Hej Thomas! Visst minns jag dig. Har kikat i STA-listan men som vanligt verkar det inte vara speciellt mycket träd och buskar. Kan dock rekommendera Cistus-arterna i listan. Det är små buskar som härstammar från Medelhavsregionen och som borde passa bra i Ölands soliga klimat och kalkrika jord. Har själv haft Cistus laurifolius i ett par år och den verkar funka bra här. Andra intressanta träd och buskar som jag hittat i listan är: Decaisnea fargesi (narrbuske eller död mans fingrar som den också kallas på grund av de bisarra frukterna), Carpinus turczaninowii (vacker avenbok från Korea), Catapla bigonoides, Cercidiphyllum japonicum (katsura), Enkianthus campanulatus (japansk klockbuske), Styrax japonica, olika arter av Acer (lönnar), Daphne (tibast), Euonymus (benved) och Sorbus (rönnar och oxlar). Vill du ge dig på riktigt spännande zonknäckning så testa Eucalyptus coccifera och E. gunnii (förhållandevis härdiga alpina arter)! Jag lyckades övervintra en E. gunnii förra vintern utan någon nämnvärd täckning, men den var nog mer tur än skicklighet.....
Lyckat till med dina Pterostyrax. Ser fram emot att få en rapport om hur det har gått i vår!
Anders