Dzad
De senaste dagarna har i princip all snö smält bort, med följden att ytan på mina krukor med ekollon, ekfrön etc. sett ut som hav, speciellt de utan hål i bottnen, t.ex. den långa "plastbalkonglåda" som jag sått massvis med frön i. På hösten då jag planterade regnade det sällan och det vatten de fick tänkte jag var bra för dem.
Har hällt ut vattnet ur den stora balkonglådan en gång för en vecka sen då det regnade och mycket vatten piskade mot väggen. Har helt glömt bort dem sen dess, eftersom det är så mörkt på morgonen och lika mörkt då jag kommer hem, att jag inte uppmärksammat dem!
Har säkert varit blött de senaste dagarna. De står delvis under tak, vid husväggen
Tror ni fröna är förstörda av allt vatten?

Vi har ett uteförråd... kan man ställa in krukorna där? Där får de inget vatten alls, men heller inget ljus. Kanske kan man ta ut dem till våren så de får ljus ifall de behöver det...
Usch då om allt jobb jag lagt ner (har sått hundratals frön) gått i spillo.
kerstin z5-6
Stackas dej , så tirst men översvämmning , jag tror nog en del har klarat sig men bra är det inte -du har ingen plexiplastskiva , gammalt fönster eller liknande att lägga över -det vore det bästa -en träbit i kanten för luftväxtlig
Det bästa är att du försöker behålla dem ute i alla fall
Christer i Falköping
Borra dessutom små hål i de krukor som inte har några. Man får nästan alltid problem med vatten om man inte har dräneringshål.
Christer.
Dzad
Trodde de skulle klara sig utan hål i krukorna och utan skydd ovanpå nu då "vintern håller jorden kyld" tills mer våriga tider då jag skulle ta hand om dem mera... Men vem kunde ana att all snö skulle smälta bort!
Förhoppningsvis klarade sig åtminstone de som jag har i krukor med dräneringshål...

Har en del ekollon och lönnfrön i en plastpåse, sparade sen hösten... Kan man så dem? Plåstpåsen har för det mesta varit öppen och förvardes i uteförrådet.

Jag antar att det inte finns nån möjlighet att veta vilka som har ruttnat eller tagit skada och vilka som inte gjort det?
kerstin z5-6
Du kan ju alltid pröva denna metod - saxad ur sådd o förökningslistan AoT se även länk
Sådd i papper - även kallad Stjärtlappsmetoden

Ett lite speciellt sätt att så är utan jord, exempelvis i papper. Jag har de senaste två åren experimenterat lite med den här metoden för fröer av perenner, buskar och träd. Så här gör jag.

Jag använder Dunis tvättlappar, som är våtstarka. Det är viktigt att papperet tål att hantera en del. Lapparna viks upp och blir då ca 20x20 cm stora. De fuktas lätt med vatten. Det är viktigt att papperet inte blir för blött. Det skall kännas fuktigt men det skall inte drypa av vatten. Papperet viks två gånger och viks sedan upp igen. Nu har man papperet indelat i fyra delar. Fröna läggs glest i en fjärdedel och papperet viks ihop igen och därefter ytterligare en gång. Det vikta papperet, som nu är ca 10x5 cm läggs i en enliters plastpåse, som viks ett antal gånger runt papperet. Det lilla paketet märks med exempelvis frystejp, som man kan skriva på med tuschpenna. De här små platta paketen placeras i en plastlåda eller liknande, först i rumstemperatur något dygn och sedan i kylskåpet. Jag har i princip bara använt den här metoden för frö som behöver kyla.

Nu får man titta till sina sådder då och då. Ett par veckor kan man vänta. Sedan är det lämpligt att titta till fröna ca en gång i veckan. Då har man dels koll om det börjat gro och dels tillför man lite frisk luft till de små paketen. En del fröer sväller påtagligt och snabbt och de börjar även i en del fall att gro redan i kylen. Det gäller då att snarast flytta över den lilla grodden till en kruka med jord. Sedan behandlas plantan på vanligt sätt. När sådden legat önskad tid i kylskåpet tas den ut och placeras i rumstemperatur. Nu bör man titta till sådden lite oftare för det kan gro snabbt. Om det inte grott efter 4-6 veckor kan man ge fröna en kylperiod till.

Varför skall man då använda den här metoden. Ja, en fördel är att sådden tar väldigt lite plats och är lätt att passa. Har man ont om utrymme eller som jag långt till sommarstugan, där jag har möjlighet att så på vanligt sätt, kan man definitivt överväga den här metoden. Dessutom kan man vinna i tid genom att man kan klara flera växlingar mellan kyla och värme under en vinter.

Vilka är nackdelarna då? En nackdel är att det kan vara rätt svårt att hantera de grodda fröna utan att skada roten. Jag vill definitivt avråda från att använda pappersmetoden till frön som är så små som en mm och mindre. Med så små groddar misslyckas överföringen till jord i många fall. Det kan också vara lite besvärligt med riktigt stora frön och man får se upp när de börjar gro för roten kan fara iväg med en väldig fart. En del fröer ger kraftiga missfärgningar till papperet och det kan lukta lite unket. Jag har prövat med att låta fröerna ligga kvar utan pappersbyte, för att se om de tar skada och det tycks inte göra något. Förra året hade jag exempelvis frö av Robinia som såtts på det här viset. Papperet var till slut nästan upplöst och det luktade riktigt illa men grodde gjorde det i alla fall!

Tiden i kylen varierar beroende på frön. De flesta perenner brukar räcka med ca 4 veckor. Många träd och buskar kan behöva 6-8 veckor. Men som sagt det går inte att svara generellt på. Det finns diverse sålistor, som man får titta i för att få vägledning.

av Kenneth K i Göteborg, zon 1-2"
Detta är också ett sätt att se om fröna är levande och grobara,
vilket är svårt om de sås i kruka
'

Läs mer på

aot sådd o förökningslistan
Christer i Falköping
Jag vill bara tillägga att om man klickar på rubriken "Trädgårdslistor" får man fram många fler användbara listor. Vem som helst får komma med bidrag till de olika listorna. På första sidan i varje lista finns namn och mailadress till dem man skall skicka sitt bidrag.
Christer.
kerstin z5-6
Snygg signatur växt Christer -vad är det ?smile.gif
Christer i Falköping
Pelargonen Voodoo. Jag gillar den djupa färgen.
Christer.
Dzad
Intressant.

Jag har jobbat hårt för att få det som överlevt att klara resten av vintern. Har borrat rikligt med hål i krukorna o. burkarna och placerat dem lite bättre. Har även sått nya ekollon och lönnfrön som jag haft i plastpåse i ett uteförråd. Inte har de väl tagit nån skada av att ha varit i en öppen plastpåse två månader utan ljus? Eller?
Men tar fröna skada av att ha varit i lite blöta krukor också (inte haviga som de utan dräneringshål)?
Kommer ihåg att jag läste att man kunde gräva ner krukorna i rabatten... och gör man det får de minst lika mycket vatten och blöt jord runt sig som mina krukor med dräneringshål haft.

Puh...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon