uno
Nu har vi många gamla seniorer som till stor del är sängliggande och vårdkrävande. Tyvärr är väl inte alltid omvårdnaden till alla delar riktigt bra.
Många av dessa får, av olika anledningar, inga besök eller väldigt sällan något besök. Kan man då tänka sig att vården av dessa seniorer sker i ett lågkostnadsland. Det kan vara ett land med mildare klimat än vårt och till stor del skall vårdpersonalen vara svensktalande. Troligen kan denna vård bedrivas med högre kvalitet till lägre kostnad. Det skall bli intressant att höra era synpunkter på denna idé. Kanske är mitt tänk helt fel.
Posse
CITAT (uno @ 16-12-2004, 12:03)
Nu har vi många gamla seniorer som till stor del är sängliggande och vårdkrävande. Tyvärr är väl inte alltid omvårdnaden till alla delar riktigt bra.
Många av dessa får, av olika anledningar, inga besök eller väldigt sällan något besök. Kan man då tänka sig att vården av dessa seniorer sker i ett lågkostnadsland. Det kan vara ett land med mildare klimat än vårt och till stor del skall vårdpersonalen vara svensktalande. Troligen kan denna vård bedrivas med högre kvalitet till lägre kostnad. Det skall bli intressant att höra era synpunkter på denna idé. Kanske är mitt tänk helt fel.

Om en och annan gamling som ett alternativ helt frivilligt skulle kunna tänka sig att låtas "exporteras" till t.ex. någon trevlig söderhavsö, är det väl OK. rolleyes.gif
KURT
Det finns ju redan:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=341101
Sulawesii
Jag tycker att de arbetslösa ska få göra en insats som sällskapsfolk åt de gamla och de sjuka.
Komma över ett par timmar och spela spel, eller ta med dem ut på en tur i friska luften till exempel.
KURT
CITAT (Sulawesii @ 16-12-2004, 18:41)
Jag tycker att de arbetslösa ska få göra en insats som sällskapsfolk åt de gamla och de sjuka.
Komma över ett par timmar och spela spel, eller ta med dem ut på en tur i friska luften till exempel.

Det finns ett sådant system i Tyskland, det kallas eneurojobb eftersom man får mellan 1 och 2 euro i timmen, som ersättning.
uno
CITAT (Sulawesii @ 16-12-2004, 18:41)

Jag håller med Dig. Till viss del finns det i Sverige i form av Kommunala praktikplatser.
Sulawesii
Det lät snålt med 1 eller 2 euro, KURT. Ska kolla länken nu.

//

Jaha OCH arbetslöshetsersättning. Jag tänkte väl. Då är det ju helt i sin ordning smile.gif . Dumma jag; hur skulle någon klara livhanken på ett par euro? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon