Caprice
Tycker det är jättevackert, och eftersom det är härdigt till zon 3, fundrar jag på ett...
Det blir ca 3 meter, perfekt höjd dessutom...

Chionanthus virginicus

Caprice
Anders zon 1
Jag har ett kinesiskt snöflocksträd (Chionanthus retsus) sedan ett par år och det verkar lättskött och inte särskilt krävande. Det är dock fortfarande litet och har inte visat några tecken till att blomma än. Snöflocksträd (blir oftast en yvig buske trots namnet), speciellt den amerikanska arten (Chionanthus virginianus) som är klart lättast att få tag på, behöver mycket sommarvärme för att blomma bra vilket tyvärr betyder att blomningen ofta blir dålig eller helt uteblir här i Sverige. De exemplar av amerikanskt snöflocksträd som finns i Lunds botaniska trädgård och i Alnarpsparken brukar sällan blomma speciellt bra. Personligen tycker jag nog inte att snöflocksträd har något högre prydnadsvärde när dom inte blommar - varken växtsättet eller bladen är särskilt märkvärdiga (fast smaken är som baken....smile.gif ) - men om man kan stå ut med det och inte har höga förhoppningar om överdådig blomning varje år och vill ha något ovanligt så är dom väl värda att testa.

Anders
Caprice
Tack för svar, Anders..!

Hmm, det låter ju inget kul... Det är ju blomningen som är vacker... sad.gif

Jag bor dessutom i zon 3... Hade jag bott i zon 1, som du gör, då hade det varit värt ett försök...

Får nog se mej om efter något annat...

Caprice
thomaswahlqvist
Hej Anders.
Minns du mig?
Thomas på Öland som odlar Pterostyra hispida.
Jag har lämnat ett ex utomhus för att se hur det går.
Dom Andra står inomhus i 14 graders temp, och jag är orolig för hur det skall gå för mina favoriter.
Har i min hand STAs frölista och jag undrar om du har några tipps på busk och träd frön från den listan.
Vissa saker på listan känner jag till men det finns säkert något som döljer sig i Latinets hieroglyfer,och dessa frön kanske går mig förbi (Träd och buskar alltzå)
Har du några tipps.??
Ölandshälsningar Thomas.
Anders zon 1
Hej Thomas! Visst minns jag dig. Har kikat i STA-listan men som vanligt verkar det inte vara speciellt mycket träd och buskar. Kan dock rekommendera Cistus-arterna i listan. Det är små buskar som härstammar från Medelhavsregionen och som borde passa bra i Ölands soliga klimat och kalkrika jord. Har själv haft Cistus laurifolius i ett par år och den verkar funka bra här. Andra intressanta träd och buskar som jag hittat i listan är: Decaisnea fargesi (narrbuske eller död mans fingrar som den också kallas på grund av de bisarra frukterna), Carpinus turczaninowii (vacker avenbok från Korea), Catapla bigonoides, Cercidiphyllum japonicum (katsura), Enkianthus campanulatus (japansk klockbuske), Styrax japonica, olika arter av Acer (lönnar), Daphne (tibast), Euonymus (benved) och Sorbus (rönnar och oxlar). Vill du ge dig på riktigt spännande zonknäckning så testa Eucalyptus coccifera och E. gunnii (förhållandevis härdiga alpina arter)! Jag lyckades övervintra en E. gunnii förra vintern utan någon nämnvärd täckning, men den var nog mer tur än skicklighet..... smile.gif

Lyckat till med dina Pterostyrax. Ser fram emot att få en rapport om hur det har gått i vår!

Anders
thomaswahlqvist
Tack så mycket för tippsen, det var som jag befarat, Cistus, Dacaisnea,Enkianthus, och Eukalyptus har gått mig förbi.
Jag brukar kolla listan NOGA men vet man inte vad man letar efter så behövs tipps, tack än en gång.
Nu har mina Pterostyrax tappat sina blad, står i 14-16 grader inomhus, vad tror du om det?
Vinner jag något på att sätta ut dom i ett kallgarage? Där är det riktigt kallt men temperaturen skiftar inte så mycket.
Nya växter i min trädgård i höst:
5 Magnolior, Bla.
Tripeteala Stora och långa blad
Randy
Special ymp från Wimrutten i holland.Acuminata rot.
Butterflies
Och några Acuminata hybrider som jag inte lärt mig namnet på ännu.
Dags för mig att göra en lista.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon