katarina76
Såg att de sålde julrosor, blommande, utan för en blomsteraffär. Funderar på att köpa en. Men nu undrar jag, kan man plantera den nu? Bor i södra skåne, och det går bra att gräva ännu.
Vilket tror ni är bäst, att plantera den nu, ha den i kruka över vintern (går det utan att den fryser i hjäl, eller är de väldigt härdiga?) Eller strunta i det och köpa en till våren, så den hinner etablera sig inför nästa vinter?
Någon som har ider?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du kan inte plantera ut den eller ställa ut den, plantorna som köps nu är drivna i växthus och klarar inte omställningen till utemiljön. Om det är så att du är mera intresserad av att ha den utomhus än inne till julen vänta med inköpen till våren.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till att julrosorna även brukar vara billigare när de inte är drivna i blom, skulle din närmsta trädgårdsbutik vara ovanligt dyr så går det även att handla på postorder ex. Hortogreen de tar 49kr för en planta av den vanliga vita julrosen.
katarina76
tack för svaret! Misstänkte att det var så, fast dom har dem utom hus nu, så helt ohärdade kan de ju inte vara .... eller de kan de kanske vara. Jag väntar i alla fall till våren.
kerstin z5-6
jag har övervintrat mina -julinköpta ,svalt under lysrör o planterat ut till våren , i övrigt håller jag med Åsa
MariaS
Observera bara att du ska vara försiktig med vattningen. Det är lättare att vattna ihjäl en Helleborus än att frysa ihjäl den. Bor du i skåne, skulle jag föreslå en större urna på en skyddad plats utomhus. Drivna Helleborusar brukar vara avhärdade så här års, och skåne bör inte vara ngt större problem. Tänk bara på att de vill ha ganska sur jord. T.ex. rododendronjord.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon