Full version: Flätade fikusar
e_sedell
...såg det i skolan, det är i och försig inte första gången, men nu såg jag hur det var gort. Det såg ju inte alls så svårt ut. Förut trodde jag att man var tvungen att skala bort lite bark för att de skulle växa samman, man det gör dom ju ändå...

Någon som har erfarenhet? blink.gif

Mina sticklingar har inte kommit så långt än, men sen ska det flätas wub.gif
mynta
Köpte två rejäla benjaminfikus"buskar" för ett par år sedan! Sedan klippte jag av alla småskott med löv, utom i topparna & flätade samman. Redan efter ett par månader hade de grenarna börjat "smälta" samman! Nu har jag två vansinnigt eleganta uppstammade träd, med spännande stammar & fluffiga kronor. Men man får hålla efter dem med sekatören, de vill gärna återgå till buskformen igen & skjuter ideligen ut små skott främst vid basen... Men de får de vara värda! wub.gif
e_sedell
Var det inte svårt att fläta stora fikusar?
Palmen
Jag har flätat en ca 3m hög ficus hos en av mina kunder, det gick jättebra.
e_sedell
Var det inte svårt? De måste ju ha varit ganska grova...
mynta
Näää, det var det faktiskt inte... smile.gif Benjamoinfikus är ett gaanska smidigt trä. Barken sprack på ngt ställe, men det verkade inte som om växten tog ngn skada av det.
e_sedell
det är ju nestan som man skulle pröva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon