*Boråstjej*
16-12-2004, 21:48
Hej!
Jag har några små perenner som står kvar i krukor. Går det att övervintra dem på något sätt? Tidigare år när perenner blivit kvar i sina krukor över vintern så har de dött. Det är dels perenner som jag krukat upp för att det blivit många plantor och dels pyttesmå perenner som jag sått. Varenda år så har de dött och ibland har man planterat dem i panik någonstans. Om det går skulle jag dock vilja ha kvar en del i krukor över vintern.
Boråstjej
Gunvor Nilsson
16-12-2004, 22:35
Vad är det du har i krukorna?
/Gunvor
kerstin z5-6
16-12-2004, 22:43
Det bästa sättet är kallbänk fylld med sand -går även att ordna på en balkong i en pallkrage
Krukorna ska grävas ner helt o hållet
De klarar kylan , men inte att tina frysa tina ovan jord nivå ..
*Boråstjej*
21-12-2004, 08:50
Tack Kerstin. Vad menar du egentligen med bänk? Skall man lägga glas över? Det jag har funderat på ibland är blöta kontra uttorkning. När krukorna frusit och det börjar regna så lägger det sig ju vatten överst i krukan och så länge en del av jordklumpen är frusen så blir vattnet stående. På våren kan det bli torrt rätt tidigt och det är lätt att glömma vattna. Skall man gräva ner krukan så att inte krukkanten sticker upp för att undvika stående väta? Det faller ju förståss om det skall ligga fönster på men då kanske man måste vattna?
Gunvor undrade vad jag har i krukorna men det är olika varje år.
Boråstjej
Ingrid på Västkusten
21-12-2004, 09:28
Det bästa är att gräva ner dem - helt i backen i kallbänken eller ställ dme i kallbänken och tippa jord runt så det täcker ( det gör jag). Bästa är att förvara dem i skuggan, ganska så djup skugga så torkar de mindre lätt ut på våren.
Jag ahr nästan alltig grus överst i alla krukorna, ett ca 21 cm lager så är det mindre vatten som står.
Visst kan man sätta ett lock på kallbänken om man vill, men man får se upp lite varmare dagar på våren för DÅ måste man vattna!
Alla sätt - hur man än nu väljer att göra är för att minska växlingarna - djupfryst - upptinat. Platsen Du väljer är minst lika viktig som hur Du väljer att förvara krukorna.....sedan beror det ju också på HUR många krukor Du har - enstaka är lätta å gräva ner - en mångfald - kallbänk/pallkrage med jord runt och över.....
Hälsar Ingrid
Jamen skit också! Tyckte jag var så himla duktig i år men tror ni jag kom ihåg jorden? Nopp! *grinar* Har en hel pallkrage med perenner i kruka som då är bortom all räddning, alltså man borde ha nån som häll koll på allt man borde göra! *förbannar mig själv*
kerstin z5-6
27-12-2004, 21:10
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.