Däkan
Nej , nu går det inte länge jag måste ha en bra stege. En till utomhusbruk främst, för att komma upp till hängrännorna på huset, till sotaren, målningsarbete osv. Det finns universalstegar, telskopstegar, stegar men sätter ihop etc.

Kan nån hjälpa mig med goda råd? Vad ska man tänka på?
lotta_
CITAT (Däkan @ 18-12-2004, 19:58)
Vad ska man tänka på?

....att den är lätt. Aluminiumstegar är underhållsfria och lätta.
Gossen Ruda
Försök få tag på en med jämnt antal stegpinnar. Oftast är det udda antal vilket gör att det sitter ett i mitten. Då är det besvärligare att bära den på axeln, väger aldrig jämnt.
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2004, 21:56)
Försök få tag på en med jämnt antal stegpinnar. Oftast är det udda antal vilket gör att det sitter ett i mitten. Då är det besvärligare att bära den på axeln, väger aldrig jämnt.

DET har jag faktiskt aldrig tänkt på..... men visst kan det vara bökigt att bära en lång eller tung dubbelstege...

DÄKAN!!!:

Fundera ut vad du egentligen MÅSTE ha stegen till.
Vad är det högsta som du måste ha, (och vågra att klättra upp till) :
Är det mer än ca 4m bör du, enligt mig, ha en "kombistege" dvs en som går att sätta ihop till en lång stege. Du får då 2 kortare stegar som kan användas separat. Och det är alltid lättare att handskas med kortare stegar.
OBS att dessa måste vara minst 4 steg högre (längre) än vad ½ max längden är. (det stjäls ju lite vid skarven)

Se till att den är godkänd.

Här kan du läsa lite om säkerhet. OBS att det är från ett känt märke... men reglerna och säkerhet gäller ju för alla stegar....

Se till att det finns TILLBEHÖR och reservdelar att köpa. Tex "fötterna" nöts och skadas .
Kakaduan
Tips som egentligen inte har så mycket med stegen att göra. Om du ska förvara stegen utomhus - lås fast den! Min hänger på garageväggen och jag har satt ett vajerlås på den.

Inbrottstjuvar använder ofta lösa stegar när de ska ta sig in genom fönster på övervåningen, balkonger, takfönster, etc!

Kakaduan
Caprice
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2004, 21:56)

DET var ett bra tips... wub.gif

Caprice
Ewa L
CITAT (Kakaduan @ 20-12-2004, 14:19)
Tips som egentligen inte har så mycket med stegen att göra. Om du ska förvara stegen utomhus - lås fast den! Min hänger på garageväggen och jag har satt ett vajerlås på den.

Inbrottstjuvar använder ofta lösa stegar när de ska ta sig in genom fönster på övervåningen, balkonger, takfönster, etc!

Och det tyckte jag var ett bra tips! Jag har tre st stegar hängande på garageväggen! Vi har tidigare varit mycket förskonade från oknytt, men på senaste tiden har jag faktiskt hört talas om ett inbrott även hos oss.

Bättre förekomma...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon