Eva i Skåne
unsure.gif wink.gif Vad betyder detta????

Och vad f...n är Recidence???

Någon gång då och då har det hänt att jag fått upp detta felmeddelande, men nu uppstår det för jämt när jag är inne på "Lugna Gatan" och spelar småspel. Visst, jag kan låta bli att besöka denna sidan, men det vill jag inte ohmy.gif . Spelen är roliga sleep.gif

Exakt så här står det:

rubrik:

"RESIDENCE

Residence har orsakt ett fel i KERNEL32.DLL.
Residence stängs.

Pröva med att starta om datorn om det uppstår problem igen."

Efter detta meddelande är allting "låst" och jag måste stänga av datorn via strömbrytaren/ knappen.

Intelligenta frågor undanbedes för sådana kan jag ändå inte svara på blink.gif
Fenja
Välj avsluta på felmeddelandet och starta om datorn, det betyder att programmet hängde sig. Är något mera fel så får du reda på det efter omstarten.
Mvh
Fenja
TeliaNet
har du ett program från sony i datorn? unsure.gif
Gunvor Nilsson
TIPS! Innan du stänger av datorn med Off-knappen när datorn 'hängt sej', prova först att trycka
Ctrl + Alt + Delete samtidigt! Då ser du vilka program som är igång och du kan stänga den vägen.

/Gunvor
Sollan
Skulle jag få sådana problem med datorn endast då jag besökte en sprcifik hemsida skulle jag inte gå dit mer. huh.gif
adamos
Hej
Är det endast när du besöker "lugna gatan" som det strular? Liknande felmeddelanden kan uppkomma när man drabbats av virus eller "spionprogram" datorn. Om du ej kollat din dator den senaste tiden med t.ex. "Spyboot" http://www.safer-networking.org/en/index.html
eller "Ad-awere" http://www.lavasoftusa.com/support/download/
så skulle jag börja med det. Kolla även här http://aumha.org/win4/a/kernel32.htm så kan du läsa lite om vad kernel32 har för funktion .
Sommartorparn
Håhå jaja, kernel 32 fel kämpade jag med hela hösten. Kan vara knepiga, eller också inte....

Residence.exe verkar vara ett bildprogram från Sony.
Kernel 32 är datorns kärna.

Om det alltid är Residence som orsakar felet då är det sannolikt ett fel på det programmet, men om det är olika program som orsakar Kernel felet, då kan det vara något mycket allvarligare, t.o.m. hårdvarufel. Hoppas inte" ;-)

Länken som du fått i ovanstående meddelande är ger jättebra information för Kernel 32 felsökning. Den innehåller länkar till andra felsökningssidor också.

Tills vidare kan du ju börja med att avinstaller det där Sonyprogrammet, och därefter köra en total discscan. Om problemet försvinner så är det bra. Då kan du prova med att installera programmet igen.

Att scanna för virus och spionprogram är inte fel. Se till att du har senaste version av AdAWARE, den som heter AdAware SE (annars avinstallera och skaffa den nya) och att den är inställd på att scanna allt, även inuti sådana foldrar som den annars inte brukar skanna i. Samma gäller virusprogrammet.

Du har väl inte för trångt på hårddisken?Minst en fjärdedel av hårddisken måste vara ledig för att systemet ska kunna jobba. Ju fullare datorn är desto viktigare att du defragmenterar ofta.
Eva i Skåne
Oh vad det finns många hjälpsamma människor samlade på Odla smile.gif wub.gif wub.gif

Mitt fotoprogram är Sony, Picture Package. Det kan nog ha med det att göra för när jag får felmeddelanden har det någon gång stått något om det (men just nu kan jag inte påminna mig vad unsure.gif ).
Om jag avinstallerar det - vad gör jag då med min kamera när minnet är fullt? blink.gif

Jag har Windows ME.

Hårddisken är ganska full sad.gif men sonen, som flyttat nyss, håller på att bränna ut det han har sparat. Han är inte hemma så ofta och jag är för dum för att kunna fixa det unsure.gif , men när han blir färdig kommer jag ha massor av plats laugh.gif och sen ska min svärson lägga in XP istället till mig för han säger att det är mycket bättre.)
Sommartorparn
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2004, 10:10)
och sen ska min svärson lägga in XP istället till mig för han säger att det är mycket bättre.)

En mycket god idé att lägga in XP i stället. Jag lovar dig att livet kommer att bli mycket lättare! smile.gif

Då kommer datorn att formateras om och alla eventuella mjukvarufel försvinna därmed. Om detta sker inom en inte alltför snar framtid så föreslår jag att du inte lägger ned alltför mycket möda på att lösa detta problem.

Vad du ska göra med bilderna när kameran är full? Går det inte att avinstallera Sonyprogrammet och senare lägga in det igen? Kanske är det något vajsing med installationen av det programmet. I så fall rättar det hala till sig om du avinstallerar och installerar igen. (Prova däremellan om problemet har försvunnit)

Här är ett annat litet trix du kan prova: Döp om en folder som heter APPLOG . Döp om den till "APPLOG2" eller något sådant. Sedan startar du om datorn. Problemet KAN ha löst sig. För att hitta den där foldern måste du först gå in i "kontrollpanelen" och öppna "Mappalternativ" Där kryssar du i "visa dolda filer och mappar" (glöm inte att återställa detta sedan). APPLOG FOLDER ska ligga i Windowsmappen, men det bästa är att använda datorns sökfunktion om du inte hittar den där.

Om du känner dig osäker på hur du gör detta kanske sonen kan hjälpa dig. Det är en enkel grej att göra.

smile.gif

PS, Eftersom du har det här problemet är det viktigt att ni inte bara lägger in XP ovanpå det befintliga systemet utan att ni gör en "ren" formatering. Annars finns risk att fel ligger kvar.
Sommartorparn
Fick du ordning på det?
smile.gif
Eva i Skåne
Tack wub.gif Just nu fungerar allt som det ska.

Datorn är omformaterad och inga felmeddelanden dyker upp.

Lite feg är jag, för jag har inte lagt in fotoprogrammet igen unsure.gif . Det får jag såklart göra när minneskortet i kameran är fullt.

Jag hoppas att jag slipper återkomma då...
men om det behövs vet jag ju att här finns många kunniga och hjälpsamma människor.

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon