Marie_Pedersen
Kaktusar är normalt sett min typ av växt. Enkla och sköter sig själva. Nu funderar jag dock på om min nyaste kaktus, nämnd i rubriken, beter sig som den ska. blink.gif

Den är tredelad och jag fick den i slutet av september. Nu på sistånde har den växt som tusan och den dm som den växt är ljusgrön och i stort sett utan de "pinnar som täcker kaktusen i övrigt".

kommer dessa pinnar att växa ut så småningom? Ska jag sluta vattna kaktusen eller fortsätta (ger en mkt liten skvätt ngn gng i veckan)

Vidare så håller den på att tappa alla befintliga "pinnar". Är det ett normalt kaktusbeteende eller har jag misshandlat den på ngt sätt? Kommer de växa ut igen? Ska jag vattna mer för att de ska göra det eller mindre?

Såg på någon engelsk sida att den kan få röda blommor, hur ska man behandla den för att lyckas med det?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Kaktusar skal inte växa alls den här årstiden och att den gör det tyder på att den 'ränner' d v s klagar på att det är varmt och att det är för lit eljus. Den skall vara pinnig och knörvlig även som större och äldre :-))

Har Du möjlighet att ge den lite svalare? Och en FIN lampa? Antar Du har tillskottsbelysning redan om Du har mkt kaktusar....

I Sverige är det VÄLDIGT ovanligt att den blommar, har tyvärr aldrig hört talas om någon i Sverige men innebär inte at det inte går, vet att Tony Mace ( han med Cactus Mall) har lyckats, och då måste man hålla den svalare på vintern och väldans ljust ( så mkt som möjligt under större delen av året). Kan man sänka temperaturen är det inte lika viktigt med ljus.....

Hälsar Ingrid ( www.kaktusar.se)
Marie_Pedersen
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-12-2004, 07:33)
Hej hopp,

Kaktusar skal inte växa alls den här årstiden och att den gör det tyder på att den 'ränner' d v s klagar på att det är varmt och att det är för lit eljus. Den skall vara pinnig och knörvlig även som större och äldre :-))

Har Du möjlighet att ge den lite svalare? Och en FIN lampa? Antar Du har tillskottsbelysning redan om Du har mkt kaktusar....

I Sverige är det VÄLDIGT ovanligt att den blommar, har tyvärr aldrig hört talas om någon i Sverige men innebär inte at det inte går, vet att Tony Mace ( han med Cactus Mall) har lyckats, och då måste man hålla den svalare på vintern och väldans ljust ( så mkt som möjligt under större delen av året). Kan man sänka temperaturen är det inte lika viktigt med ljus.....

Hälsar Ingrid ( www.kaktusar.se)

ok....vad ska jag göra med att den växt så mkt? Bara ställa den kallt så den lugnar sig? Hur kallt? Ska jag alltså sluta vattna den på vintern?

Har aldrig haft ngra problem med mina andra kaktusar för de varit av de okomplicerade slaget....först nu har jag förstått att det är en hel vetenskap!
Ingrid på Västkusten
Kan Du ställa den svalt så gärna, fast 'skadan' är ju redan gjord - låt dne ta det lilla lugna nu över vintern såtar vi nya tag till våren när ljuset återvänt och kaktusen vaknar till.....

Är Du helt säker på at de andra växterna Du har är kaktusar? Mkt av det som kallas 'kaktus' är suckulenter istället :-) men oavsett vad - det finns 'väldigt lätta kaktusar' skötsel och blomningsmässigt och så finns det svårare. Tyvärr - med dessa onamnade i affärerna så vet man ju inte vad man köper.... och de kan stå och se likadana ut d v s stampa i flera år utan att något märks.

Beroende på hur kallt Du ställer den angående vattning men låt den torka ut nu och ha den torrt fram till starten av April cirka.....den växer ju redan påfel årstid s a s så vi får se hur det utvecklar sig....
Marie_Pedersen
Okej.

Jo...de andra är kaktusar....de har vassa taggar som sticks:P ....dock så får de väldigt lite vatten och väldigt sällan så de har inte alls fått samma behandling som den vi pratar om nu. Tyckte den nya var så stor och fin och gav den mer vatten när normalt....=dumt

Men from nu så får den inget vatten så får vi se hur den tar sig!
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Allt med taggar som sticks är inte kaktusar ;-))) men håll koll på den stackaren. Det är just nu den kallaste mörkaste årstiden där inget mår bra...andra grejer är det i början av Mars :-)))
Marie_Pedersen
Nu har i princip varenda pinne trillat av katusen... mad.gif
Ingrid på Västkusten
Ett tips - slå den försiktigt ur krukan och se hur rötterna ser ut.....
Marie_Pedersen
hur ska de se ut?
Ingrid på Västkusten
När Du petar så skall inte rötterna gå av utan hänga ihop. De skall vara fasta vita trådar inte dammiga trötta gråa eller bruna eller obefintliga........

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon