Diabolique
ohmy.gif

Tv vnner till mig kpte varsit stort billigt Ficus-trd nyligen.

Bda upptckte snart att det bodde ngon form av maskar/larver i jorden. De beskrev dem som "rdsvarta ganska lnga och smala".
Inga ben syntes, men de kan ha haft mycket sm ben.
Dessutom har de hittat sm grsuggeliknande kryp i jorden.

Den ena tjejen ville inte ha kvar sin ficus lngre, s jag har ftt ta ver den.

Vad kan jag gra fr att bli av med dessa?
Vad tror ni att det r fr kryp?

Jag misstnker att "grsuggedjuren" inte tl torka, s jag tnkte lta jorden torka rejlt mellan vattningarna. Och mot vita maskar i jorden s hjlper ju snus eller tobak s de kanske hjlper ven mot dessa larver/maskar. Vad tror ni?
pejori
varfr inte ta upp den ur krukan och spola av all jord och plantera om den? wub.gif
vlkommen hit fresten laugh.gif laugh.gif smile.gif
kristerh
Rr de sig relativt fort, isfall kan det vara ngan slags tusenfoting, brukar finnas tillsammans med grsuggor,
de lever p dda vxtdelar och vill ha det lite fuktigt, men de gr ingen skada, tror jag wink.gif
krister
Diabolique
Tack fr tipsen!

Jag brjade ta bort s mycket jord jag kunde och d sg jag tv lskiga grsuggor... *huuu*
Tyvrr vet jag inte om de kom med nr jag fick bort jorden, fr de var s snabba.

Efter detta s skljde jag bort en hel del jord till, och sedan sprayade jag pyrex p rotklumpen, stammen och bladverket, fr att sedan plantera den i ny jord.

Hoppas att det hjlper.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon