Full version: Fiberduk
Kanna
Hej,

Jag är ny här och novis i trädgården. Jag har läst lite om fördelarna med fiberduk/markväv, jag tänkte använda den som avskiljar mot den tunga lerjorden och förhoppningsvis för att underätta ogräsrensningen. Stämmer det?

Jag blir inte riktigt klok på var jag ska hitta rätt sorts duk. Att den ska vara tät och inte den svarta trådiga sorten har jag förstått! Hittade följande produkt på Byggmax:

FIBERDUK 1,4 x 25 M
Tjocklek 1,2 mm. Kvalitet 120. 35 m²
Art.Nr. 19210 Pris: 339,00 kr per st

Är det rätt??

Tacksam för svar!

Hanna
TeliaNet
tror det är jordgubbsplast/folie som du söker.
den läggs på marken och släpper enbart i genom vatten.
kolla på weibulls.com
Ingrid på Västkusten
Fast det där är en storpack :-))
Det finns i mindre pack också - märke Potter Garden.

Om Du skall ha mkt och kanske delar med grananr och kanske skall ha på trädgårdsgångar kan jag rekommendera firman Waterboys :-))

Hur menar Du förresten avskiljare lerjord? Du menar att lägga direkt på 'backen' som ogräskvävare och göra hål i för plantorna?
Då går det bra med både den trådiga och den täta.......den täta kan säljas som 'barkduk' emellanåt.
Billighetstips om Du inte har våldsamma rotogräs => dagstidningar minst en 'DN' tjockt och så sand på :-) eller lite jord för att tynga ner tidningarna annars blåser de bort.
MariaS
Kolla med gatukontoret i din kommun. De har "markduk/geoduk" som jag gissar att du är ute efter. Denna används som avgränsare mellan omgivande lerjord och matjorden du lägger i istället, dessutom skyddar den mot ogräs som kommer underifrån och från sidorna. smile.gif
Tänk bara på att gräva tillräckligt djupt, med tanke på rotsystem och att ev dränera omgivningen om det är mycket styv lera, annars blir det lätt en "simbassäng" av matjorden.

Marias
Sommartorparn
Vi hade en lång tråd om fiberduk och olika kvaliteter och användningar. Här hittar du en massa info:
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=3087...=9&t=19546&st=0
Ingrid på Västkusten
Vi är väldans förtjusta i geotextil klass 4 men den är mkt svår att få tag i som privatperson - men DEN klår byggmarknadens ynkliga klass 2 med hästlängder för anläggning men återigen - allt beror på vad Du skall använda den till och storleken på vad Du anlägger. Man kan göra det stort och mkt och man kan göra det litet :-))))))

Hälsar Ingrid
nejlika
Prova med markväv.
kerstin z5-6
Tycker den verkar lite för tunn .. annars rätt sort
-och jordgubbsplast den svarta -är blä ... som sagt om man inte ska odla jordgubbar ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon