Lady Hamilton
Hej! Jag undrar om ni som har vinterträdgård gör något i förebyggande syfte för att minimera eller undgå ohyre angrepp under vintern?

Som de flesta vet är jag på mitt första år och har inte så stor erfarenhet.

Det jag råkat ut för är sköldlöss (som jag blev av med) o spinn som dyker upp lite nu o då. (Alltid på olika växter)
Jag har prövat lite olika typer av gift, bl.a. Provado o Pyrex med gott resultat.
Men det jag har reagerat på är att de ofta står -Behandla ej under växtens viloperiod unsure.gif De flesta växterna har just viloperiod under vintern. Finns det andra preparat
Hur gör ni om ni får ohyre angrepp? Eller har ni vidtagit åtgärder i för väg och klarar er?
kerstin z5-6
Avlövar rosorna för intagning -de är ohyredragare , skär ner tumpeter en del , alla prepareas , ohyra eller ej med provadopinnar -när det blir dags för vinterviste -utom citrusväxterna -de får provado i spray eller pinnar vid angrepp-beroende på vad som angripit
Om de inte vilar dvs -om de har gröna blad o är under ljus gör gödningen i pinnarna inte så mkt skada -är jag ovillig att göda använder jag sprayen .
Förebygger också genom att aldrig ta i nya växter direkt utan karantän ett par v -så jag ser om de har nåt fuffens för sig smile.gif
Lady Hamilton
Tack så mycket för ditt svar
Ingrid på Västkusten
Vintern är en hopplös tid - för nu är det enbart kontaktgift som kan hjälpa, inget systematiskt :-((

Spinn - njae int enu dte är lite för svalt och fuktigt för spinnet, det avr värre en kortis på hösten.

Karantän - och sunt förnuft och erfarenhet, tex pelargoner = bladlöss, fuchsia = bladlöss & vita flygarn, änglatrumepter= vita flygarn bladlöss och spinn, citrus = sköldlöss och spinn.......kaktusar & suckulenter = bomullslöss ( enstaka spinn sällsynt) osv osv.
Möss??!!?? Ja i övervintringsväxthuset samt ibland ha rman oturen och får med sig in enstaka sniglar som kan ställa till mkt om man itne ser upp. Likaså daggmask i krukorna.......
Lady Hamilton
O.K. Läser o lär mig. Men vilken tur att jag slipper MÖSSEN !!!! Min vinterträdgård är 1m över marken!
Ingrid på Västkusten
Ja det är tur det :;-)))) fast de rackarna kan ta sig in nästan överallt!

Hälsar Ingrid
TeliaNet
spruta växterna med såpvatten innan de åker in!
den görs på 1L vatten, 1,5 DL såpa, det kokas tillsammans och ska stå över natten och sist tillsätter du några matskedar T-SPRIT.
kerstin z5-6
men provadopinnar är välsystematiskt verkande o de fungerar utmärkt , men jag har ju hög temp -ca 15 + ogröna blad på allt inget vilar
Ingrid på Västkusten
+15 är minimum för att näring skall tas upp av växterna så det stämmer ju
:-))
Fast - jag tycker pinnarna fungerar sämre på vintern, vi kör kontakt istället :-)) sämre = de förutsätter ju att växten är vidvaken och att allting fungerar 'som vanlig' - inte alla växter är sådana på vintern.

Såpvatten är tyvärr inte 100% - och i en kontrolelrad miljö utan naturliga fiender som ett uterum nu är med gosiga förhållanden räcker det med EN bladlus för att det skall vara kört. Och jag tycker bladlöss är någe av det svåraste att bli av med på vintern. Även med kontaktgift!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon