Full version: Mullbär
ester
För två år sedan hörde jag av en kollega att mullbär var svåra att fröså och svåra att få tag på plantor av. Då var det klart att jag tog det som en utmaning och lovade kollegan att jag skulle fixa honom en liten planta.
Jag tror nog att ALLA frön tog sig och jag hade massor av mullbärsplantor. De flesta skänkte eller bytte jag bort.

Nu har jag 15 kvar som blivit stående i plastkrukor utomhus och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. De verkar ju inte direkt vara snabbväxande? Rabatter eller ömtåliga småväxter har jag gett upp. Jag har sånt som är tåligt och lättskött.
Ska jag behålla mina mullbär och vad kan jag ha dem till? Hur snabbt kan de växa och hur petiga med växtplats är de? Vi har en ganska hård lerjord här.
Christer i Falköping
Det beror på vilken sorts mullbär du har. De vanligaste är Vitt mullbär och Svart mullbär. Det vita mullbäret är härdigare än det svarta. Det svarta mullbäret kan man nog räkna till en zon 2 växt. Det svarta mullbäret trivs ju i skåne och där är det ju ofta lerjord. Men du kan ju alltid blanda i lite kompost och torv för att lätta upp jorden. Spara några, de andra finns det säkert flera här på forumet som vill ha.
Christer.
ester
Det är vanliga svarta mullbär, köpte frö på Impecta. Jag bor i zon 3, snudd på 4 och mina mullbärsplantor har stått ute året om. Detta är deras andra vinter och förra vintern hade vi mycket snö och köldknäppar på under -20. En kollega har planterat sina mullbärsplantor på sommarstället norr om Norrtälje och hans mullbär växer så att det knakar.

Jag ska kika runt lite hemmavid var de kan få stå utan att de riskeras att mejas ner med röjsåg wacko.gif Nu har mina småplantor fått stå mest i skuggan, men när kan man förvänta sig att de blir större buskar? 2-3 år eller en halv evighet?
Christer i Falköping
Vet inte riktigt hur fort de växer, men de kommer att växa fortare så fort de är planterade i jorden. I kruka tar det längre tid eftersom rötterna inte har fritt spelrum.
Christer.
*Birger*
Är du 100 % säker på att det är svart mullbär (Morus nigra)? Den är ovanligare än man tror och förväxlas ofta med vitt mullbär (Morus alba).
Varför? Vitt mullbär är väl alltid vita och svarta mullbär är väl alltid svarta?

Nej, riktigt så enkelt är det inte. Svarta mullbär är alltid svarta (som fullt mogna!) medan vita mullbär kan vara allt från vita till rosa till lila till mörkt blålila till riktigt mörkt röda (nästan svarta). Har man små plantor utan bär skiljer man dem enklast på bladstrukturen. Vitt mullbär har håriga, ibland sträva blad medan svarta mullbär är nästan helt blanka och glatta blad (som en vaxduk). Mullbärsträd kan i vissa fall ta upp till 20 år på sig innan de bär frukt så ibland bör man ha rejält med tålamod. Tillväxten varierar men kan väl rent generellt beskrivas som "medelsvag". Men har plantorna bra förutsättningar kan de naturligtvis växa fortare!

Helt fräckt (ta inte illa upp smile.gif ) så tror jag att det är vitt mullbär du har av den anledningen att vitt mullbär är "enkelt" att fröföröka och har i vissa delar av USA tendens av invationsartad spridning. Detta sker eftersom bären äts av fåglar och frön sprids därmed obehindrat. Dessutom är svart mullbär ofta köldkänslig och fryser lätt ned, men kommer gärna tillbaka igen om den är bra etablerad. Svart mullbär älskar varma lägen och kan med fördel självspaljeras mot en södervägg. Bra levande exempel på detta finns vid Södra elevenborg vid sortimentsträdgårdarna samt vid Östra elevhemmet i Alnarp.

Om ni undrar så är det bladen från vitt mullbär som silkeslarverna livnär sig på för att spinna silkestrådar.

Läs mer på:
http://www.hort.uconn.edu/plants/m/moralb/moralb1.html
http://www.naturesongs.com/vvplants/mulberry.html
http://www.dipbot.unict.it/orto/0657-1.html
ester
CITAT (Birger @ Ystad kommun,20-12-2004, 08:42)
Är du 100 % säker på att det är svart mullbär (Morus nigra)? Den är ovanligare än man tror och förväxlas ofta med vitt mullbär (Morus alba).
Varför? Vitt mullbär är väl alltid vita och svarta mullbär är väl alltid svarta?

Nej, riktigt så enkelt är det inte. Svarta mullbär är alltid svarta (som fullt mogna!) medan vita mullbär kan vara allt från vita till rosa till lila till mörkt blålila till riktigt mörkt röda (nästan svarta). Har man små plantor utan bär skiljer man dem enklast på bladstrukturen. Vitt mullbär har håriga, ibland sträva blad medan svarta mullbär är nästan helt blanka och glatta blad (som en vaxduk). Mullbärsträd kan i vissa fall ta upp till 20 år på sig innan de bär frukt så ibland bör man ha rejält med tålamod. Tillväxten varierar men kan väl rent generellt beskrivas som "medelsvag". Men har plantorna bra förutsättningar kan de naturligtvis växa fortare!

Helt fräckt (ta inte illa upp smile.gif ) så tror jag att det är vitt mullbär du har av den anledningen att vitt mullbär är "enkelt" att fröföröka och har i vissa delar av USA tendens av invationsartad spridning. Detta sker eftersom bären äts av fåglar och frön sprids därmed obehindrat. Dessutom är svart mullbär ofta köldkänslig och fryser lätt ned, men kommer gärna tillbaka igen om den är bra etablerad. Svart mullbär älskar varma lägen och kan med fördel självspaljeras mot en södervägg. Bra levande exempel på detta finns vid Södra elevenborg vid sortimentsträdgårdarna samt vid Östra elevhemmet i Alnarp.

Om ni undrar så är det bladen från vitt mullbär som silkeslarverna livnär sig på för att spinna silkestrådar.

Läs mer på:
http://www.hort.uconn.edu/plants/m/moralb/moralb1.html
http://www.naturesongs.com/vvplants/mulberry.html
http://www.dipbot.unict.it/orto/0657-1.html

Eftersom fröna är inköpta på Impecta och det står svart mullbär på påsen så litar jag på dem! Och bladen är faktiskt blanka och glatta så jag tror nog i alla fall att det är det svarta mullbäret.

Men 20 år att växa upp och ge frukt... Jag gillar växter som växer fort och ger snabba resultat för jag avskyr att vänta! Kanske kan jag plantera dem ute på nån av ängarna istället för att ha dem i trädgården.
Ingrid på Västkusten
Lita på Impecta ??!!?? De är säkerligen lurade i sin tur av sin leverantör.....inte helt otroligt eller ovanligt tyvärr......men kul att Du har sådan tur med Dina träd :-) det finns säkert 'villiga fodervärdar' som hjälper till :-))
*Birger*
Min erfarenhet är att det inte går att lita på någon i dessa sammanhang. I synnerhet inte när det gäller frön. Precis som Ingrid skriver så producerar Impecta inte sina egna frön utan köper in. Jag säjer inte att att Impecta är opålitliga utan att osäkerhetsfaktorn är mycket stor i dylika fall.

Man ska dessutom komma ihåg att när det gäller fröförökat material kan man aldrig vara säker på att det man får är ett "äkta" träd. Frön är alltid generativt material, vilket betyder att korsningar har skett och att egenskaperna därför inte är de samma som hos frökällan.

Därför skulle jag inte våga säga om mitt Mullbär var ett svart eller vitt efter en tvåårig fröplanta. Unga (adventiva) blad skiljer sig ofta mycket från äldre (adulta) blad och för att göra en säker bestämning skulle jag vänta några år tills plantan är ordentligt uppvuxen och därefter gjort en bedömning, gärna med hjälp av en expert.

Fler kännetecken som särskiljer svart och vitt mullbär är lobningen samt tandningen av bladen men också barkstrukturen och tillväxtsättet. Jag vågar inte själv ge någon beskrivning eftersom jag är osäker själv, men jag ska undersöka det lite närmare och återkommer.
ester
Synd att mina plantor fällt sina löv, annars kanske du kunnat avgöra vad det är för sort. Men det lutar nog åt att de får planteras ut på hygget samtidigt som det planteras igen nästa år. Tar de sig så kan de ju växa i 20 år utan att jag behöver pyssla om dem, vänta och vänta. Det var ju som sagt mest en utmaning att de skulle vara svåra att få att ta sig och jag gillar att så fröer. Sen när de väl kommit upp är det inte alltid att jag vet vad jag ska göra med dem blink.gif

Men det är nog dumt att byta bort plantorna ifall jag inte säkert vet vad det är för något. Dumt att göra någon annan besviken när de välväntat sina 20 år och det visar sig att bären inte alls är svarta.
Kill3rsnail
Impecta säljer både morus alba och morus nigra vilket stärker deras trovärdighet i detta fallet tycker jag. De har inte samma beskrivning och anges bli olika höga. Visserligen är detta ingen garanti, men jag hade trott mer på att det var lurendrejeri om de bara sålde en sort. Sedan så skriver de att de vita är rödaktiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon