Full version: Hjälp!
solan_2
Är det någon som kan hjälpa mig med råd till min Paraplyaralia?
Den är ca 1 meter hög och är planterad tillsammans med en benjaminfikus
i en stor "golvkruka". Att Benjaminfikusen fäller blad är ju ganska normalt
men vad är det för fel då Aralian tappar massor med brunfläckiga blad, "nya friska blad korvar sig liksom korvar sig"
Är det vattenbrist tro eller tvärt om?
Inga tecken på ohyra!
På bild 16 i mitt album kan ni se hur bladen ser ut.
sad.gif
pejori
ta och kolla rötterna...det ser ut som det skulle vara fel på dom... sad.gif sad.gif wink.gif
solan_2
Kolla på bild 11 o 15!!! Lite knepigt att lyfta den ur "krukan".
Kan det ha nåt att göra med att den har stått på en solig altan hela sommaren och nu få stå inne med det lilla dagsljus som erbjuds nu?? unsure.gif
GoSatta
jag har också min Paraplyaralia utomhus på sommaren och inne utan extra ljus nu på vintern så just det ska inte vara något problem, det ändra som händer mig är att den slutat växa.

Jag skulle också kolla rötterna! Väldigt stora krukor kan va rätt svåra att hålla på med efter som det är svårt att veta om det verkligen är tort/blött i dom.
solan_2
Hej igen!
Om det skulle vara problem med rötterna som ni tror borde den då inte sluta att växa?
Både Aralian och Fikusen skjuter nya blad hela tiden, framför allt Aralian??
Krukan den står i har ju sånt där vattningsrör. Jag brukar ge den ca 1-11/2 liter en gång i veckan nu när den står inne samt att jag duschar den med
en sprayflaska lite nu och då.
Benjaminfikusen tappar sina blad längst in mot väggen (där det är mörkast) medan Aralian tappar sina lite var stans unsure.gif unsure.gif
Jag får väl ta hit några som kan lyfta upp den ur krukan så jag kan titta på rötterna och i så fall då även byta ut jorden.
Usch va ja gruvar mig!!! sad.gif
MVH SOLAN rolleyes.gif
pejori
försök med att ge den lite extra ljus...en spotlight eller så... smile.gif
det kan vara så att den släpper gamla blad pga. ljusbrist smile.gif
skickar den nya blad och växer är det nog inte rotproblem...snarare ljus och/eller vatten smile.gif smile.gif
kolla också att det inte är för kallt... wub.gif wub.gif
solan_2
Tack, det där kändes skönt! Jag har 2 små spottar som lyser underifrån + att jag har Upplightlampan brevid som den får extra ljus ifrån.
Det kanske inte är tillräckligt, men nu avvaktar jag med att kolla rötterna!
Tack för svaren!
Jag återkommer om det blir mer bekymmer!
Åter igen TACK! wub.gif wub.gif
MVH SOLAN
AntoonW
Ser definitivt ut som för mycket vatten i förhållandet till den ljusmängd den får så här års.
Vid för mycket ljus blir bladen brun/svart eller dom ramlar av helt grön.
Har man ett långtidsbevattningssystem så är det bättre att fylla på 1 gång var 3e/4e vecka

/Antoon
MoniqueÖ
Håller med Antoon!

Def för mycket vatten i en självvattnande kruka.

Min Paraplyaralia har snarare blivit behandlad på motsatt sätt de senaste 5,5 månaderna (har varit evakuerad fr min lägenhet pga vattenskada). Den har inte fått vatten mer än en gång per månad i sin självvattnande kruka och ytterst lite omvårdnad i övrigt.

Paraplyaralia brukar jag rekommendera till dem som inte kommer ihåg sina växter, dvs glömmer att vattna t ex. Att ha den tillsammans med en Benjamin kanske inte är optimalt men man får göra så gott man kan. Benjaminen skulle jag duscha ofta så du inte får spinn. Se vad som händer om du låter bli Aralian ett tag.

Lycka till!
Mayafumi
Tjena bruden!
Precis så där hade jag ju med min aralia för ett års sen.
Det hade fått för mycket vatten, rötterna låg och simmade i krukan. Det som var så konstigt var att den var krut torr upp till. Varav jag vattnade ihjäl den sad.gif
Så jag tycker du ska kolla upp det!

God Jul
solan_2
Hej Alla som försöker hjälpa mig!
Jag tror också att mina blommor fått för mycket vatten till deras förhållande. Nu har jag vattnat den med 1 1/2 l ca var fjortonde dag.
Undrar om det ska räcka? duschar även blommorna i mellan åt.
Den sida som står närmast fönstret mår bäst när det gäller benjaminfikusen i allafall, men Mingaralian blir jag jag inte klok på, eftersom de nya bladen "viker ihop sig" , ska de ha mer vatten eller är det för mycket där också???
Mvh Solan
P/s God Jul påer också Mayafumi! D/s wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon