Diabolique
ohmy.gif

Två vänner till mig köpte varsit stort billigt Ficus-träd nyligen.

Båda upptäckte snart att det bodde någon form av maskar/larver i jorden. De beskrev dem som "rödsvarta ganska långa och smala".
Inga ben syntes, men de kan ha haft mycket små ben.
Dessutom har de hittat små gråsuggeliknande kryp i jorden.

Den ena tjejen ville inte ha kvar sin ficus längre, så jag har fått ta över den.

Vad kan jag göra för att bli av med dessa?
Vad tror ni att det är för kryp?

Jag misstänker att "gråsuggedjuren" inte tål torka, så jag tänkte låta jorden torka rejält mellan vattningarna. Och mot vita maskar i jorden så hjälper ju snus eller tobak så de kanske hjälper även mot dessa larver/maskar. Vad tror ni?
pejori
varför inte ta upp den ur krukan och spola av all jord och plantera om den? wub.gif
välkommen hit föresten laugh.gif laugh.gif smile.gif
kristerh
Rör de sig relativt fort, isåfall kan det vara någan slags tusenfoting, brukar finnas tillsammans med gråsuggor,
de lever på döda växtdelar och vill ha det lite fuktigt, men de gör ingen skada, tror jag wink.gif
krister
Diabolique
Tack för tipsen!

Jag började ta bort så mycket jord jag kunde och då såg jag två läskiga gråsuggor... *huuu*
Tyvärr vet jag inte om de kom med när jag fick bort jorden, för de var så snabba.

Efter detta så sköljde jag bort en hel del jord till, och sedan sprayade jag pyrex på rotklumpen, stammen och bladverket, för att sedan plantera den i ny jord.

Hoppas att det hjälper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon