nejlika
18-12-2004, 17:15
Hej! Undrar om någon vet hur man kan kombinera medicinalväxter själv?
Väldigt intresserad av medicin men man kan ju (tyvärr) inte kombinera medicinalväxterna hur som helst.
Jag tror man ska vara riktigt försiktig med att mixa grejer man inte riktigt har 100 koll på... För säkerhets skull.
Här har du en länk med en massa information och recept. Jag mixar massor, salvor, tinkturer, oljor och annat, för både ut- och invertes bruk, älskar örter! Botar de flesta småkrämpor den vägen...
Mvh
Fenja
nejlika
21-12-2004, 12:35
Tack för tipset Fenja.
Vet du (eller någon anna för den delen) vlika speciella redskap som man behöver? (förutom köks utrustningen)
På shenet står det att man behöver bla, lackmuspapper, plasthandskar, plastförkläde, labtemometer mm. Allt det behövsväl inte. Mycket tacksam för svar!!
Det beror ju lite vad du har tänkt dig att göra Nejlika... ibland kan du behöva allt det där. Ska du koka salvor t ex så är en termometer upp till +200 grader nödvändig, för att de verksamma ämnena tål olika hög upphettning. Men du klarar dig långt med vanlig köksutrustning också.
Mvh
Fenja
nejlika
21-12-2004, 13:07
Jag gör infusion,tinkurer,salvor,cerat(ska just testa),massageoljer och mixkurer(tex en blandning av citron och honung).
Hur ska då veta vilka saker jag behöver och vilka som är onödiga?
Finns det någon bok elller webbsida som man kan hitta info om detta på?
På
Crearome kan du hitta en del om detta, kolla lite extra på deras gratis informationsblad. Man kanske bara får dem om är kund där i och för sig... beställ deras katalog, finns en hel del info där med.
Det är ju så här att om du ska göra något där exempelvis syrahalten i preparatet är viktig så måste du ha ett lackmuspapper... Måttsatser, glasstavar, en massa olika burkar och flaskor, droppinsatser, pipetter, lock, cerathylsor, något vettigt att göra ett stadigt vattenbad av är väl en del av basmaterialet man behöver.
Mvh
Fenja
nejlika
10-01-2005, 19:18
Vet du någon affär/affärskedja eller dyl. som säljer samma matrial?
(Crearomes köpkrav på 500kr är lite mycket)
Ingrid på Västkusten
11-01-2005, 07:27
Ja visst Panduro har tagit in delar av Crearomes sortiment till jag tror ännu dyrare priser :-) men man kan köpa mindre mängder av ett begränsat sortiment....
Bästa receptstället är www.shenet.se
inte alla Crearomes recept är riktigt OK tycker jag ( fast mkt är det också!!)
Hälsar Ingrid
...kikade in på shenet.........ooooohhh herregud vad jag önskar att jag hade mer tid........
nejlika
29-01-2005, 13:19
Vet någon ver man kan köpa en vinpress, labbtemometer, lufttäta mörka flakor och burkar ( Ej cerarome eller någon annan postorder firma men köpminimum)?
nejlika
04-02-2005, 15:22
Hallå!! Någon där????
Christoffer
04-02-2005, 16:42
Labbtermometer köpte jag faktiskt idag på Clas Ohlson, 29:-
Lufttäta små mörka flaskor kan du hitta på Panduro eller
här i Göteborg nära Vasagatan i en affär som säljer pipettflaskor,
mörka flaskor, genomskinliga flaskor, ergonomiska kuddar, värmeplattor
m.m.
Vinpress... hur ska en sådan se ut? Ska den fungera som tex
en vitlökspress?
Vad är det för örter du hade tänkt att pressa?
Har du tänkt att göra extrakt?
nejlika
05-02-2005, 11:24
Vinpressen ska man ha för att pressa ex örtoja
Sedan glömde jag en sak konserveringsmedel som används vid rengöring av glasburkar och flaskor. Var kan man hitta det?
Christoffer
05-02-2005, 11:36
Hmmm.... konserveringsmedel för rengöring av flaskor har jag inte hört talats om, går det inte med något annat medel?
Vinpress har jag vad jag vet inte sett i verkligheten, men kan inte affärer som säljer vintillbehör ha en sådan?
Att pressa ut oljor ur växter, kan man då inte använda sig av något
annat verktyg, eller ska du använda den även till bär?
nejlika
05-02-2005, 11:44
Man kan använda nylonfilter men en vinpress är mer hållbar
nejlika
15-02-2005, 12:18
Hallå? igen som vet ???
CITAT
Hallå? igen som vet ???
Brinner det? Du får väl lugna dig lite det är inte säkert att nån bara sitter där o väntar på att få svara på dina frågor.
Men vad är frågan som är viktig att få svar på?
du kan använda atamon till flaskorna nejlika.
nejlika
15-02-2005, 18:38
Frågan var om någon vet var man kan köpa en vinpress!
P.s hoppas jag inte upprörde dig, Virgo D.s
nejlika
28-02-2005, 22:14
Skulle en potatis press fungera istället för en vin press när när ska pressa örter ur ex. örtoljer?
nejlika
04-03-2005, 15:05
flyttar upp den här tråden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.