Full version: lök
Joaslim
Hej!
Jag har köpt med mig ett antal små växtlökar från Madeira nu i december! Jag tror det är höstliljor. Nu undrar jag hur jag ska göra med de.

Jag har planterat dem i krukor med jord och ställt de uppe på vinden vid fönster (ca 5 plusgrader). Kan jag sedan ta in de i rumstemperatur och hoppas på blomning? Eller ska jag vänta med planteringen och låta de ligga torrt i kyla?? /Joaslim
Åsa, mälardalen zon 2
Om höstlilja är samma som Montbretia så kan du låta dem ligga ett litet tag till på vinden, temperaturen låter bra.

Ta fram dem någongång i vår (runt april kanske bor du i norr kanske du kan vänta till början av maj) och plantera i krukor. Krukorna kan placeras ut (efter avhärdning) när risken för nattfrost är över.

Bor du i zon 1 och har en väldränerad växtplats ex. vid en husvägg så brukar de kunna övervintra utomhus (men du får längre blomningstid ifall du tar upp knölarna varje höst och förvarar torrt och svalt exempelvis i torv precis som man gör med dahlia).

Montbretiabilder (Montbretia = Crocosmia, kärt barn har många namn)
http://images.google.se/images?q=Montbreti...lr=&sa=N&tab=wi
Joaslim
Tack för snabbt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon