|
Hur stora brukar de vara och ungefär vad kostar de?
Ingrid på Västkusten
20-12-2004, 09:03
Finns flera storlekar och kostar olika beroende på storlek och vart man köper det. allt ifrån 25 - 45 kr......bästaste är att köpa en släpkärra 'typ' mera direkt ifrån en mosse om man kan...
Kakaduan
24-01-2005, 14:38
Om du går in på www.zetas.nu hittar du deras prislista i pdf-format. I slutet av den finns torvblock med mått och priser - de är nog lite dyra där, men du kan få en ungefärlig uppfattning.
Kakaduan
Caprice
08-02-2005, 01:15
Någon som har bra tips på köpställe i Sthlmsområdet..?
Caprice
kristerh
08-02-2005, 11:47
CITAT (Caprice @ 08-02-2005, 01:15) Någon som har bra tips på köpställe i Sthlmsområdet..?
Caprice Hortus i farsta har, de finns säkert i deras butik i mörby och nacka oxså, vet inte vad de kostar, men de har torvblock i allafall. krister
160kvm stort hus
08-02-2005, 13:49
Hej! Jag vet att coop forum ( eller vad dom nu heter ) har torvblock. Iallafall i fittja. Tror även att ica maxi har, eller borde ha. Där har dom ju råd att köpa in mängder och då borde ju priset sjunka. Sen att man även får "poäng" på sakerna gör ju inte det hela smäre.. *ler*
Mvh G
ps. Coop i borde ju ha torvblock överallt och inte bara i fittja...
Nackdelen med Hortus är att de är så dyra. De har haft på Bauhaus också men de ville jag inte köpa (2 år sedan) eftersom de var vattenskadade. Försökte få köpa dem lite billigre (i fjol) men det var kalla handen... Så de kanske fortfarande har kvar de vattenskadade....
ja dom har väl legat i vatten i några tiotusentals år
kerstin z5-6
08-02-2005, 21:16
Caprice
09-02-2005, 01:44
Det verkar som man ska kolla på Bauhaus och Coop alltså... Tackar för tipsen... Caprice
kristerh
09-02-2005, 12:02
CITAT (Sollan @ 08-02-2005, 18:32) Nackdelen med Hortus är att de är så dyra. De har haft på Bauhaus också men de ville jag inte köpa (2 år sedan) eftersom de var vattenskadade. Försökte få köpa dem lite billigre (i fjol) men det var kalla handen... Så de kanske fortfarande har kvar de vattenskadade.... Det är ju bara pengar  nej faktum är att de är väldigt dyra på hortus. men jag brukar köpa plantor där ändå, på bauhaus brukar de inte ha så bra kvalitet. krister
CITAT (ester @ 19-12-2004, 18:11) Hur stora brukar de vara och ungefär vad kostar de? ...och jag lägger till en fråga: Varför ska de genomblötas/vattnas? Som ni kanske förstår så vet jag ingenting om torvblock. Jag har planer på att anlägga en "skogsrabatt"/woodland i vår. Har tänkt kanta den med torvblock och fylla den med köpetorv/jord.
hmm det blir nog dyrt. Klart det beror ju på hur många meter det blir. Men sten eller trä kanske blir billigare? Men annars vet ju Cilla Hon vet ju hur många torvblock det går in i en SAAB när man fäller upp baksätet eller hur det nu var!
kerstin z5-6
09-02-2005, 15:25
Om man odlar småväxter -även bergvallmo och liknade sätter man vissa direkt i mellanrummen i torvblocken -bergvallmon vill ha lite ph surt så den kan placeras strax innanför torv kanten -i jord Växternas rötter kommer då att växa in i blocket -om de kommer en bit in o blocket är nytt och ej genomvattnat av ett par säsongers regn o snö -kommer växten att dö , av torka
Naturligt växer det upp mossor , lingon , hjortron , åkerbär osv ur blocken o döjer den bruna ytan -vilket är snyggare-detta går också mkt fortare om man vattnar igenom dem -vilket tar flera veckor o inte är så lätt :)har de väl börjat suga vatten går det bättre Heltorra torvblock i soligare läge -förstörs snabbt o blir myrbon ..
Tack för infon Kerstin! Anledningen till att jag vill ha torvblockskant är just den att mossa/åkerbär/lingon- och blåbärsris blir en mjuk och naturlig inramning av rabatten som jag vill ha i min skogsglänta. Jotack Wille, jag har läst om Cillas transportbravader...  Jag planerar att använda släpvagn!
kerstin z5-6
09-02-2005, 16:00
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2005, 16:00) På släpvagn eller i SAAB?
kerstin z5-6
09-02-2005, 17:05
i en Saaab med uppfällt baksäte såklart !
CITAT (Betty @ 09-02-2005, 15:38) Tack för infon Kerstin! Anledningen till att jag vill ha torvblockskant är just den att mossa/åkerbär/lingon- och blåbärsris blir en mjuk och naturlig inramning av rabatten som jag vill ha i min skogsglänta. Jotack Wille, jag har läst om Cillas transportbravader...  Jag planerar att använda släpvagn!  När kostnaden för torvblock anses för dyrt rek. jag att såga isär blocken så att de blir hälften så tjocka. I bland behövs inte full tjocklek vid inramning av ett växtparti. Samma längd, samma höjd men halva kostnaden.
 Jag har fått in 24 hela+några trasiga i en SAAB kombi  Det är nog enda gången min man blivit arg på mitt nyvaknade trädgårdsintresse... han har rätt hög tröskel annars.... Visst ja, nu kom jag på att jag fortfarande inte dammsugit bilen som jag lovade för att blidka honom  torvan
Tack för tipset Uno!
Jag har också ett torv/woodland parti på gång och tackar för tipsen. Det är lite flox mm att gräva bort först.
Något mer tips när man har sandjord? Hade tänkt att lägga på 20-30cm torv-jordblandning. Det borde väl vara bra avvattning med sandjorden underst, eller tror ni det blir för torrt? Har haft funderingar kring våtbädd, men vet inte om det blir för blött.
Jag funderar på sippor, bergsvallmo, buskpion, azalea, rhododendron, jättelilja, nunneört, blodört, magnolia, någon lönn, tall, trillium, tidlösa, vårtandrot, fjärilslilja (nomocharis). Med en stig igenom.
Oj Xelma, nu blev det farligt...jag blev väldigt inspirerad och såg en syn framför mig.... Jag har skissat ner bilden lite snabbtoch funderar på om det kommer ta alldeles för stor plats av tomten.....men vad gör det????
/E
Nyttig länk kanske... Torvproducenterna
bergslagen
16-03-2005, 10:19
Tack Virgo för den goda humorn, tror jag kommer fnissa hela dagen. M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|