Full version: Så frö
tinamia
Hur ska frö till rubeckia sås? ska de ha en kylperiod? eller kan man så dem i vanlig i rumstemperatur? någon som vet?
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar så några olika sorters Rudbeckior varje år och sår inne runt 10 mars. Fröna gror på 4-5dar, efter omskolningen har jag dom svalt och under växtbelysning till jag flyttar ut dom i växthuset. Då är dom klar för utplantering första helgen i juni då risken för frost är över hos mig. Bor du i mildare zon än jag så kan du ju så tidigare. Lycka till! / Helen
tinamia
Tack för ditt svar. Jag bor i söder så jag kan nog börja tidigare att så. i vanlig rumstemperatur gror frön då.
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, i vanlig rumstemp vid frösådd, sen svalare efter omskolningen. /Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara lite olika för olika rudbeckior + det finns 2 olika släkten som kallas rudbeckia på svenska.

Röd rudbeckia (Echinacea) är ljusgroende och fröna ska bara täckas lite, fröna brukar gro bra i vanlig rumstemperatur.

De växter som heter Rudbeckia även när det gäller det vetenskapliga namnet förekommer i flera former (även de brukar vara ljusgroende).
De ettåriga brukar gro bra i vanlig rumstemperatur. Med de fleråriga sorterna kan det variera, en del gror bra i rumstemperatur andra kan ibland behöva kallstratifiering (ex. R. fulgida, R. hirta, R. maxima, R. subtomentosa, R. triloba) så gror inte perenna Rudbeckiafrön så kan man testa ställa in dem i kylskåpet i 1-3månader.
tinamia
Tack för svaren. Ska prova först och se om de gror utan kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon