Ingrid på Västkusten
16-12-2004, 10:32
Hallon,
Jag funderar å funderar och när jag läser receptböcker så ser jag alltsom oftast att de innehåller dessa ingredienser:
Mjöl
Grädde/creme fraiche
Buljongtärning.
Mjöl om det gäller förtjockning vet jag redan att jag kan ta arrowroot istället.
Men men - det är som mest sättet med recepten som irriterar mig - det måste ju finnas andra sätt med att konstruera recept?Måste alltid en soppa innehålla creme fraiche eller grädde för att bli gott? Retar mig mest på alla recept i tidningar och i vissa kokböcker......
Hälsar Ingrid
Många gånger så "bär" ju fett smakämnen. När det gäller konsistens så kan man ju i allmänhet ersätta med annat.
Lätt crème fraiche - kokbar! innehåller tex modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl och pektin) för att göra den kokbar trots att den "bara" innehåller 15% fett.
Skall man inte koka så kan man ju ha ännu lägre fetthalt, tycker man inte att mejeriet gör en viss produkt med "rätt" fetthalt så kan man många gånger göra egen. Tex genom att utgå från minimjölk och ympa med lämplig kultur.
Förmodligen för att förenkla receptet med sådant man har hemma och inte behöver springa till affären för att köpa det. Eller för att det ska vara enkelt att laga det, utan att behöva fastna på varje "konstig" ingrediens för att till sist skippa att laga receptet eftersom det var för krångligt.
Det är ju inte alla som använder arrowrot istället, mjöl är ju enklare eftersom man kan ha den när man bakar.
Men kan man laga mat utan recept så kan man ju byta ut mjöl och etc mot liknande produkter.
E - lagar ofta utan recept.
netaave
16-12-2004, 14:34
Jag reder nog hellre med mjöl som kostar nån tia kg och ibland inte ens det, än med Arrowrot som kostar 118 kr/kg.
*Felix matte*
16-12-2004, 21:57
Jag reder med Maizena Brun redning ... vita såser och dyl. tar jag vetemjöl.
I stället för Creme Fraiche använder jag oftast Matlagningsgrädde som också innehåller "bara" 15% fett.
Till frågan... jag tror att det är för att de ingredienserna har man oftast hemma.... tillhör basvarorna.
Susanne i Linköping
16-12-2004, 22:39
Vad som anses som basvaror är också lite kulturellt/lokalt beroende. Utomlands kan det vara stört omöjligt att få tag i potatismjöl till exempel, för på många håll använder man majsstärkelse istället. Det ser man ibland i utländska recept också. Fast grädde verkar vara en internationell ovana.
Någonstans i världen är kanske vetemjöl en ovanlig vara.
Buljongtärning är en snabb genväg till soppa mm och får man inte tag på det känns det väldigt knepigt att laga sådan mat, åtminstone för mig som inte är så duktig på matlagning. Är man van vid att kunna fuska vet man inte hur man klarar sig utan.
kerstin z5-6
16-12-2004, 22:56
och lättprodukter köper jag av princip aldrig -varför arrowrot när det finns svenskproducerat potatismjöl ?
gärna grädde även om den också är processad för mkt för min smak
hej,
Det är lite mode i användandet av vissa ingredienser.
Men mjöl är väl en bra produkt för att "förtjocka" såser.
Annars så kan man ju använda några rediga klickar kylskåpskallt smör.
För att få såsen lite "simmig"
creme fraiche har varit en "modeingrediens" ett tag.
men buljongtärning är ju ett måste om man inte använder flytande buljong.
Det finns ju även buljong på burk!
Har ni förresten tänkt på att det inte finns "grisbuljong" eller "fläskbuljong"
En buljongtärning i pastakoket gör susen!
Var tvungen att springa ut i köket och kolla vad det står på köttbuljongen....Det står bara att köttbuljongen innehåller kött, men inte
vad det är för kött - nöt, gris, fågel, fisk...
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 07:38
Hallon,
Arrowroot använder jag en ggr i halvåret :-) och jag har inte gett det kilopriset - köper på invandrarbutik för en 40 kr för en omegapåse!
Nej men vad jag vill lyfta fram lite är hur recepten är kontruerade och att man nog kan nå samma resultat fast med andra ingredienser och vägar....det känns så slentrianmässiga dessa recepten....
Hemma hos mig finns det dinkelmjöl, skrädmjöl, rismjöl, arrowroot, ingen grädde mjölk eller creme fraiche. Inga buljongtärningar heller....
Blomstertanten
19-12-2004, 18:12
CITAT (Berith @ 17-12-2004, 06:50)
Var tvungen att springa ut i köket och kolla vad det står på köttbuljongen....Det står bara att köttbuljongen innehåller kött, men inte
vad det är för kött - nöt, gris, fågel, fisk...

Hade buljongen innehållit fisk hade den hetat fiskbuljong !
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2004, 18:12)
Hade buljongen innehållit fisk hade den hetat fiskbuljong !

på dej själv du!
Jaa det fattar jag väl - men dom som gör köttbuljong kanske inte fattar det.
Ingrid på Västkusten
20-12-2004, 09:16
Jaha - frågade i kafferummet samma fråga - fick svaret - efetrsom alla alltid har hemma dessa saker och för att det blir gott........och att av gammalt är recept oftast konstruerade så - och ingen vill ändra på sig......
Nåja - jag får la fortsätta min jakt på annorlunda recept och andra ingredienser ....det går faktiskt rättså bra det :-))
Gunvor Nilsson
20-12-2004, 10:59
Jag använder Creme Fraiche av den anledningen att den är lite syrlig och att jag gillar smaken. Skulle önska att vi hade den ryska Smetana som jag smakat till rödbetssoppa i Finland - supergod!
/Gunvor
kerstin z5-6
20-12-2004, 18:51
Ja den är god och inte samma som creme f alls -varför finns inte den , då vi har 100 tals lättyogurtprodukter pepperade med socker som smakar blä.. men de har ju låg fetthalt förstås ....
själv tror jag de är livsfarliga
Ingrid på Västkusten
21-12-2004, 07:39
Norskarnas 'römme' är inte helt fel den heller :-)
Själv är jag så glad vi har 'turkyoghurten' som börjar dyka upp här och var i sin lilla spann........den är helt ok och ger en mkt trevlig syrlig smak ( den med).
Nä - light använder jag aldrig - det skall vara smör - fast jag kör med 'koncentrerat smör' mestadels d v s ghee, klarat smör. Nyttigare godare och tål höga temperaturer :-D
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
01-01-2005, 15:00
Jahaja...skulle laga mat nu i jul ' med konventionella' ingredienser och jag var int ehemma. Köpte ett litet paket buöjongtärning men använde den itne efter ha läst innehållsförteckningen.
Vaddå smakförstärkare - monosodiumglutamat??!!?? Modifierad stärkelse - blääähhhhhhh........tacka vet jag min buljong där jag har lite pejl på VAD som är i och inga konstigheter...... det verkar vara mkt lit ebuljong i en buljongtärning...
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-01-2005, 15:00)
........tacka vet jag min buljong där jag har lite pejl på VAD som är i och inga konstigheter......
Vill du kanske dela med dej av "innehållet" i din buljong?
Ingrid på Västkusten
02-01-2005, 13:12
Hej hopp,
Jag brukar handla märgben :-) gärna över disk ifrån gårdsodlat kött men även vanliga märgben går bra. Ox gärna då det ger mest smak.
Morötter, lök och persiljerötter, palsternackor och så bena ner i en kastrull. Sjudes i cirka 8 - 12 timmar, sila ifårn buljongen och så i med nytt vatten. Oftast får man minst två omgångar buljong utav en 'kastrull'med ben och grönsaker. Fryses i 2 dl förpackningar. Räcker oftast med en sådan fp åt gången :-) när man lagar mat.
Om man tycker att ens buljong smakar för lite ( vilke tär en omöjlighet om man får tag i bra ben och speciellt märgben)kan man reducera den d v s sjuda den och dunsta av vatten, p s s får man också en mera koncentrerad buljong. Fransmännen brukar sjuda av allt vatten så man får en 'glace' på botten i kastrullen, DET är riktig buljongtärning det.
Man kan rosta grönsakerna lätt i ugnen om man vill innan, speciellt ganska hårdrostad lök d v s mörkbrun ger fin färg och smak till buljong ( även löksoppa - det är ju så man gör enligt franska kokboken - torrostar skivad lök)
Salt - jag brukar salta men sparsamt, dels för att buljongärningarna av idag består mestadels av på tok för mkt salt ( och härdat fett med urgghh) så kan man styra salthalten själv å ett bättre och hälsosammare sätt. Ofta saltar vi direkt p maten efteråt.....
Om man vill kan man variera detta i all oändlighet. t ex libstickeblad och lök och morötter ger en himla god grönsaksbuljong, det är ju inte för inte den kalals/kalaldes Maggikraut(Maggikrydda) d v s Maggi är ju ett buljongtärningsmärke i Tyskland. Vips har man sin egen grönsaksbuljong. Förresten när jag ändå är inne i åsikternas land - köpebuljongtärning av grönsaksstuk är det mest salt och morotssmak i. Har ju kommit andra med annan smak iofs men det är ju inte så svårt att göra själv faktiskt.
Sedan gör jag andra 'såsstarter' som fryses ner - och som tillsats av 1 - 2 dl per maträtt ger konsistens och smak. Och jag har nog bara börjat att 'skrapa' på ytan av allt smart och gott man kan hitta på själv. För mycket jobb? Jaaa- många tycke rnog det, men titta bara på ingredienserna i dessa aromat och kryddblandningar och buljongtärning. Visste Du t ex att många som lider av huvudvärk har blivit mycket bättre sedan de minskat/eliminerat mängden glutamat i sin diet?
Jag tror att ivern att spara tid är av ondo på lång sikt.....och buljongtärning är bara en liten del av denna inställning :-) detta är kanske inte rätt forum för sådana tankar men hela tanken med att 'odla' och odla eget och använda det är också en av grundtankarna i det......
Funderar Ingrid
Fantastiskt Ingrid! Tackar för att du delar med dej av din kunskap. Sparas bland allt annat jag lär mej här.
Susanna
02-01-2005, 21:44
Den där turkiska yoghurten är farligt god. Jag upptäckte den bara för några dagar sedan men har redan hittat många användningsområden till den. Äter den till frukost tillsammans med pumpahonung, otroligt gott men kanske inte så nyttigt...(mycket fett och socker). Får väl träna lite mer! Tack Ingrid för buljongrecept!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.