Alsterolle
19-12-2004, 17:01
Hjälp...
Blomknopparna på mina orkidéer torkar och faller av trots att plantan i övrigt verkar OK.
Vad skall jag göra?
GoSatta
19-12-2004, 17:44
vad är det för orchide? så här års är det väll oftats ljusbrist som får orchideerna att må dåligt.
Mina har jag stående under lågenergi lampor i en garderob på vintern och plockar bara fram dom som redan har börjat blomma.
GoSatta
19-12-2004, 17:57
av en ren slump så såg jag precis detta på orchidehusets hemsida.
"
Julgranen, -tallen och frukt kan ibland vara en del av orsaken att det blir knoppfall och att blommor vissnar. Det är etylengasen som avges som gör skadan, hur mycket gasen påverkar är dock svårt att säga. Att ta in en ”djupfryst” gran innebär också att man väcker ett stort antal småkryp och ohyra som bor i granen.
Det kan också vara andra faktorer som gör det besvärligt för våra blommor och växter under vintern. Det är ofta för dåligt med ljus så tillskottsbelysning är alltid att rekommendera för bästa resultat. Vi gör mysigt med ljus och öppen eld som gör att luften blir ännu torrare och temperaturen stiger. Så råden får bli: vädra mycket och se till det blir bra luftväxling och frukten bör stå i ett rum där det inte finns blommor och knoppar.
"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.