Full version: såvansinne...
Sollan
Jag vill börja så! NU! wacko.gif
Pellisar ska jag börja med efter champagnen på nyårsafton. Kan man så änglar oxå? Finns det något annat?
Jag känner mig som en frövarulv.... med såjord under naglarna, fröpåsar i ficorna och en lätt vansinnig blick.... * YYYLL*
kerstin z5-6
har du växter som behöver kallstratifieras ute /alt kylskåp så tar det 6-8v innan de är färdiga att förgro -en del är rätt sega av sig o kan behöva 2 kylsvaängar -så funderar du på tex stormhatt ,penstemoner , Lewisia mfl så är det dags efter nyår laugh.gif
tack o lov laugh.gif
lolo
Jag tänker sätta kärnor från passionsfrukt. Det är en härlig tid som väntar, tänk att idag har det vänt: dagarna blir längre och längre. tongue.gif
Sollan
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-12-2004, 15:33)
har du växter som behöver kallstratifieras ute /alt kylskåp så tar det 6-8v innan de är färdiga att förgro -en del är rätt sega av sig o kan behöva 2 kylsvaängar -så funderar du på tex stormhatt ,penstemoner , Lewisia mfl så är det dags efter nyår laugh.gif
tack o lov laugh.gif

Aha, omfattas aklejor och astrantior också?
Sollan
Föresten -måste man så fröna i jord innan man slänger in dem i kylen? Har för mig att jag läste att man kan fukta lite perlite och frön och lägga klabbet i en plastpåse i kylen. Funkar det?
MariaS
Det funkar med att lägga fröpåsen som den är i kylen några veckor. Det viktiga med kylstratifieringen är inte fukten utan kylan.
Annars finns det mycket man kan sätta nu. Själv har jag just sått: kumquat, eukalyptus och physalis. Fast ett tips med physalisen är att ha den ganska svalt så snart den har grott och kommit till sig, sen i slutet av mars sätter man dem i rumstemperatur coh vips så blommar de (och jag leker humla) och karten börjar ta sig när det är dags att plantera plantorna utomhus. Dvs jag får mogna physalis i slutet av augusti. wub.gif

MariaS
kerstin z5-6
Ja , men så gör inte jag -har numer eget kylskåp till sådder -vissa gror i kylen ..vill inte peta med dem -sen när det grott i plastpåsen ..
Annat än om det är exremt svårsådda sega fröer som kan ta två år sådär ..
Annars sår jag i väl fuktad såjord -låter dem stå i rumstemp i 1-2 dygn och sätter ut under snö alt in i kylen ..
Jag bredsår i palstbyttor typ bregottförpackningar eller större
Såjord!
Numer grillas heller inga sålådaor till lunch smile.gif

Ja Akleja o Astrantia hör dit -har du kollat denna länk ? Här finns tips om såråd på väldigt många sorter -så ser du vad som kan lindra såklådan
sen är det bara att beställa hem ..
listorna växer
Snart kommer de första från Guru garden :)hem till mej , jelitto ska jag avvakta ev nyheter , men det är svårt ..
Sådd och förökningslistan
Helen i Piteå Zon 5
Ja, visst är det härligt att vara (så)-vansinnig???? biggrin.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon