|
Christoffer
16-12-2004, 12:10
Är det någon som har provat glukosamin?
Jag har fått höra att det är mycket billigare att köpa glukosamin i djuraffärer, men hur säkert kan det vara för människan att äta produkter därifrån?
Kan det vara rent från föroreningar? Ska det vara till djur, så borde det vara det, men jag är inte säker...
Jag använder, sedan tre år eller fyra, detta preparat. Innan jag började hade jag besvär med knälederna och var tvingad att använda kryckor.
Det fick inte längre sälja i handeln eftersom det klassades som ett läkemedel: http://www.mpa.se/allmanheten/faq/faq_glukosamin.shtmlSedan är det ju inte ovanligt att läkemedel också används på djur. Glukosamin lär väl främst användas för hästar och hundar med ledbesvär.
CITAT (KURT @ 16-12-2004, 12:46) Det fick inte längre sälja i handeln eftersom det klassades som ett läkemedel: http://www.mpa.se/allmanheten/faq/faq_glukosamin.shtmlSedan är det ju inte ovanligt att läkemedel också används på djur. Glukosamin lär väl främst användas för hästar och hundar med ledbesvär. Glukosamin lär väl främst användas för hästar och hundar med ledbesvär. Tack för den passningen
netaave
16-12-2004, 14:30
Jag har ätit artrox i fem år, får det på recept.
Hej Cristoffer
Glukosamin finns inte längre att köpa, det heter numera Artrox och är inte lika bra därför att man har gjort om det, bland annat tagit bort ett ämne som fanns tidigare, dettá har jag fått veta på en föreläsning av en läkare som bland annat behandlar patienter med vitaminer, hon köpte sitt glukosamin på nätet, hörde ej var.
Jag själv har börjat äta nyponpulver det är troligen lika effektivt, jag har blivit bättre i mitt onda knä efter bara ett par veckor.
Lena zon 4
Christoffer
16-12-2004, 15:13
Går det bra med vanligt pulver från nypon, eller måste man ha ett extrakt av speciella nypon?
Sulawesii
16-12-2004, 15:52
Jag äter nötter varje dag. De innehåller glukosamin och mycket annat nyttigt!
nyponpulverHär kan du läsa om nypon, det finns oxå på hälsokost men är mycket dyrare, där heter det Litozin och finns som tabletter med. Lena
CITAT (Lena @ 16-12-2004, 15:07) Glukosamin finns inte längre att köpa, det heter numera Artrox och är inte lika bra därför att man har gjort om det, bland annat tagit bort ett ämne som fanns tidigare, dettá har jag fått veta på en föreläsning av en läkare som bland annat behandlar patienter med vitaminer, hon köpte sitt glukosamin på nätet, hörde ej var. Det finns att köpa bl.a. här: EkobodenHar också hört att Artroxen som säljs på Apoteket inte fungerar lika bra. Dessutom är den mycket dyrare.... Har själv prövat både nyponpulver och glukosamin, tyvärr utan förbättring. Vissa mår helt klart bättre. Men man bör hålla på ett tag.
Christoffer
29-12-2004, 19:03
Vilket glukosaminpreparat är bäst och billigast? Måste man använda sig av apotekets? Glukosamin för hundar eller hästar, har någon provat?
Pröva glukosamin från hälsokostaffärerna. Jag har själv knaprat glukosamin och min sambo äter också. "För hund och katt" har jag för mig att hälsokostaffärerna var tvungna att lägga till för att kunna fortsätta sälja medlet.
MoniqueÖ
29-12-2004, 19:23
CITAT (Christoffer @ 29-12-2004, 19:03) Vilket glukosaminpreparat är bäst och billigast? Måste man använda sig av apotekets? Glukosamin för hundar eller hästar, har någon provat? Jajamensan! Har en kompis som tar hem fr Tyskland! Han säljer "en gros" till veterinärer och har då & då en 200-tablettersburk över som han låter mig "överta". Annars svårt att få tag på och Ekoboden verkan ju ha stängt till februari 2005! Doseringen, jag kört med hästpillrena, är en tablett varannan dag, inte mer! Och man bör inte äta det mer än 4 veckor i sträck. Har oxå märkt att även om jag äter Artrox mer än 6-7 veckor i sträck kommer värken tillbaka. Så jag tror att det är Glykosaminet som blir "lite" verkningslöst efter några veckor och bör gå ur kroppen innan en ny omgång påbörjas. Min gamla mamma, som har diabetes fick förhöjda sockervärden när hon åt hästpillrena...kan vara värt att notera! Vet inte om hon ätit Artrox. Tror dock att alla mediciner skall ätas med förstånd! Dessutom har jag nu tränat regelbundet sedan början av oktober och det känns som om det hjälper mig mer än när jag "bara" knaprar Glykosamin. Produktionen av ledvätskan ökar med rörelse och med glykosamin som ju finns i Artrox oxå. Det där med nypon blir jag nyfiken på för nyponsoppa drack jag mycket när jag idrottade och hade aldrig ont då, trots div problem med menisker och ledband. Men nu har jag gjort en "Henke Larson" när jag stod uppe på en stege och spacklade ett tak, trampade i luften och stöp i golvet med knät under mig...aj aj aj inte kul, men med en halvtidssjukskrivning, är busschaffis och behöver högerbenet när jag gasar/bromsar, så hinner jag träna minst 3 ggr/vecka och det ger resultat som sagt både i knät och i övriga kroppen! Kan t o m gå ner på knä för första ggn på flera år!!! Å att jag blir lättare gör ju inget... Lycka till! Monique
jag käkar också artrox o har gjort de lääänge tror att de hjälper en del men motion o rörelse är ett bra hjälpmedel också för kroppen e ju gjord att röra på sej o jag får ont av för mycket vila o även av för mycket rörelse så de gäller att balansera men jag tror på glukosaminet jo
vågar inte sluta men nypon kanske kan va nåt att testa
Nyponpulver o tabletter finns i hälsokostaffär i Farsta. Glukosamin kan man köpa i hälsokostaffären vi OBS, Haninge. Sedan vet jag inget mer var man kan köpa....
Började med Litozin tabletter för en vecka sedan och det är väl för tidigt att säga om det hjälpt eller inte. Har för mej att det var just Glukosamin som en hästägande kompis erbjöd mej men som jag tackade nej till.
Vad är Glukosamin och Litozin..?  Förlåt en korkad fråga..
MoniqueÖ
29-12-2004, 21:21
Glukosamin är ett kroppseget ämne som ökar tillväxten av brosk och ökar kropens egen produktion av ledvätska, se vidare på länken; Aftonbladet om glukosaminHälsar Monique
CITAT (MoniqueÖ @ 29-12-2004, 21:21) Glukosamin är ett kroppseget ämne som ökar tillväxten av brosk och ökar kropens egen produktion av ledvätska, se vidare på länken; Aftonbladet om glukosaminHälsar Monique En får tacke och buge..
MoniqueÖ
29-12-2004, 21:29
Jo just det, letade runt lite på nätet för ett tag sedan och såg detta Glukosamin ...Hmmm "ej för konsumtion, bara för forskningssyfte"... Ja vad dom hittar på! /Monique
CITAT (MoniqueÖ @ 29-12-2004, 21:29) "ej för konsumtion, bara för forskningssyfte"... Och som samlingsobjekt!  Istället för frimärken..?
netaave
29-12-2004, 23:59
Jag testade att sluta med Artrox några veckor och blev klart sämre, så för mig ökar de livskvaliten betydligt. Har även funderat på nyponpulver tillsammans med artrox för ännu bättre resultat, förhoppningsvis. Nån som testat den kombinationen?
Krokodilen
30-12-2004, 09:27
Min man är apotekarutbildad och han säger så här:
Billigast är att äta ren glukosamin som finns som pulver i Zooaffärer. Vår hund äter Maxiglukomin pulver och det är precis samma medel som man ger människor. (Hunden åt ett annat pulver förut men det var inte lika verkningsfullt som Maxiglukomin.)
Christoffer
30-12-2004, 17:29
Aha, vad bra. Det är ju alltid en fördel när det är billigt. Men är det man ger till hunden glukosaminsulfat? Jag har läst att det ska vara det som upptas bäst av våra kroppar.
Sedan undrar jag... jag läste att man ska ta det i högst en månad och sedan göra ett uppehåll, eftersom det kan ge mindre effekt om man fortsätter. Måste man göra ett uppehåll, och om man måste, så hur långt ska uppehållet vara?
Jag får bege mig till en zoo-affär och kolla in preparatet. Smakar det illa om man tar det i pulverform?
jag testar också att sluta ibland me får raskt börja igen så nog gör det verkan
Christoffer
01-01-2005, 15:19
Jag har kollat in en djuraffär och de hade burkar med glukosamin och det stod att pulvret innehöll "benmjöl". Det låter lite småläskigt. Apotekets är från skaldjur. Är det detta benmjöl man får om man köper i en zoo-affär, eller finns det olika glukosaminpreparat i olika djuraffärer?
Christoffer- Personligen skulle jag inte köpa något jag själv ska äta i en djuraffär. Försök med en hälsokost istället! Eller apoteket. Tror att du kanske slipper sådana här funderingar då.... Lycka till.
Christoffer
02-01-2005, 14:13
Tackar, ska försöka med en hälsokostaffär. Tillverkarna kanske inte bryr sig lika mycket om renheten i preparaten om det är djur.
Christoffer
02-01-2005, 21:20
Nu har jag beställt glukosamin från sidan www.bodystore.nu
Vet inte om det är billigt, men det är i alla fall billigare än apoteket:
150 tabletter á 500mg för 139:- + frakt
till skillnad från apotekets Glucosine som innehåller 60 tabletter på 400mg för 194:-
Men det kanske finns billigare, jag vet inte.
Det tycker jag verkar vara ett bra pris! Det viktigaste är ju ändå att de fungerar....
Christoffer
03-02-2005, 16:29
Nu äter jag ett glukosaminpulver för ponnys, men den innehåller annat utöver glucosamin. Tänker speciellt på inulin. Är det egentligen bra att få i sig det, med tanke på att man inte är sockersjuk?
Detta innehåller pulvret, som heter BioGlucomin:
Per kg:
Glucosamin hydrochlorid 466 g Inulin/Oligofructos 439g Mangansulfat 2,5 g L-metionin 67g Calcium ascorbat 20g
*Felix matte*
03-02-2005, 20:18
Det är inte Inulin utan Insulin man tar om man har diabetes. Inulin: Lösligt kostfiber som bland annat finns i lök, sparris, jordärtskocka och spannmål. Utvinns ur roten av den ljusblå blomman Cikoria. Kroppen kan inte bryta ned inulin annat än med hjälp av vissa bakterier i tarmfloran. Inulin är en kortkedjad kolhydrat som består av en glukosenhet och ett antal fruktosenheter. Insulin: Ett hormon som bildas i bukspottkörteln. Styr kolhydratomsättningen och ser normalt till att blodsockerhalten varken blir för hög eller låg. Ordlista Arla Hälsa
Christoffer
04-02-2005, 06:49
Då är det nog lugnt. Jag hade läst att inulin hindrar kolhydrater att tas upp lika fort, men det är ju annorlunda, det är sant.
lavendel
04-02-2005, 19:39
Gluosamin är säkert bra men jag skulle också vilja rekommendera Litozin! För några är sen hade jag så ont i rygg och höfter och ben att jag inte kunde sitta i en fåtölj....vaknade på nätterna av värken...var jättestel i lederna...hade myrkrypningar i benen! Sen jag började med Litozin har det försvunnit....äter nu inte regelbundet utan tar en liten kur så fort jag känner av några symtom! Idag har jag fnattat omkring upp och ner för trappor...krypit omkring på golvet i dom mest underliga ställningar för att koppla in all elektronik på jobbet....och har inte alls ont! Och...nej....jag är inte på något sätt lierad med firman som tillverkar preparatet!
CITAT (netaave @ 16-12-2004, 14:30) Jag har ätit artrox i fem år, får det på recept. ...liksom jag!! Utan den skulle jag nog gå med käpp...
ninnisky
04-02-2005, 23:14
CITAT (Sylvia @ 04-02-2005, 23:11) CITAT (netaave @ 16-12-2004, 14:30) Jag har ätit artrox i fem år, får det på recept. ...liksom jag!! Utan den skulle jag nog gå med käpp... här är en till som äter atrox på recept och har gjort det i två år. vågar inte tänka hur det skulle vara utan.....
*Felix matte*
04-02-2005, 23:25
Träffade för några dagar sedan en vän (76 år) Hon har stora besvär med händerna, kan inte ens få upp en tablett om den hamnar på bordet...artros är diagnosen men doktorn hade sagt att ingen hjälp finns. Jag berättade för henne om Artrox och hur bra den var för dem som hade problem med benen...(har ju läst flera inlägg ang. det) Nu skulle hon kontakta sin doktor och be att få recept.
zaaritha
04-02-2005, 23:41
Jag provade att ta glucosamin o det hjälpte--tyckte jag! Men--har tyvärr ej råd att köpa det mera..
kerstin z5-6
04-02-2005, 23:52
Artrox är receptfritt
kerstin z5-6
04-02-2005, 23:52
Artrox är receptfritt
lavendel
04-02-2005, 23:56
Synd bara att ingen läser det där om Litozin bara för att det är jag..parian som skrivit det....för det är bra! Lavendel...som lovar att aldrig skriva mer
zaaritha
05-02-2005, 00:01
Lavendel--varför tycker du att du är en "paria"????
lavendel
05-02-2005, 00:26
Det känns så när alla väljer att ignorera det man säger..trist är det när jag vet att det här är ett bra preparat....vet inte riktigt varför det har blivit så här...men jag har förstått att jag inte är nån populär medlem...men varför får du väl fråga dom andra om!
ninnisky
05-02-2005, 00:35
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2005, 23:52) Artrox är receptfritt Ja, atrox är receptfritt men rejält dyrt på apoteket. Anser ens läkare att man behöver det så skriver han ut det på recept. Många av oss som har värk i leder behöver många gånger också andra mediciner och läkemedelskostnaden blir snabbt hög.
kerstin z5-6
05-02-2005, 00:45
Mitt svar var till Felix matte , om man inte får det på recept kan man pröva själv lavendel -jag vet inget om ditt läkemedel -men är det bra kanske jag skulle pröva det .. <jag har alltför många diskbråck i nacken -o är väldigt stel
Christoffer
05-02-2005, 01:14
Men menar du, Lavendel, att Litozin skulle fungera bättre än andra glukosaminpreparat?
lavendel
05-02-2005, 01:14
Hej Kerstin! Kan naturligtvis inta lova att det hjälper dej....men jag tror inte det skadar ...så varför inte pröva! Tack för att du kommenterade mitt inlägg Lavendel
zaaritha
05-02-2005, 01:36
Lavendel; jag kan också känna så---man får ingen respons på det man säjer! Man känner sej mindre värd.... Men--man ska nog inte ta det så. Så--fortsätt att skriva!
lavendel
05-02-2005, 01:38
Hej Christoffer! Nu blir jag lite konfunderad...för jag vet inte hur man analyserar det preparatet rent kemiskt.....vet bara att det är ett extrakt av strandnypon...och hur nära besläktat det skulle kunna vara med gluskosamiin vet jag inte heller! Vet bara att det fungerar för mej(55-årig tant som borde vara lite stelbent och värkbruten..men icke!!!!) Intressant fråga....finns det gemensamma ämnen i preparaten....eller olika ämnen som ändå får samma eller liknande verkan i kroppen?
lavendel
05-02-2005, 01:47
Hej Zaaritha! Är så glad för att du bryr dej! tack...lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|