Full version: Tomat, tomat, tomat
Christoffer
Om jag skulle ta och börja odla tomater, vilken tomatsort skulle ni rekommendera då?
Jag vill helst att den ska vara söt och god tongue.gif
Inger GMT
Impecta har frö till "världens sötaste o godaste" tomat. Den heter F1 Sungold och ger massor av tomater.
Jag odlar den i växthus men den kan även odlas på varmt frilandsläge.
Hälsn. Inger
Åsa, mälardalen zon 2
Sungold är en av mina favoriter också, de enda nackdelarna är att fröna är så himla dyra (sorten ska tjuvas) + eftersom det är en hybrid så brukar de inte vara fröäkta så man kan inte spara frö från egen odling och odla sorten Sungold igen.

En annan god söt tomat är Gardeners delight (även denna ska tjuvas) fördelen med denna är att den inte är en hybrid så man kan skörda eget frö + fröpåsarna brukar inte vara så enormt dyra.
trientalis
Gardeners delight är min favorit. tongue.gif

hälsar Lena
Inger GMT
Jag tycker inte 22 kronor är dyrt för en påse frö till Sungold.
Påsen innehåller sju frön, grobarheten är enligt min erfarenhet god.
Eftersom skörden är enormt riklig räcker det med ett par plantor. Då räcker en fröpåse två år.
Hälsn. Inger
abborrmaster
kolla kolla!! http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...74fd31066b6cee2

/Simon
abborrmaster
sungold ligger faktiskt rätt bra till där!
Själv rekommenderar jag framför allt green zebra, fast den är visserligen lite mer matig... Men jäävligt smaskig asså!

/Simon
Louise i Göteborg
Jag har sagt det förr, med en dåres envishet framhärdar jag: 'Brandywein' smakar som tomaternas idé
Betty
Jag tycker som Åsa och Inger att Sungold är en av de sötaste och godaste tomatsorterna. Satte 'Sweet Cherry F1' för ett par år sedan, den var inte så dum den heller... smile.gif
KURT
Det låter som om en påse gott och blandat vore det bästa alternativet? Men man skall kanske inte bara fundera på smaken utan också på växsättet, kanske är en körsbärstomat som man inte behöver tjuva enklare att sköta?
Alexandra
Jag tycker att de gula "pärontomaterna" är godast ....tyvärr kan jag inte minnas namnet på dem just nu. Förra sommaren var ju också kanon för tomaterna och de blev fina som aldrig för ..... smile.gif
Louise i Göteborg
Kan det vara 'Gelbe dattelwein' du menar, Alexandra? En stor(=liten )favvorit här också.
Tomater
Om jag skulle ta och börja odla tomater, vilken tomatsort skulle ni rekommendera då?
Jag vill helst att den ska vara söt och god

Hej
Har du inte bestämt dig för vilken tomat du ska odla än, så kan jag skicka några tomatfrön av en god lättodlad sort mot addresserat kuvert, om du vill.
Titta in på min hemsida på http://w1.857.telia.com/~u85709558/ så kan du titta på lite olika sorter tomater.
Tomater
Christoffer
Är dessa tomater lika smaskiga som ovanstående har beskrivit Sungold och de där...
Birgitta i Mora
Japanese Trifele Black, Black Sweet Cherry, Muhlis Mini, Oregenburg, Pendulina röd (ampeltomat)...några av mina favoriter. Söta och goda! Stora och små! Tidiga sorter allihop.

www.alltomtradgard.se

Få se nu om jag lyckades lägga in en länk till mitt tomatalbum på AoT:s sida................
FormerMazda
Har fått för mig om att Sungold ska vara en god tomat att odla. Har ett par frågor nu som nybörjare:
Är det dags att börja odla dessa nu?
Och om jag nu köper frön imorgon, när är det dags att sätta ut dessa i friska luften?
Följdfråga: Odla på balkong i kruka, går det bra?

/Anders
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat går bra att så 8-10v innan de kan planteras ut. Tomat kan få frostskador om det går under +7 så man får vänta tills det blir hyfsat varmt innan man kan ställa ut dem. Sungold är en ganska kraftigväxande tomat så en 20 liters hink brukar fungera bra ifall man ska odla i kruka/hink på balkong. Sungold utvecklas bäst i växthus, uterum, balkong i skyddat varmt läge.
Olika tomater har olika utvecklingstid + de fungerar olika bra i olika lägen så det kan vara bra att odla ett par olika sorter ex. en snabb och en som är lite senare. Fröerna brukar hålla ganska många år (ca 5år) och ofta är det inte speciellt många frön i påsen så det brukar gå att köpa några sorter och sedan så några frön varje år ur de olika påsarna.
Sungold är en högväxande tomat som ska tjuvas.

Själv ska jag prova en kinesisk sort som Runåbergs har som heter Mei Wei den ska påminna om Gardeners delight men den ska vara snabbare i utvecklingstid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon