Dan i Nacka
16-12-2004, 19:49
Man hade ju sett fram emot lite glass med nyskördad passionsfrukt (Passiflora edulis) från växthuset .....
Om man bortser från fröna är frukten helt tom.
Hur gör man för att slippa sådana frukter nästa år?
Vänliga hälsningar
Dan
TeliaNet
16-12-2004, 21:00
de är sådana rent naturligt, bara frö och luft.
TeliaNet
16-12-2004, 23:17
pga dess utveckling för flera tusen år sedan.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2004, 23:23
Jag har bara sett såna där frukter på Passiflora caerulea (den vanliga blå krukväxtpassionsblomman som säljs i butikerna) men det ska vara normalt för den sorten.
Passiflora edulis är den där mörka skrynkliga passionsfrukterna som ligger i fruktdisken så nåt måste nog ha hänt om det är Passiflora edulis du har, kanske något vajsing med pollineringen? (Ibland har klimat och liknande inverkan på pollineringen så även om sorten ska vara självfertil kan det gå fel vid pollineringen)
Dan i Nacka
16-12-2004, 23:26
Om jag inte har helt fel så är den vanligaste passionsfrukten i butikerna just P. edulis och de är ju inte tomma precis.
Är det något annat som skall till för att få det goda innehållet?
Dan i Nacka
16-12-2004, 23:29
Du hann före Åsa
Enligt etiketten från plantskolan så skall det vara en P. edulis.
De flesta frukterna fanns redan vid inköpet så man kan ju hoppas att den lönar sin nye ägare med bättre frukter så småningom.

Så här ser blomman ut:

Är det en annan sort än den utlovade?
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 07:41
Blomman liknar en P edulis - ungefär.....P edulis ( små skrynkliga)och förbättrade sorter ( de stora gröna i butiken) har ju ett mkt trevligt innanmäte.
Jag funderar på om den var mogen.....är fröna svarta?
Dan i Nacka
17-12-2004, 09:56
Nej, fröna är ljusa och skalet är ju fortfarande grönt. (fast det börjar bli skrynkligt)
Borde de helt enkelt få vara ifred ett tag till?
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 10:18
Jag skulle misstänka det...det är i alla fall det mest logiska lösningen. :-)
Hur länge har Du haft plantan? Det tar i Naturen ett himla tag även för passionsfrukt att mogna....
Dan i Nacka
17-12-2004, 11:06
Inköpt som födelsedagspresent till mig själv i september
Hur länge frukterna funnits där vet jag inte riktigt men gissningsvis juni-juli.
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 11:48
Härlig fördelsedagspresent Dan :-)))
Frukten ser ju ut som en 'improved' P edulis. En misstanke slog mig - kan ju ha missats i pollineringen då den gärna behöver korspollineras( fast då vet jag inte om det ens bildats frön troligtvis inte). Ja, P edulis behöver gärna korspollineras....det finns självfertila kloner iofs,,,
Ljusa frön = antagligen int emogen fast egentligen 'borde' den vara det så här års - också beroende på när frukterna tillverkades som sagt var....
Sorry om jag lånar den här tråden lite men är det någon som vet var jag kan lära mej mer om passionsfruktsodling.
Jag har några små plantor som jag planterade i somras. Dom är bara tio cm än så länge och växer knappt nu under vintern.
Hur gamla är dom när dom blommar första gången och behöver dom särskild jord/näring?
Det ser fint ut det där. Otroligt vacker blomma. Frukten ser ju väldigt omogen ut men jag ska inte yttra mej för jag har bara odlat bönor och chili
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 14:52
Det finns en hel del websiter och böcker bl a www.passiflora.org finns en bunke ljuvliga böcker, jag ahr en härlig en av VanderPlank som rek allvarligt.
Kika gärna ibland länkarna ibland PSI - mkt guldkorn där!
Hälsar Ingrid
Dan i Nacka
17-12-2004, 15:59
Korspollinering var det ja..
Antar att det inte funkar med korspollinering från en stickling av moderplantan.
Jag har frösådda Passiflora alata som med lite tur kan blomma till sommaren.
Är det ett alternativ månne?
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 16:02
Hmm - ingen aning :-)) Du får testa !
Dan i Nacka
17-12-2004, 18:25
Ok. Tack för hjälpen.
Vänliga hälsningar
Dan
Nathalie84
09-05-2005, 14:36
vad jag vet så hade du en omogen passionsfrukt om det var till någon hjälp...
Jag har sått:
Passiflora edulis och
Passiflora quadrangularis
Nån som har erfarenhet av dessa arter?
Har hittils fått upp ett skott från sorten edulis (ovannämnda)
Mvh/ Nathalie
Hej Dan.
Din blomma ser ut att vara en P. "Byron Beauty" som är en korsning av (P.Edulis f edulisX P. edulis f flavicarpa) och P. Incarnata.
Hade en tills i somras då min fågel beskar den hänsynslöst, då hade den just börjat blomma så jag har aldrig själv sett frukten men i en bok jag har stor det att frukten generellt uppträder utan frön.
Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.