Full version: Det har vänt
Gossen Ruda
Nu har solen nått bottenläget. Åtminstone solnedgången, om några dagar går den ner 1 minut senare. Gäller här i Götet i alla fall. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Jag hade för mig att det vände den 22:a. unsure.gif Eller står det oförändrat i en vecka för att sedan vända? blink.gif
Malvia
Vintersolståndet är den 21/12 enl. min almanacka. Ska bli skönt att det vänder. Mörkt när man åker - mörkt när man kommer hem! unsure.gif
evarina
Man kan väl alltid hoppas!
/E som ogillar det mörka halvåret
pisanggoreng
I år inträffar vintersolståndet den 21/12 klockan 12:47 enligt www.susning.nu

[http://www.susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Vintersolst%e5ndet&oldid=Vintersolst%e5nd]
kiki
Det är DÅ som JAG kommer fira jul. Jag längtar efter våren.
Ina
I en saga som jag har läst i "Tomtar och troll" (favoritpublikation... wink.gif) firar ett udda sällskap under taknocken solens tveksamhets dag... dom festar, stojar, äter och dricker för att glömma sin rädsla för att solen ska glömma dem och bestämma sej för att inte återvända... Tycker att den formuleringen" solens tveksamhets dag" är så vacker... gillar inte vintermörker alls, men den sagan kan få det att kännas lite lättare. smile.gif
gammelnalle
Och vad tror ni vi firar "JUL" för då????

en tradition betydligt äldre än kristendomen.....

sleep.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif sleep.gif smile.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Vintersolståndet är ett genomsnitt, dvs när den totala dygnslängden är som kortast. Däremot vänder solens nedgång tidigare än soluppgången. Solen kommer fortfarande att gå upp senare på dagen ända fram till nyår. Gäller inte för Felix matte.
Ingrid på Västkusten
Fram för mera ljushögtider!
Yin o Yang
CITAT (Malvia @ 17-12-2004, 10:53)
Mörkt när man åker - mörkt när man kommer hem![/color]  :unsure:

Jag tycker det är mörkt heeeela tiden sad.gif . Ingen snö som lyser upp det minsta lilla, regn, blåsigt, plusgrader mad.gif Tror jag går i ide och vaknar upp fram i mars tongue.gif
Kajsa
Ja vid denna tid och jobba natt behövs extra ginseng, vitaminer osv tycker jag lever i mörker dygnet runt. Tycker inte man ser någon skillnad förän i slutet av januari, då är det ljusare.
vickeva
Jag skulle så gärna vilja vara en björn... i idé på vintern, och så vakna framåt våren, jättesmal och hungrig...
Gossen Ruda
Och behöva ta hand om 3 busiga ungar som på något konstigt sätt dykit upp under vintern? biggrin.gif
Dzad
CITAT
Jag skulle så gärna vilja vara en björn... i idé på vintern, och så vakna framåt våren, jättesmal och hungrig...

Undrar just om man skulle uppskatta ljuset och värmen på våren och sommaren om man sov sig igenom hela vintern! Antagligen inte om man aldrig upplevt vintern... har man gjort det och helt plötsligt börjar gå i ide på vintern gör man väl det mer, man knappast så mycket som nu då man måste kämpa sig igenom en long mörk höst o. vinter.
Väntar själv på februari, mars då solen lyser och det är ljust och tillräckligt kallt för att slippa snön som smälter... En vacker vinterdag i februari är minst lika fin som sommardagarna. smile.gif
Skulle vara betydligt ljusare om inte nästan all snö smält bort just nu!
Kattgräs
CITAT (vickeva @ 17-12-2004, 15:46)

Ja!!! Jag med!
ron
Gör som björnen det är smart,slippa kyla mm. biggrin.gif
*Felix matte*
Jag såg solen senast 7 dec... nästa gång hon visar sig hos mig blir kring 5 januari.
Här kan du se solens upp o nedgång på ett antal orter.
pejori
ser fram emot många soliga vårdagar smile.gif smile.gif
Betty
I Luleå går solen upp kl. 9:55 och ner kl 13:05 i morgon. Solen är då uppe en hel minut längre än idag - det vänder äntligen! laugh.gif rolleyes.gif
gammelnalle

Ja NU skall vi fira!!!

och bristen på IDE-kort göt att jag inte spenderar min vinter i idet...

och några 3 ungar får det verkligen inte bli-------vi var SÅ försiktiga---
Hannele
unsure.gif Det vänder inte förrän i morgon? Med storm!
pejori
AAA!!!!! mörkret blåser bort med stormen...hurra laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Malvia
Nu är stormen här och fasen vad mörkt det blev!
Kattgräs
Nu äntligen äntligen har det vänt
men oj vad det blåser! unsure.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon