Gunvor Nilsson
Aftonbladet har ett upprop för bättre mat till pensionärerna på förstasidan av nätupplagan i dag (scrolla ner)! De har lovat att vidarebefordra namnlistan till äldreomsorgsminister Ylva Johansson.

/Gunvor
*Felix matte*
Skrev på igår. smile.gif
imk
Jobbar själv i hemtjänsten och kör bl a ut mat till pensionärerna...men här är det bra mat..ingen klagar..mer än de som klagar på allt annat också. Så för min del kan jag inte skriva på detta. Men det är säkert skillnad kommun från kommun.
KURT
Meidernas sätt att bedriva kampanjer börjar definitivt gå allt för långt. Detta uppmärksammandes i den utmärkta dokumentären "När politikerförakt övergår till mordhot" som sändes i SVT 2 igår (repris
SVT 2 lör 18 dec kl 13.30, SVT 2 sön 19 dec kl 22.20) . Det är sällan meningsfullt att bara klaga och vara kritisk (men det är ju mycket lätt!), varför inte använda sig av konstruktiv kritik i stället och föreslå förbättringar och lösningar.
pisanggoreng
I P1-Morgon igår kommenterades pensionärsmaten. Det verkade inte var så illa, tyckte jag...
amaira
Jag känner inte heller till att denna mat skulle vara dålig, snarare tvärtom faktiskt. (och jag känner till den.)
Instämmer med Kurt, det är lätt att klaga.

Lätt att "svepas med" och bli upprörd, och glömma bort helhetsbilden som kanske är mer invecklad.

Jag skriver inte på.

/amaira.
*Felix matte*
Det finns så klart orter där gamlingarna får bra mat Jönköping är ett exempel på det.
Men ingen kan väl påstå att det är särskilt aptitligt att äta "grådassig" mat som smakar likadant oavsett vad det är för rätt.
Jag har pratat med hemtjänstpersonal som säger att de mår dåligt av att måsta servera gamlingarna boxmaten.
Hur många av oss skulle tycka det var OK att aldrig få känna doften av mat... aldrig få en nylagad måltid...till varje måltid få en frigolitbox framställd på bordet.
Inte jag!
KURT
CITAT (pisanggoreng @ 16-12-2004, 07:50)
I P1-Morgon igår kommenterades pensionärsmaten. Det verkade inte var så illa, tyckte jag...

Ja, och kocken Erik Lallerstedt som var med var konstruktiv när han hade kritik.
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 16-12-2004, 08:00)
Jag känner inte heller till att denna mat skulle vara dålig, snarare tvärtom faktiskt. (och jag känner till den.)
Instämmer med Kurt, det är lätt att klaga.

Lätt att "svepas med" och bli upprörd, och glömma bort helhetsbilden som kanske är mer invecklad.

Jag skriver inte på.

/amaira.

Visst är det lätt att "svepas med" men i det här fallet så är det ju så att det är de gamla som serveras maten som klagar, som tappar kilon och är undernärda, som gråter för att de inte får "riktig" mat.

Bevisligen är maten i många, många fall helt undermålig... det har ju fastslagits av kostexperter som kontrollerat innehåll och kalorimängd.
uno
Det är inte alltid maten i sig som inte smakar pensionären så bra.
Att dag efter dag sitta ensam och äta ur en aluminiumbox är negativt för matlusten. Många, kanske framför allt män, värmer maten i boxen och äter några tuggor direkt ur den. Det är nog inte många av de äldsta som lägger upp maten snyggt på en tallrik och dekorerar med tomarskivor eller något annat för ögat uppiggande arrangemang. Som sagt, det är kanske inte enbart maten som skall förbättras.
Sulawesii
Tänker på den gamla damen dom skrev om i Expressen eller Aftonbladet som vägde så lite att dottern tog hem henne. Det första jag tänkte på var faktiskt att den gamla damen kanske inte trivdes på hemmet och därför tappade aptiten. Och väl hemma hos dottern så mådde hon bra igen och började äta. Det KAN faktiskt vara så.
Och som undersköterska/vårdbiträde kan du ju inte tvinga i de gamla maten. Man kan försöka ge dem näringsdryck istället, men, hur mycket går dom upp i vikt av den??
Där jag jobbade förut brukade dom flesta gamla klaga på att de fick man för ofta. Och, maten var det inget fel på.
Det betyder ju inte att den inte kan vara dålig på andra ställen. Jag menar bara att allt är inte alltid vad det ser ut att vara.
pisanggoreng
Dessutom vet vi ju alla vad det är för typ av journalistik både Aftonbladet och Expressen bjuder på.... Stora och obehagliga rubriker innebär många sålda tidningar.
Sulawesii
Japp. Köper sällan deras tidningar nuförtiden. En gång i halvåret kanske. Just på grund av sånt där. Dessutom har dom ju förvandlats halvt om halvt till skvallerblaskor!
*Felix matte*
CITAT (pisanggoreng @ 16-12-2004, 21:58)
Dessutom vet vi ju alla vad det är för typ av journalistik både Aftonbladet och Expressen bjuder på.... Stora och obehagliga rubriker innebär många sålda tidningar.

Jag köper aldrig kvällstidningar...läser gratis på nätet och innan jag fick intenet så klarade jag mig också utan dem. biggrin.gif
Men i detta fall så tycker jag faktiskt att det är bra att AB har artikelserien.
Man kan inte skylla på att de äldre känner sig ensam och därför uppfattar maten som smaklös.
Alla gamla sitter inte ensam vid matbordet och har inte tappat livslusten.

Det har helt klart spårat ur när till o med hemtjänstpersonal säger att de mår illa av att behöva ställa fram matboxen till de gamla.

Vad är vi för människor som stillatigande (många) ser på hur en stor del av våra gamla behandlas!?
Vårdpersonalen gör absolut sitt bästa och säkert mer därtill, medan politikerna som bestämmer om och fördelar resurserna verkar totalt sakna kunskap och empati.

I dagarna läste jag just om att vi har en Djurskyddslag som säger att djuren (t.ex kossor) ska få vistas ute varje dag under sommaren.
Liknande lag gällande människor har vi inte! sad.gif sad.gif mad.gif

Varje sommar hör och läser vi om gamla som inte fått komma ut i friska luften på 2 -3 år!!!!
Är det så vi vill ha det när vi själv blir gamla och vårdberoende?
Gunvor Nilsson
Bra skrivet Agneta! wub.gif Du är helt rätt ute!

/Gunvor
*Felix matte*
CITAT (Gunvor Nilsson @ 16-12-2004, 22:51)
Bra skrivet Agneta! wub.gif Du är helt rätt ute!

/Gunvor

Tack!
Visst är väl något galet när största delen av befolkningen är rädd för att bli gammal och vårdberoende.
Förr aktade man den äldre generationen... Det är ju de som byggt vår välfärd. wub.gif
uno
Jaha nu har tråden vidgats och handlar om den äldre generationens livssituation. Inget fel i det. Tänk vad trött jag blir att höra att vi måste tänka på att det är den generationen som har byggt upp vår välfärd.
Vilken välfärd är det som de har byggt upp? Jo de lade grunden och vidareutvecklade dagens taskiga skolsituation där samhället sa att föräldrar ej skall lägga sig i skolans arbete. De har varit med och genomfört Du-reformen som på några få decennier resulterade i minskat respekt för äldre människor. Den generationen lade grunden och utvecklade en arbetsmarknad och tillhörande barnomsorg där samhället informerade att alla barn bör vistas i barnomsorgen och att de barn som fick vara hemma hos föräldrar ej skulle utvecklas lika bra. Vilken generation är det som har utvecklat ett system där vård och omsorg av de äldre skall, nästan undantagslöst, skötas av samhället. Nej tack till fler "de har byggt upp välfärden" Det som den generationen har lagt grunden och tillsammans med förtiotalisterna vidareutvecklat, den frukten skördas nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon