fruberglund
Vi har nu bestämt att han ska heta Tojje, det passar bra på honom. Tack för alla namnförslag jag fick tidigare smile.gif

Han är som en liten gummiboll och bara studsar omkring smile.gif Hur söt som helst.

Tindra var exemplarisk och enligt uppfödaren är hon världens snällaste gris. När man sätter ihop grisar som aldrig träffats förut brukar de alltid slåss, ibland rätt rejält, om rang osv.

Men inte våran Tindra inte. Hon bara luktade lite på honom, reste ragg och sen var de så goda vänner så, de till och med drack ur samma vattenskål och det är inte heller så vanligt enligt uppfödaren.

Nu har vi hämtat båda två och det går så bra.

Här kommer ett par bilder på sötnosorna ihop smile.gif

Julpapper är roligt att leka med smile.gif

Tojje sitter fint (tigger egentligen godis)

Gosar i soffan

Och god jul önskar Tindra
evelina
Oh!!!! Så söta dom är tillsammans! wub.gif
yla
vilka små sötnassar tongue.gif tongue.gif
Caprice
Oj, så söta...
Gör det inte ont om de kliver en på tårna...?
Eller hoppar upp i knäet..?

Deras hovar ser lite gör-ont-iga ut...

För visst sitter de i knäet..? unsure.gif

Caprice
Fialotta
Va söta dom är, kul att dom blev kompisar smile.gif

Är det inte halt för dom på golvet undrar jag och blir det inte
märken i golvet....sån där liten skulle jag vilja ha om den hade den storleken hela tiden, men förstår ju att dom växer så det knakar smile.gif
renate
De är riktigt söta tillsammans.Tindra i tomteluva är söt,en riktigt liten julgris.Den lilla bäbisen är söt.
Caprice
CITAT (renate @ 18-12-2004, 15:51)
,en riktigt liten julgris.

ohmy.gif huh.gif ohmy.gif unsure.gif

Caprice
lotta_
det enda jag kan säga är laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jättefräna!
fruberglund
CITAT (Caprice @ 18-12-2004, 11:34)
Oj, så söta...
Gör det inte ont om de kliver en på tårna...?
Eller hoppar upp i knäet..?

Deras hovar ser lite gör-ont-iga ut...

För visst sitter de i knäet..? unsure.gif

Caprice

Haha, jo det gör ooooooooooooooont när de kliver en på tårna laugh.gif

Tindra är för stor för att sitta i knät nu men när hon var mindre satt vi på golvet med benen i kors och då låg hon i knät.

Om de halkar beror på vilket golv man har. När Tindra var liten så bet hon sönder plastmattan i köket och hallen. I köket lade vi laminatgolv (klickgolv) och det är för halt för dem så där måste vi ha mattor. Plastmatta är bäst. Mattan i hallen har vi inte kommit oss för att byta än och nu är det ju lika bra att vänta så man inte byter och den lille får för sig att göra samma sak. Funderar på klinker men det blir nog tyvärr för halt.
Fisan
Dom är jääättesöta!! wub.gif

Hur gör ni med ni-vet-vad? *viskar* kisset o bajset? *
Har ni dom i koppel eller rastgård eller stor tomt på landet? Hur mycket tid och ompyssling kräver dom: Är dom som hundar? Känner mig jättedum, men har inte träffat en innegris innan.... unsure.gif
Kram Fisan
zaaritha
Va´fina!
Lär ska vara lättlärda?
Har man innegris, får man väl bli vegetarian! Skulle aldrig äta fläskkött,
om jag hhade gris.
*Felix matte*
Visst kan man väl tycka att de är söta... Men... så här i juletid med tanke på alla skinkor som ligger på julborden unsure.gif huh.gif ohmy.gif

Kan ni som har minigrisar ta er en skinkmacka till frukost?
Bjäbban
På Österlen hunden i Tomelilla går en gris vid namn Grace på valpkurs!
Lär vara riktigt duktig! Och otroligt söt!
Var i Ystan i går!(den lokala blaskan)
zaaritha
Såg det på text-TV nyheterna!
cic
CITAT (Felix matte @ 18-12-2004, 23:23)
Visst kan man väl tycka att de är söta... Men... så här i juletid med tanke på alla skinkor som ligger på julborden unsure.gif huh.gif ohmy.gif

Jag blir också lite nyfiken..
fruberglund
CITAT (Fisan @ 18-12-2004, 22:31)
Dom är jääättesöta!! wub.gif

Hur gör ni med ni-vet-vad? *viskar* kisset o bajset? *
Har ni dom i koppel eller rastgård eller stor tomt på landet? Hur mycket tid och ompyssling kräver dom: Är dom som hundar? Känner mig jättedum, men har inte träffat en innegris innan.... unsure.gif
Kram Fisan

När de är små har man en kattlåda inne som de går på. Grisar är mot vad vissa tror väldigt renliga djur och går alltid på samma ställe. Tindra går aldrig inne längre utan utomhus. Vi har en "grisgård" (gammal hundgård som förra ägarna hade) som de är ute i när vi jobbar, där har de egen ingång till en innerdel i garaget som de kan gå ut och in i när de vill. Tojje har också börjat gå utomhus på en gång men han går fortfarande inne på lådan också, det verkar som att de kissar och bajsar mer när de är små smile.gif

Tindra är jätteduktig att gå i koppel men den lilla har inte lärt sig riktigt än. Grisar har nämligen egenheten att de gärna backar om något är otäckt och eftersom de inte har någon direkt hals/nacke så åker de flesta selen av när de börjar streta emot bakåt, man får därför släppa lite på stretet och istället försöka locka tillbaka dem med lite godis istället (och det funkar nästan jämt)
laugh.gif laugh.gif

Vill säga att grisar är väldigt sociala djur, de kräver kanske inte riktigt lika mycket tid som hundar men eftersom de är väldigt sociala och dessutom flockdjur så ska man ju inte lämna dem ensamma för länge. Det var därför vi skaffade Tojje nu, för att Tindra skulle få sällskap när vi är och jobbar.

Du är inte alls dum...om man inte vet så är det ju bättre att fråga eller hur biggrin.gif

Om du undrar mer om minigrisar kan du (eller ni som är intresserade) gå in på uppfödarens sida http://www.minigrisar.se eller klubbens hemsida http://www.smgs.se
fruberglund
CITAT (Felix matte @ 18-12-2004, 23:23)

Jajamensan, hahaha!

Älskar allt man kan göra med köttfärs och skulle aldrig sluta äta det smile.gif Och det är ju lika synd om korna i så fall eller hur (jag samlar på kor i alla dess former).

Är inte så förtjust i julskinka men det är bara för att jag inte tycker det är gott.

Till och med grisar äter skinka, de vet ju inte att det är sin kompis de äter smile.gif (fast jag fick nyss reda på att man inte får ge dem animaliska produkter enligt lag).

Och om du fick en jättegod köttbit på tallriken, åt den och sedan fick reda på att det var människokött så skulle du ju äta med förtjusning INNAN du fick veta vad det var du hade haft på tallriken eller hur tongue.gif
cic
Jag är fortfarande nyfiken på om du äter griskött.. unsure.gif

I vår kultur äter vi ju inte hund och katt, av olika anledningar. (Har egentligen aldrig förstått varför det blir panik när vi får veta att man gör det i andra delar av världen.. Djur som djur. Jag värderar alla (djur) lika)

Men dina grisar är OTROLIGT söta!! wub.gif wub.gif Så himla charmiga och förståndiga djur!! sleep.gif wub.gif
fruberglund
Ja, självklart äter jag griskött smile.gif Jag älskar kött av alls sorter men mestadels äter jag nog nötkött.

Ikväll ska jag äta varma mackor med skinka och ost smile.gif

Ja, visst är de söta och just våra grisar skulle jag ju självklart inte äta eftersom de är sällskapsdjur wub.gif
Sulawesii
SÅ söta!!
Sirpa
CITAT (Fisan @ 18-12-2004, 22:31)

Har ni dom i koppel eller rastgård eller stor tomt på landet? Kram Fisan

Skulle aldrig våga ha dom lösa på tomten oj oj om dom kliver utanför tomtgränsen och en jägare står där.
Då blir det sällskapsgris skinka.. ohmy.gif
Fenja
Tror inte att det blir så bra om jägare skjuter tamgrisar.... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
pejori
jättegullig den nya wub.gif wub.gif
tindra är fin i sin luva. smile.gif
amaira
Vad fina de är Tindra och Tojje!! wub.gif
Och så trevligt du skriver, och berättar, om dem.

Jag tycker också mycket om grisar, men "riktiga" vill jag ha i så fall, de där stora skära du vet. De är underbara och intelligenta djur, och det är katastrofalt att det är tillåtet att ha grisar i sådana stordriftsgrisfabriker som är de flesta grisars "hem" numera.

wub.gif /amaira.
amaira
Fruberglund, jag bara undrar ...

tomten i din signaturbild ... har en en sån där NAPP ... ???

en sån här alltså

?????

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/amaira.
pejori
vill också ha en gris sad.gif sad.gif
men då måste jag flytta till landet först smile.gif smile.gif
är riktigt avis på fru berglund.. laugh.gif laugh.gif
Fenja
Får inte Tojje en luva?
Mvh
Fenja
cic
Tojje.. tongue.gif Det heter min gamla konfirmationspräst! ohmy.gif laugh.gif (Inga övriga jämförelser..)
fruberglund
CITAT (cic @ 21-12-2004, 22:31)
Tojje..  :P  Det heter min gamla konfirmationspräst! ohmy.gif  :lol:  (Inga övriga jämförelser..)

Cic, du råkar inte vara från Jönköping, hehehe!

Tojje är nämligen döpt efter just prästen Tojje i Jönköping som konfirmerade min man och vigde oss i somras laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fenja - Tojje ska få en luva, jag lovar smile.gif
yla
alltså man bara älskar den där lilla grisen
och jag har sett en liten minigris som följde sin matte på söders gator utan koppel
den lille grisen kubbade på allt va den va värd me sina så korta ben o hade en mass hyss för sej
bland annat vågade den sej in på en kinakrog en bra stund innan den kom ut o såg mättare ut än innnan ,,,,,,,,,,,,,,jag själv vart orolig innan jag såg den komma ut igen wub.gif men matten stod o läste nån löpsedel
dom verkade inte ha kontakt me varandra men tittade man så fanns de en osynlig lina mellan grisen o matten alltså mental
så nog e dom alldeles väldigt smarta ,,grisarna

smile.gif vill ha går dom ihop me katter wub.gif
cic
CITAT (fruberglund @ 22-12-2004, 01:00)
Tojje..  tongue.gif  Det heter min gamla konfirmationspräst! ohmy.gif  laugh.gif  (Inga övriga jämförelser..)

Tojje är nämligen döpt efter just prästen Tojje i Jönköping som konfirmerade min man och vigde oss i somras laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Klart jag är från Jkpg!! Torgny Virén..
laugh.gif Vet han om det? laugh.gif laugh.gif Får jag skvallra nästa gång jag ser honom?
pejori
där ser man smile.gif smile.gif
vad världen är liten ändå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Jisses!
fruberglund
CITAT (cic @ 22-12-2004, 10:45)
CITAT (fruberglund @ 22-12-2004, 01:00)
Tojje..  :P  Det heter min gamla konfirmationspräst! ohmy.gif  :lol:  (Inga övriga jämförelser..)

Klart jag är från Jkpg!! Torgny Virén..
laugh.gif Vet han om det? laugh.gif laugh.gif Får jag skvallra nästa gång jag ser honom?

Nä, det tror jag inte han vet laugh.gif Han får väl se det som en ära wub.gif

Vart i Jkpg bor du? Vi kanske kan titta på varandras trädgårdar nån gång och byta växter och fröer, kan ju vara roligt smile.gif
cic
Bor vid bäckadalsgymnasiet, precis nedanför stadsparken.

Du? Gränna nånstans..?
fruberglund
Mellan Gränna och Jönköping, man svänger av mot Ölmstad vid motell Vätterleden så är det bara ett par minuter in från motorvägen.

Bor du i hus? Min man gick på Bäckadalsgymnasiet och han är också konfirmerad av Tojje smile.gif Du kanske vet vem han är? Han är -73:a och heter Magnus Berglund.

Jaja, stan är ju rätt stor så det kanske inte är så troligt smile.gif

Har du ingen digitalkamera så du kan lägga in lite bilder i albumet?
cic
Tror inte att jag vet vem det är.. Men kanske när jag ser bild.

JAG FICK JU EN DIGITALKAMERA I JULKLAPP!! Bilder kommer! Sitter just nu för fullt och lär mig allt i datorn..

Sen ska jag lära mig att lägga in bilderna här.. Men efter det kommer det inte vara någon hejd på mig!

Hyr en lägenhet i ett hus med tre lägenheter i . Har ingen "egen" trädgård, men får göra nästan vad jag vill i den som finns. Hyresvärden blir bara glad att jag tar hand om den!

Fast det är inte så mycket än.. Började liksom förra våren.. Är ett blåbär i den här "branchen"..
zaaritha
Såg någon "Griseva" på TV4+ i går?
Hon har många minigrisar .
Jag har träffat henne på ett datortek o jag tycker att hon är en verklig djurvän!!
fruberglund
Näää, det missade jag, vad tråkigt sad.gif Det är hon som är uppfödare till våra grisar.

Och ja, hon är verkligen en djurvän och verkligen seriös med sina grisar.

Bor du i Tidaholm Zaaritha?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon