julen med allt vad den innebär. .  /Helen
Skönt att allt gick bra! Hade också missat tråden. Hör av dig om du behöver hjälp! Har visserligen bara en arm just nu, men är stark som en oxe och pigg som en mört! Och har lärt mig att det är de riktiga vännerna som står ut med en när man råkar ut för något. T ex Odla-vänner!
Fialotta
17-12-2004, 23:05
Sådärja...nu är det över och du får må bra igen
Gick igenom samma grej för 2 år sedan och mår prima liv
zaaritha
17-12-2004, 23:07
Skönt att det gick bra! Gallstensanfall är hemska!! Ha Det Bra!
Jag blev av med min gallblåsa och massor med sten, ett helt grustag.. 7 stora, ca 1,5 cm, 5 st kring 1 cm och 40-talet små, ca 3-4mm den 30/9 Blåsan hade växt med innehållet så de fick klippa upp titthålet lite extra för att få ut allt. Led också mest av smärtan från gasen de sprutar in.. men morfinet gjorde susen  . Innan operationen fick jag anfall flera gånger i veckan och hade varit sjukskriven sedan maj. Jag kunde inte ha några åtsittande kläder, t.ex BH eller byxor. Sommarklänningar och snickarbyxor var det enda som funkade hyffsat.. Med facit i hand kan jag bara konstatera att jag lidit mycket.. lång väntan på operation och ett kostnad för samhället för att jag inte kunnat jobba. Efter 1 1/2 timmes operation och 1 veckas konvalecent var jag fullt frisk.. Har sedan operationen inte haft ett enda symptom..
kristerh
20-12-2004, 11:20
CITAT (Annki @ 17-12-2004, 22:40) Skönt att allt gick bra! Hade också missat tråden. Hör av dig om du behöver hjälp! Har visserligen bara en arm just nu, men är stark som en oxe och pigg som en mört! Och har lärt mig att det är de riktiga vännerna som står ut med en när man råkar ut för något. T ex Odla-vänner!  Tack Annki! har en faster i närheten som har hjälpt mig lite, rehabiliteringen efter operationen har hittills varit en baggis MEN när jag tänkte att jag på lördagen (två dagar efter op) skulle tvätta håret, och lite annat  hängde lite lätt over badkarskanten för att slippa blöta ner såren, och vad händer då? jo jag får ett värstingryggskott  kanske klantigt av mig att hänga över kanten sådär, men man måste ju hålla sig någorlunda ren. Nu börjar det lätta lite, får se vad som händer nästa gång krister
Måste va härligt nu när allt är över Blir avundsjuk men jag får inte komma in operera mig har bara haft ett rejält anfall i höstas då visa det sig att en sten fanns som är 2halv cm men läkarn säger att jag måste bli sjuk fler gånger för att få en chans att komma in bli opererad Min mage svullnar ju så fort jag ätit något o jag är orolig varje natt att det hemska anfallen skall komma. Onu i jul gäller det ju att akta sig det är svårt det är mycket som är gott Men det härligt höra att du nu kan äta vad du vill o att allt gått så bra men ryggskott är ju hemst
Välkommen tillbaka, hoppas att du blir frisk och kry fort! (Jag hade också missat tråden helt...) Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|