Full version: Feriebevattning
Hosta
Skal reise bort på ferie i Mars, men da har jeg masse frøplanter som trenger vann. Jeg har en snill nabo som skal komme å vanne for meg, men for at hun skal slippe å komme hver dag så trenger jeg en smart løsning på det. Noen som kan hjelpe meg? unsure.gif
TeliaNet
jag är lite dålig på danska. wink.gif

men det du behöver är semestervattnaren.
sök på den för vi har haft det uppe här tidigare.

lycka till!
Hosta
Tusen takk for svar. Plantene skal stå på undervanningsbrett med kapilærmatte, kan jeg da bruke tykk bomullstråd med den ene enden i en vannbøtte og den andre enden liggende på kapilærmatten. Vil kapilærmatten kunne suge opp vann etter behov.? Jeg er ikke Dansk,men Norsk biggrin.gif
TeliaNet
oj då en sån miss av mig. laugh.gif

om du har kapilärmatta så räcker det om grannen(nabo?) fyller på vatten 2 gånger i veckan.(rikligt med vatten)

det finns även denna variant som klarar sig själv ganska länge.
är svår att ställa in till rätt flöde.

kostar kring 600 SEK.
avger 5-100L/dygn och är termo-reglerad.
Hosta
Den drypp vannings varianten er farlig og ha innomhus, men takk for forslag. smile.gif Kom gjerne med flere ideer. smile.gif
kerstin z5-6
För 1 veckas bortavaro är kapillärmattan idealisk till frösådder - det är mycket bra att de små inte blir dränkta av vatten från välvillig nabo , uytan bevattnas underifrån -Lycka till
fiffigafrun
Hydromaten (automatisk droppbevattning) skulle jag inte använda inomhus. Inte utomhus heller för den jag beställde fick jag ej att fungera ok. Värdelös enligt mig. Reklamerade och köpte en från Gardena m timer istället som var mkt bättre och mer tillförlitlig. Tänkt att ha i växthuset då, men inte ens där skulle jag lita helt o fullt på denna.

Snälla grannar som vill vattna när man är borta ska man vara rädd om och gärna muta med några plantor eller annat. rolleyes.gif

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon