|
Caprice
17-12-2004, 00:18
Inte jag i alla fall... Lagom e bäst... JulbelysningCaprice
evelina
17-12-2004, 07:59
På slutet av 70-talet bodde jag man och äldsta sonen i USA. Jag glömmer det aldrig. Min man hade åkt före oss p.g.a arbete.Vi kom till N.Y dan före julafton,trodde inte mina ögon när vi åkte förbi alla hus med allt från tomtar renar och belysningar. Jag kan erkänna att det var häftigt, sonens ögon var stora som klot.Vi promenerade runt i vårt villa kvarter i dagar och tittade på allt sonen och jag. Sverige är ju på väg åt det hållet nu med. Julen 1978 var det så mycket snö,det var 200 år sedan sist dem haft så mycket snö.Folk åkte skidor på Manhattan ingen klagade alla skrattade,fast det tog 1 vecka innan folk kom ut på vägarna. Vi kunde inte öppna dörren för snön hade blåst upp. Fick gå ut genom fönstret. Dem hade ju låga bilar med automatväxlar.Stod bara och snurrade. Vi hade ju naturligtvis en volvo med manuell växellåda. Min man skottade bilen och for iväg, ni skulle ha sett deras ansiktuttryck. Vi var ju van med snö. Kul med sådana minnen.
Nån som tycker det är snyggt? Ja, häftigt i alla fall. Där! Någon annan stans alltså, som jag gärna åker och tittar på. Gärna med "barna" eller släkt och vänner, och tääääänkt så mycket vi kan få förfasa oss  vilken tjuuusning! Bara det inte blir sådär här, inte runt omkring mig, för då blir jag ledsen. Älskar mörker! Älskar att på en mörk lantlig landsväg med granskog runt omkring och gnistrande stjärnor ovanför, som glimmar fram mellan förbiglidande trolska moln  . Bor ju så nära Stockholm (4 mil). Staden tränger sig närmre och närmre, mer och mer "förort" intill "mitt", och med den all "ljusförorening" som ingår. Mörker blir en bristvara, stjärnhimlen blir en bristvara. /amaira.
Sommartorparn
17-12-2004, 09:15
CITAT (Caprice @ 17-12-2004, 00:18) Inte jag i alla fall... Lagom e bäst... JulbelysningCaprice Förfärligt! Det värsta är att trenden i Sverige är på väg åt det hållet.
Gillar det inte. Det är hysteriskt och passar på disneyland (om ens där). Enkla små lampor i slingor, utan "blink" eller färg, i träd eller buske, kan jag tycka om. Där går min gräns.
Njaa, kan lugnt påstå att det är alldeles för mycket! Å när de blandar färgerna hej vilt blir det bara gräsligt....MEN, det fanns en bild där med en ren(?) som jag tycker var riktigt häftig och mycket väl hade kunnat tänka mig själv: Häftig ren
Vad kan man säga. USA. Det räcker. Det ser för j*kligt ut.
Helen B
17-12-2004, 09:50
Hjälp!! Det är ju så gräsligt. Jag skulle bli tokig att ha alla dessa lampor omkring mig. Kan det vara så att som med parfym - Ju mer van man är doften desto mer vill man ha, tillslut är man som en vandrande parfymaffär.... De kan väl inte "se" hur vansinnigt mycket lampor de har, eller?
Det är definitivt inte snyggt och det skulle aldrig falla mig in att dekorera så. Men det paradoxala är att jag tycker att det är roligt att titta på folks vansinnigheter och ser dem som en krydda i vintermörkret... Mulle
En del gör allt för att SYNAS! Trevlig elräkning.
Eva i Skåne
17-12-2004, 11:31
Du milde, så mycket gräsligheter
Sulawesii
17-12-2004, 11:32
Tar dom semester i två månader för att hinna bli klara i tid?
lisselbo
17-12-2004, 12:02
Blir lätt lite överdrivet. Men jag tycker att Kevin J. Fangman hade det fint. mvh Marie som har tagit en paus från målandet i hallen
En del var väl snyggt, men dom där som har blandat o gett!! HU! Det ska bara va lite stämningsfull belysning, så att det glimrar lite fint. Jag skulle nog inte vilja ha så mycket lampor hemma hos mig. Men det är ju typiskt för USA och jag tror framför allt för Kalifornien. Där betalar en del hutlöst med pengar för att barnen ska få uppleva snö på julafton. Va?! Men när har amerikaner sinne för måttfullhet? Kram från Fisan som har en jättefin stjärnhimmel o en slinga ute.
CITAT (Nutten @ 17-12-2004, 09:37) Njaa, kan lugnt påstå att det är alldeles för mycket! Å när de blandar färgerna hej vilt blir det bara gräsligt....MEN, det fanns en bild där med en ren(?) som jag tycker var riktigt häftig och mycket väl hade kunnat tänka mig själv: Häftig renDen tittade faktiskt jag också lite extra på. Kul idé, även om jag inte tycker det är så snyggt.
Jag har inget att tillfoga,ni har sagt det mesta.Gräsligt! är min kommentar.
Läckert, gräsligt, maffigt, överdrivet, ja jag har flera olika åsikter om amerikanskt julpyntade trädgårdar. Jag tycker att Kevin J. Fangman och John Glas hade fina husdekorationer. Själv har jag bara ljuspyntat en gran och farstukvisten på framsidan och ett litet träd och altanen på baksidan, ännu...
wolkenkrabber
17-12-2004, 15:50
lagomt är fint, det där var lite överdrivet mycket
Hannele
17-12-2004, 18:48
CITAT (kiki @ 17-12-2004, 09:38) Vad kan man säga. USA. Det räcker. Det ser för j*kligt ut. Tja, det finns närmare.  Jag älskar att gå på Lisebergs julmarknad!
Men risk för att upprepa det folk redan sagt.. Men är det en tillfällighet att bilderna kommer från USA..? Jag har bara en julpinal och det är en adventsljusstake. Elstjärnor, elljusstakar, tomtar och glitter får man nog av i alla fall.
Gunilla i Arboga
17-12-2004, 19:06
Njää, skulle nog bli ganska stressad av att bo i ett sådant hus !  Och vilken elräkning !!! Massor av tusenlappar extra per år blir det. En av bilderna var ju riktigt "rar"--- nr 47 Min granne har nåt blinkande elände i långa slangar i hela sitt uterum, suck.... det blinkar ända in i mitt kök. Man tröttnar ju till slut.
Kattgräs
17-12-2004, 19:11
Fniss, jag har i ett par dagar funderat på att starta en omröstning om det här, bara jag visste hur man gör! Inspirerad av grannarna nämligen - det verkar bli allt vanligare med diverse dekorationer. I dagens Aftonbladet finns det också bilder på liknande dekorationer: "Tomten har störtat på Stefans tomt".
Inga från Närke
17-12-2004, 19:56
Så här ser det ut hos min granne i år. Förra året var det mindre.  /Inga
*Felix matte*
17-12-2004, 20:08
Lagom är bäst Inte var det speciellt fint hos din granne.
Julpynt är väl okej i lagomt utförande. Var på assorerna till jul i 14 dagar o hörde på julsånger dom hade satt upp högtalare i varje kvarter. Man var hemskt trött på julen ,sångerna phu Ha en trevlig jul
Inga från Närke
17-12-2004, 21:06
CITAT (Felix matte @ 17-12-2004, 20:08) Inte var det speciellt fint hos din granne.  Nej huset är nästan fallfärdigt han köpte det för att renovera det på obestämd tid. Tycker han borde ha väntat tills det var renoverat och så dessa skrotbilar utanför. Tur att det inte är närmaste granne utan en gata längre bort. Ser bara skorstenen från mitt hus med renarna och blinkande lampor lindat runt skorstenen. Finns även lampor ute iträdgården tillsammans med gamla äppelträd, ris och massor med skrot. Lagom är bäst som du skriver. /Inga
Nån som tycker det är snyggt? NIMBY = Not in my back yard! En stjärna eller adventsstake i fönstret lyser upp i mörkret på ett mysigt vis.  Och visst är det fint när man kör ute på mörka landsvägen att passera ett hus med ljus i ett träd. Det är liksom kontrasten mot mörkret som är finnessen. Att vräka på så att det blir mer ljus än mörker tar bort poängen.
zaaritha
17-12-2004, 22:07
Som sagt; en del ljus kan vara vackert! Men; inte plasttomtar o dyl., som tycks bli alltmer vanligt i Sverige, också........ Jag själv tycker om färgad julgransbelysning--eftersom vi hade det på 50-talet! Det enda positiva minne jag har av jul, se´n barndomen!
Kattgräs
18-12-2004, 00:17
Jag är kluven! På sätt och vis kan ett välgjort "pepparkakshus" eller andra dekorationer vara snyggt, roligt, ovanligt eller bara ... ljust. Men om det är ogenomtänkt, bara "utkastat" för mängdens skull, tycker jag inte om det. "Less is more" skulle passa i vissa fall.
Sommartorparn
19-12-2004, 15:10
Snyggt eller inte? Svårt att veta eftersom man inte vet hur dom tänkte när dom satte upp det. Om dom tänkte "nu ska vi på fullaste allvar pryda vårt hus så att det blir vackert och stämningsfullt inför julen", då blir det hela löjligt. Men om dom gjorde det med glimten i ögat, som en ironisk kommentar till julen och hela hysterin runt omkring, ja då är det läckert! Skulle faktiskt kunna tänka mig att göra det själv av den anledningen. Men då skulle det vara riktigt vulgära grejor: lysande röda plasttomtar, blinkande änglar, flygande renar och sånt. Mycket, så att ingen skulle kunna tro att jag gjorde det på allvar! (Men om en granne gjorde det skulle jag bli förbannad över att behöva se eländet!) Sedan är det ju så att normen för god smak ändrar sig med tiden. Som barn fick jag lära mig att elektrisk julgransbelysning och glaskulor var kitsch. Äkta ljus och röda äpplen skulle det vara. Nu har vi vant oss vid glitter och vill ha allt mer...
Ingen som har några egna "lagom"-belysningar att visa? Mvh Fenja
Min baksida (husets alltså...) 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|