Full version: Aj min tand!
Magdis
Jag lyckades just bita sönder en kindtand! En lagad med amalgamfyllning. Tanden var antagligen bara som ett skört skal omkring amalgamplomben. En fjärdedel av tanden for all världens väg och kanten som blev kvar är väldigt vass. Säkerligen är det kariusangrepp under lagningen som har undergrävt tanden. Kan man gå omkring så här tills på måndag när tandläkaren har öppet igen? Läcker det ut amalgam eller kan tandroten/nerven bli skadad på nåt sätt när det ligger så där öppet? Själv har jag ingen aning.
Caprice
Nej, inte kan det läcka ut amalgam...

Tror den största skadan är om det gör ont för dej själv...

Caprice
*Felix matte*
Om det inte ilar så du inte kan dricka kallt vatten så kan du gott vänta till efter helgen... mycket billigare att ta det på måndag.
Tror inte att det kan läcka ut amalgam och inte heller blir roten skadad utifall du som sagt inte har ont i tanden.
kerstin z5-6
Ja du kan gå till måndag men inte längre -hälsar maken smile.gif
Får du akta ilande smärtor måste du söka jourtandläkare , men troligtvis går det bra
Skölj munnen efter varje måltid o borsta som vanligt smile.gif
lycka till
lotta_
Om du inte har ont så kan du lugnt vänta till måndag, det värsta brukar vara att "tungan bara vill dit och känna". wub.gif
Magdis
Tack ska ni ha allihop för svaren. Det ilar inte så farligt förutom när jag är där med tungspetsen och gräver. Dricka kallt har jag inte vågat alls för det har ilat där redan innan tanden gick sönder. Troligen p.g.a att den har varit maskäten ganska länge. Det är konstigt att de inte ser sånt på röntgen för jag sökte för ett år sen för att det ilade så hemskt i tanden. Inget syntes. Jag väntar tills på måndag med att ringa.
kerstin z5-6
Sånt ska synas på rtg -kanske tog de dåliga bilder -Du får klaga på det !
Magdis
Ja det ska jag göra! Fast frågan är om jag inte söker privat tandläkare i fortsättningen istället. Är din man tandläkare Kerstin, eftersom han verkar ha kunskaper om sånt här?
kerstin z5-6
japp - bättre ha en hemma -när det är så fasansfullt otrvligt att gå dit -haha
biggrin.gif Jag är ingen kul patient smile.gif
kristerh
CITAT (lotta_ @ 18-12-2004, 22:54)
Om du inte har ont så kan du lugnt vänta till måndag, det värsta brukar vara att "tungan bara vill dit och känna". wub.gif

Känner igen det där wub.gif har oxså bitit bort en bit av en kindtand, och tungan är där hela tiden tongue.gif
krister
Magdis
Har du gått omkring så länge utan att gå till tandläkaren Krister, eller bet du också sönder din tand nyligen?
Jag ringde till tandläkaren imorse och fick en tid på torsdag. Det kallas för akuttid och jag kommer att få betala en dyrare taxa. Jag tycker egentligen inte man kan kalla det akuttid när man väntar i 3 dagar.
Sollan
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-12-2004, 23:00)
Sånt ska synas på rtg -kanske tog de dåliga bilder -Du får klaga på det !

Om en tand ilar beror det oftast (inte alltid) på tandhalsarna. Tandhalsen är blottlagd och det kan ila nåt alldeles gräsligt. Man kan då ta en klutt Sensonyne tandkräm och dutta på, det brukar bli bättre när man hållit på ett tag.
Hoppas att det går bra!
pejori
hoppas att det går bra hos tandläkaren wub.gif wub.gif
lycka till
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-12-2004, 12:50)
Har du gått omkring så länge utan att gå till tandläkaren Krister, eller bet du också sönder din tand nyligen?
Jag ringde till tandläkaren imorse och fick en tid på torsdag. Det kallas för akuttid och jag kommer att få betala en dyrare taxa. Jag tycker egentligen inte man kan kalla det akuttid när man väntar i 3 dagar.

Nej det var säkert en månad sedan sleep.gif märker inget av det, ännu så länge wub.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon