Full version: En kanonidé...
mulle
Nu ska ni få höra min senaste idé!

Europa är fullt av människor som byter bostad under semestrarna. Varför skulle inte också vi på forumet kunna syssla med detta?
Efter några månaders bekantskap med er alla vet jag att här finns en samling ansvarskännande personer med hög moral. Personer som förstår när krukan i solen behöver vatten, personer som inte är främmande för natur eller djur. Personer som uppskattar trädgårdar!
Jag kunde mycket väl tänka mig ett förlängt veckoslut någonstans i ert underbara land! Jag tror ju också att någon från Skåne gärna skulle se en rabatt i midnattssolen och att en norrlänning med glädje skulle snoka bland arterna i en skånsk trädgård!

Mitt förslag är därför att vi låter skapa en ny avdelning för tillfälligt byte av hem. Där skulle finnas information om

- var hemmet finns
- en utförlig beskrivning av hus och trädgård
- en beskrivning av trakten, tips om sevärdheter och aktiviteter
- en beskrivning av den eller de som vill byta
- önskemål om gästen och vilka eventuella begränsningar som gäller
(Typ helst inte småbarn eller hundar undanbedes...)
- När och hur länge man önskar byta

När man väl har kommit överens bestämmer man en plats halvvägs där man träffas, ger eventuella slutliga instruktioner och byter nyckel.

Vad säger ni om detta?????

Mulle (Gård på Åland med stor trädgård, båt och fiskevatten finns.... )
Sollan
Idén låter trevlig. Men, men....
Jag skulle aldrig lägga ut en beskrivning över mitt hem på internet. Det är alldeles för stor risk att fel personer kommer åt detta. Man blir lite nojig efter två inbrott. sad.gif
Det är i så fall kanske bättre att lägga ut en förfrågan via odla.nu och sedan sköta det hela via PM och mail.
MoniqueÖ
Eller så kan man gå med i de organisationer som redan finns på nätet. Har bytt 2 ggr och det har funkat perfekt! En engelsk familj & en hollänsk har jag bytt med och vi har fortfarande kontakt trots att det är en 4-5 år sedan.

Genom organisationerna får man en viss garanti eftersom medlemmarna är kända.
amaira
Jag tycker det är en jättebra idé, Mulle!!!

Vitsen är ju just det, att man "KÄNNER" varandra på ett annat vis/ har getts möjlighet att bilda sig en uppfattning. För jag skulle inte riktigt vilja "byta" med vilt främmande människor som jag inte vet något om.

Å andra sidan har jag inga bytesplaner som det är just nu. Men det tål att tänkas på. Även det här med att inte vilja lägga ut sig på nätet - vilket många av oss ju redan gjort, t.ex. i tråden "såhär bor jag".

BRA idé Mulle! wub.gif

/amaira.
uno
CITAT (MoniqueÖ @ 16-12-2004, 10:39)
Eller så kan man gå med i de organisationer som redan finns på nätet. Har bytt 2 ggr och det har funkat perfekt! En engelsk familj & en hollänsk har jag bytt med och vi har fortfarande kontakt trots att det är en 4-5 år sedan.

Genom organisationerna får man en viss garanti eftersom medlemmarna är kända.

Giv oss namn på dessa organisationer!
MoniqueÖ
Jag har bytt genom Homelink men sen finns även en sida med flera olika lösningar som man kan söka vidare på; Sverige. org

Iaf jag har varit nöjd. I England bodde vi i en liten stad norr om London som heter Clacton-on-Sea, i Holland utanför Amsterdam. Billigare än hotell och man är inte så låst som på hotell, t ex finns möjligheten att ta sig en nattmacka om andan faller på. Standarden är annan än i Sverige men helt OK och min lägenhet i centrala Stockholm har varit uppskattad båda gångerna.

Lycka till! smile.gif

Monique
Åsa, mälardalen zon 2
Inte riktigt byte Place2stay , men man får tillgång till gratis boende över större delen av världen, man är inte tvungen att ta emot gäster i sitt hem men man bör göra det , det är ju själva grundtanken med hela konceptet och det fungerar ju inte om alla tar och ingen ger.
pisanggoreng
Tycker det låter som en festlig idé. Det ligger ju en poäng i att inte gå via de stora organisationerna, just därför de är så stora. Vill man dessutom ha sin trädgård skött under tiden är nog en odla-kamrat ett bra val.

Beskrivningar av sitt hem behöver man ju inte lägg upp på nätet, men kan skicka till de få intressenter man har förtroende för. (Och inte heller till de behöver man berätta var reservnycklen hänger...)

Verkar kul.
adrian
Tja...
Jag kan ju låna ut min kolonistuga...kanske... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon