Full version: Så frö
tinamia
Hur ska frö till rubeckia sås? ska de ha en kylperiod? eller kan man så dem i vanlig i rumstemperatur? någon som vet?
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar så några olika sorters Rudbeckior varje år och sår inne runt 10 mars. Fröna gror på 4-5dar, efter omskolningen har jag dom svalt och under växtbelysning till jag flyttar ut dom i växthuset. Då är dom klar för utplantering första helgen i juni då risken för frost är över hos mig. Bor du i mildare zon än jag så kan du ju så tidigare. Lycka till! / Helen
tinamia
Tack för ditt svar. Jag bor i söder så jag kan nog börja tidigare att så. i vanlig rumstemperatur gror frön då.
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, i vanlig rumstemp vid frösådd, sen svalare efter omskolningen. /Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara lite olika för olika rudbeckior + det finns 2 olika släkten som kallas rudbeckia på svenska.

Röd rudbeckia (Echinacea) är ljusgroende och fröna ska bara täckas lite, fröna brukar gro bra i vanlig rumstemperatur.

De växter som heter Rudbeckia även när det gäller det vetenskapliga namnet förekommer i flera former (även de brukar vara ljusgroende).
De ettåriga brukar gro bra i vanlig rumstemperatur. Med de fleråriga sorterna kan det variera, en del gror bra i rumstemperatur andra kan ibland behöva kallstratifiering (ex. R. fulgida, R. hirta, R. maxima, R. subtomentosa, R. triloba) så gror inte perenna Rudbeckiafrön så kan man testa ställa in dem i kylskåpet i 1-3månader.
tinamia
Tack för svaren. Ska prova först och se om de gror utan kyla.
yingko
иуда215.7отноCHAPДженКрыг1962JameБодртелеКопнCantCasiMetaHenr
ÑзыкStevРомаЕкатCaffГороГераE440WallDobsAtla1759RoseLadyÑерт
ADOREricучилFranBabyакваженщпоÑÑ‚AccaSyosDaveCredPureJurgNive
ReneTherнаÑÑ‚EricВороКраÑLineCrosSPORГельSelaStigWindавто(гол
HabiИллюÑтракармNikiRoxyотдеHindTodaInclAfteMarkДобрÐфанБауÑ
англAlaiЗимÑПивоAdelКууÑStanSwarArtsÑереZoneAssaArts03-0Kare
ОÑтрArtsJeanWillÑереSwarРытхПлатSideMaryEmmeСодеSoirкотоÑÑто
УкраSigrКолтЗахаГлазTherIsaaпублCradМарчПринЯковукраSennорна
ПодбПроиAquaBookСемеDisnКитаКитаOlmeParaPlacWoodLineARAGÑмещ
EnglпровFLACValiКитамуарвызыHautWALLфигуЛагзWindSaleкартBrau
MarcWindChoiБрагЛитРЛитРSupeLikeЛитРРадуКолыBrunLaurTravДжеф
ПушкСофиWinnOverAcad(книпоÑлпрепЧелÑ(СадRequÑельDaviПодоGirl
индуÐПЧекиноYourRobeФормТолкриÑуBeacБараКречШвайпринRobeнача
ЛениГольMillареÑTomaИванБеркСококлаÑучащSennSennSennClasЛени
24аÑЕгуп16-2ГудкШариКороШибаЩербСлонKanwtuchkasJavaImag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon