Full version: Sökes: dessertrecept
Sollan
Jag skulle vilja göra en fräsch dessert till julbordet. Inget stabbigt eller kakaktigt -man blir ändå så himla proppmätt...smile.gif Har någon ett lättgjort förslag att komma med. (jag är novisen vid spisen....) Ca 10 personer.
Tacksam för hjälp och tips!
evelina
Jag brukar göra en fräsch fruktsallad.

Blodapelsin
röda äpplen
päron
bananer
kiwi
melon
vindruvor
jordgubbar
mango

Servera en god vaniljglass till
-------------------------------------------
Eller GINO
Bananer
jordgubbar
kiwi

Skär i skivor och varva, riv vit choklad över, gratinera i 225 gr till chokladen smält och fått färg.

Servera vaniljglass till

Jag brukar göra i portionsformar om man inte är så många, annars i en gratängform.
ingmet
Glass tycker jag är gott... en saffransparfait kanske.. Kolla i senaste numret av ICAs Buffe.. där fanns också några bra tips.
Boxer
Denna är jättegod och fräsch.

Citronfromage

4 port

6 dl mjölk
4 msk socker
3 st. ägg
8 msk pressad citron
3 1/2 tsk gelantinpulver
rivet skal av 2 citroner

Börja med att strö över gelantinpulvret i citronsaften i en liten skål. Låt stå några minuter.
Ställ skålen i en kastrull med hett vatten och värm långsamt upp under omrörning tills gelatinet har löst sig. Tag bort skålen och låt svalna något.
Separera nu äggulorna från vitorna. Vispa äggulor och socker pösigt.
Värm mjölken tills den nästan kokar och häll den över äggblandningen under oavbruten vispning.
Häll tillbaka smeten i den ursköljda kastrullen och värm på svag värme under ständig omrörning tills den tjocknat. Låt den inte koka.
Ta av kastrullen och låt svalna något (fortsätt att röra då och då).
Rör ner den flytande gelatinblandningen.
Vispa sedan äggvitorna till hårt skum och vänd ner de i citronkrämen.
Ställ tillbaka krämen på spisen och värm till det nästan kokar.
Skölj ur en form med vatten och häll i smeten. Låt svalna och stoppa sedan in den i kylskåpet i 3-4 timmar.
När Du sedan ska äta fromagen så doppar Du formen i hett vatten så att den lossnar lätt.
Garnera med halverade citronskivor.
Boxer
Denna har jag inte provat men den låter enkel.

Lingonparfait
3 dl mosade lingon eller sylt
4 äggulor
1 dl socker (utesluts om sylt används)
1 dl vatten
4 dl vispgrädde

Blanda äggulor, socker och vatten i en bunke. Ställ bunken i vattenbad och vispa kraftigt tills krämen tjocknar. Låt krämen kallna i kallt vattenbad. Vispa lite då och då i krämen. Vispa grädden till tjockt skum. Rör ned den i krämen tillsammans med de mosade bären (sylten). Häll ner krämen i en sköljd form och ställ i frysen ca 4 timmar.
Kattgräs
Svartvinbärssorbet, gjord på svartvinbärssaft. Läskande och "vuxen" smak.
Boxer
Eller denna!

Moccaparfait
2 äggulor
1 dl florsocker
1/2 dl varmt, nybryggt kaffe
2 dl vispgrädde

Vispa äggulor och florsocker poröst. Häll i kaffet under omrörning och låt svalna. Vispa grädden fast, och vänd ner i kaffeblandningen. Vänd runt ordentligt. Ta fram en sockerkaksform och täck den med plastfolie. Häll i smeten och sätt in i frysen i ca 3 timmar. Dubbel sats fyller en sockerkaksform perfekt. Ta ut ca 10 minuter före servering, vänd upp på ett uppläggningsfat, dra av plastfolien och servera med kolasås. Garnera med frukt, tex kiwi.Smarrigt!!
Caprice
Den här låter väl god...
Verkar heller inte särskilt svår att göra...

Vaniljyoghurt med blåbärssylt och fläder

Ingredienser
3 dl vaniljyoghurt
2 msk blåbärssylt
4 msk fläderblomssaft
2 myntablad

Tillagning
Dela upp yoghurten i två glas. Skeda
över blåbärssylten, toppa med
fläderblomssaft och garnera med mynta.

Caprice
netaave
Blanda i en skål både frysta bär och frukt från konserv ex. ananas. Äts med glass och ev grädde.

Kallas hos oss för mormorsdessert och äts varje jul.
När jag var liten var vi alltid hos mormor med alla morbröder, då tömde hon sina burkar från frys och inläggningar i en skål av kristall som skimrade i alla regnbågens färger. Därav mormorsdessert. I vår var det hallon, blåbär, jordgubbar, vinbär, och ananas och persikor från burk. Åts antingen som det var eller med glass eller grädde eller både ock beroende på hur mätt man var.
Sollan
Tack för alla härliga recept. wub.gif Får väl pröva alla om jag inte lyckas bestämma mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon