Ingrid på Västkusten
Hallon,

Ja in vintermörkret så läser jag just nu lite grann om att färga t ex garn/ull själv, jag kan inte spinna så i så fall hade del blivit garn - nån som kan rekommendera bra ställe för färger ( syntetiska) och några bra websiter om färgning med växter?

Jag har alltid haft uppfattningen om att det är en jättestor 'apparat' att växtfärga - men säg gärna emot mig :-)))
Ewa smålänska höglandet
Jag gick en växtfärgningskurs för många år sen (helger för att det tog många timmar, man hann det liksom inte på en kväll) och färgade med både syntetiska, indigo, koschenill (löss) och handplockade växter, renfana, rabarber, asp, björk ........
Jag har en bok om växtfärgning (ska kolla vad den heter), det finns recept i den.
Den stora apparaten med att växtfärga är att det tar tid, alla momenten som skall gås igenom.

/Ewa zon 4-5
Ewa smålänska höglandet
Att växtfärga tar sin lilla tid. Det ska eldas, röras, passas, vägas, räknas, sköljas, tvättas och äntligen hängas på tork.
Mycket jobb, men verkligen lön för mödan, när resultatet blir så vackra färger på garnerna

Vi färgade ullgarn från ljusaste till mörkaste grått, fyra nyanser och även vitt

Vi gjorde dockor av alla färgade garner så att alla kursdeltagarna fick av alla sorter, som vi märkte med etiketter vad vi hade färgat med och vilket recept och bad eller efterbad

Rabarberrot, krapp, koschenill, indigo, brakved, ljung, daggkåpa, renfana, mjölon plus indigo

Det blev lite ”skräp” över som vi sedan lottade ut
Första gången jag satte mig i en vävstol för att väva var det en varp till trasmattor i den, men jag tog mitt ”skräp” och vävde en rana

Boken – Växtfärgning, Gösta Sandberg och Jan Sisefsky, PA Nordstedt o Söner förlag

/Ewa zon 4-5
Tesa
Man mååååste ju inte göra ALLT...man kan ju nöja sig med ett par färger kanske.....det ska i allafall jag göra första gången jag tar mig tid....och så vi se vad det blir.......koka ullgarn med stenlav i en järngryta...det ska kunna bli färg av bara det.....man kan ju testa iallafall.... wink.gif
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Tesa @ 22-12-2004, 09:07)
Man mååååste ju inte göra ALLT...man kan ju nöja sig med ett par färger kanske.....det ska i allafall jag göra första gången jag tar mig tid....och så vi se vad det blir.......koka ullgarn med stenlav i en järngryta...det ska kunna bli färg av bara det.....man kan ju testa iallafall.... wink.gif

Går man på kurs är man ju många som kan göra olika saker, är man ensam färgar man en sak i taget och det blir färg av allt smile.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon