Full version: Clivia
tinamia
Har upptäckt en knopp på min gula Clivia som jag köpte i fjol. Jättekul. Så nu gäller det att vattna försiktigt till att börja med så inte knoppen fastnar i bladvecket.
wolkenkrabber
CITAT (tinamia @ 19-12-2004, 12:49)
Har upptäckt en knopp på min gula Clivia som jag köpte i fjol. Jättekul. Så nu gäller det att vattna försiktigt till att börja med så inte knoppen fastnar i bladvecket.

roligt smile.gif du får fota den när den blommar
lolo
Instämmer! Hur har du skött din clivia sen du köpte den? Köpte själv en gulblommande clivia på Granngården i Umeå för snart ett år sen. Den är fin, men har inte visat tendenser till knoppar.
tinamia
Jag köpte min också där på Granngården i fjol. Har haft den svalt i ca. 10 grader och inte en droppe vatten från oktober månad, nu är jag upptäckte knoppen har jag tagit fram den i värmen och vattna lite till att börja med så inte knoppen fastnar i bladvecket. Hoppas du också får en knopp på din. De är så vackra. Jag har några vanliga Clivior också men de har inte satt knopp än och de står lika svalt och inget vatten som den gula men kanske jag har slarvat med näringen i somras.
lolo
OK! Tack så mycket för tipset! Har möjlighet att ställa den så svalt nu när jag har hus, får inrikta mig på nästa år istället för den hinner väl knappast komma igång så här sent? Lycka till med dina andra clivior!
Betty
Jag har mina klivior i vanlig rumsvärme hela året. Klivia vill ha ganska lite näring och inte vatten så ofta. Vattnar inte lika ofta på vintern, kanske varannan vecka och bara lite. De blommar framåt vårkanten.
fruberglund
Som jag har förstått det så tar det många år innan Clivian blommar första gången men så låter det inte på er.

Min har blommat endast 1 gång, måste varit idealiska förhållanden då för den har aldrig blommat igen (jag har en orange).

Här kommer bilder på Clivia i Australien där den växte som marktäckare under stora träd smile.gif

wolkenkrabber
fruberglund!! UNDERBART dom växer så i san francissco med helt UNDERBART vackert
rutis
Oj, jag som bara brukar den låta stå som vanligt på sin plats brevid fönstret och vattna den lite då å då över hela året, och den har blommat varje år i de 4 år jag haft den, och 5 barn har den fått. Ibland kanske det är bra att inte veta hur man "ska" göra wacko.gif
Rossi
Visst är det underbart med gula clivior! Min blommade ifjor för första gången. Om du tittar i mitt album så ser du ett foto på den.

Häromdagen upptäckte jag nya knoppar så nu ser jag fram emot ännu en underbar blomklase!
lolo
Rossi, vilka underbara bilder på hoya lasiantha och gulblommande clivia! Har du nåt bra tips för att få båda sorterna att blomma? Äger båda växterna som har fina blad och växer, men inte vill blomma än i alla fall.
Rossi
Hej Ann-Louise!

Hoya beställde jag på posten och fick som rotad stickling. Den tog sig direkt och blommade villigt flera månader i sträck. Nu har den hållt upp ett tag men även den har knoppar just nu. Jag gör inget speciellt med den. Den står i ett söderfönster (faktiskt!) och den får vatten någon gång i veckan. Jag glömmer oftast att göda den ...

Den gula clivian köpte jag via Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund. Det var en liten stickling som kostade 500 kronor på sin tid. Ockerpris!!! Efter fyra år hade den börjat bli riktigt stor och då tyckte jag att det var dags för den att blomma så då började jag att behandla den som jag gör med mina "vanliga" Clivior, d.v.s. i oktober sätter jag den i ett västerfönster i ett rum som är svalare än rumstemperatur. Jag gissar på att vi har ca. 15 grader i rummet. (Jag har inte vågat sätta dem i garaget än där vi bara har 10 grader - måste först testa med en vanlig Clivia som jag inte är så rädd om). Sedan får de stå i det här svala rummet och får vatten ca. var tredje vecka. Och nu i början av året så börjar knopparna titta fram i bladvecket. (Ja, jag går och kollar i tid och otid!).

När knopparna börjar visa sig låter jag växten stå kvar ett tag i det svala rummet men efter ett par veckor när stängeln börjar skjuta upp flyttar jag Clivian till ett vanligt uppvärmt rum och börjar vattna en gång i veckan och ger lite gödning. Då blir de riktigt fina!

Min gula Clivia blommade som sagt för första gången ifjor och nu har det kommit ett litet sidoskott men det får växa till sig lite innan jag vågar skära av det och få ytterligare en liten gul Clivia.

Jag har två andra ovanliga Clivior på tillväxt men de är för unga för att blomma än. Den ena är också gul men en annan variant än den jag redan har och den andra ska tydligen ha välidgt konstiga nedåthängande blommor. Jag längtar till de Cliviorna blir blomfärdiga!
lolo
Tack för ditt utförliga svar, Rossi! Det där med att ha clivian stående i svalare rumstemperatur har jag provat med min "gamla" clivia, väntar nu på att det ska komma en blomknopp! Den gulblommiga clivian har jag haft stående i ca 19 grader, så där lär det knappast komma upp nånting. Lasianthan står i söderläge och den verkar trivas väldigt bra! Förhoppningsvis kommer det blomknoppar där också. Återigen, tack för ditt svar! smile.gif
Rossi
Hej igen!

Jag hade nog inte gett upp hoppet om clivian med anledning av att den står i "bara" 19 grader. Förut hade jag cliviorna (de vanliga oranga) i vanlig rumstemperatur och de blommade ändå.

Det var väl när jag skaffade den gula och de andra ovanliga sorterna som jag blev mer nitisk med rumstemperaturen för att verkligen försäkra mig om blomningen.

Kanske är din gula clivia inte blomningsgammal än? Min tog som sagt fyra år på sig från det att den var ett kanske decimterhögt skott.

Jag ska sätta in en termometer i "clivia-rummet" och återkommer imorgon med info om hur kallt växterna står nu.
Rossi
Förresten: Kolla in den här sidan: http://www.clivias.com/

Vilka underbara Clivior det finns ute i världen och här i Sverige kan vi i princip bara få tag i de oranga sorterna. På sin höjd om man har tur så kan man hitta någon enstaka gul variant.

Varför finns det ingen blomsterhandel som inser vilken guldgruva det vore för dem att ta hem dessa växter med de underbara blommorna?
Rossi
Nu har jag mätt temperaturen i vårt "Clivia-rum" och mycket riktigt så låg den på strax under 15 grader.
lolo
Ville bara meddela att nu har även jag fått blomknoppar på min hoya lasiantha! tongue.gif Så tjusig den är när den blommar! Har den ståendes i söderläge i källarfönstret sen ifjol nov månad då den blev inköpt. Dessutom växer den som den ska.
Rossi
Vad kul att det lyckades! Du får fotografera blommorna när de slagit ut och lägga ut bilderna här. Jag har två blomklasar på min lasiantha och ser fram emot de supervackra blommorna!
Xelma
Mina clivior står i vanlig rumstemperatur och blommar varje år, ibland tom med två stänglar per planta och de står trångt, 4-5 stora gamla plantor och 5-6 "barn" per kruka. Det är först när de blivit lite större som de blommar. Därför delar jag inte dem, då får jag flera blomstänglar i krukorna.

lotta_
Mina clivior har varken knopp eller blomma, om jag inte kommer ihåg fel så brukar de blomma på försommaren. Blommar era nu?
Rossi
Jag ställer mina svalare fr.o.m. oktober och i januari kommer knopparna och i februari blommar de.

Clivior är väldigt tåliga växter och de kan blomma även om de står i normal temperatur året om men deras ideala förhållanden, och så som de har det i sin naturliga miljö, är en svalare temperatur under ca. 10 veckor på vintern. De klarar riktigt svala temperaturer - bara de inte utsätts för frost.
Rossi
Jag måste bara berätta hur glad jag blev idag när jag var ute i garaget och såg att det har kommit knoppar i en av mina gulblommiga Clivior. Jag har ju mina ute i garaget under vintern där de står rätt så kallt (8-11 grader) och får bara lite vatten. Nu när knopparna har visat sig så tar jag in den i värmen och ger mer vatten och lite näring.

Just den här gulblommiga Clivian köpte jag för ett år sedan på Bauhaus. Sen har jag ett par andra gulblommiga också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon