Full version: svansinne...
Sollan
Jag vill brja s! NU! wacko.gif
Pellisar ska jag brja med efter champagnen p nyrsafton. Kan man s nglar ox? Finns det ngot annat?
Jag knner mig som en frvarulv.... med sjord under naglarna, frpsar i ficorna och en ltt vansinnig blick.... * YYYLL*
kerstin z5-6
har du vxter som behver kallstratifieras ute /alt kylskp s tar det 6-8v innan de r frdiga att frgro -en del r rtt sega av sig o kan behva 2 kylsvangar -s funderar du p tex stormhatt ,penstemoner , Lewisia mfl s r det dags efter nyr laugh.gif
tack o lov laugh.gif
lolo
Jag tnker stta krnor frn passionsfrukt. Det r en hrlig tid som vntar, tnk att idag har det vnt: dagarna blir lngre och lngre. tongue.gif
Sollan
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-12-2004, 15:33)
har du vxter som behver kallstratifieras ute /alt kylskp s tar det 6-8v innan de r frdiga att frgro -en del r rtt sega av sig o kan behva 2 kylsvangar -s funderar du p tex stormhatt ,penstemoner , Lewisia mfl s r det dags efter nyr laugh.gif
tack o lov laugh.gif

Aha, omfattas aklejor och astrantior ocks?
Sollan
Fresten -mste man s frna i jord innan man slnger in dem i kylen? Har fr mig att jag lste att man kan fukta lite perlite och frn och lgga klabbet i en plastpse i kylen. Funkar det?
MariaS
Det funkar med att lgga frpsen som den r i kylen ngra veckor. Det viktiga med kylstratifieringen r inte fukten utan kylan.
Annars finns det mycket man kan stta nu. Sjlv har jag just stt: kumquat, eukalyptus och physalis. Fast ett tips med physalisen r att ha den ganska svalt s snart den har grott och kommit till sig, sen i slutet av mars stter man dem i rumstemperatur coh vips s blommar de (och jag leker humla) och karten brjar ta sig nr det r dags att plantera plantorna utomhus. Dvs jag fr mogna physalis i slutet av augusti. wub.gif

MariaS
kerstin z5-6
Ja , men s gr inte jag -har numer eget kylskp till sdder -vissa gror i kylen ..vill inte peta med dem -sen nr det grott i plastpsen ..
Annat n om det r exremt svrsdda sega frer som kan ta tv r sdr ..
Annars sr jag i vl fuktad sjord -lter dem st i rumstemp i 1-2 dygn och stter ut under sn alt in i kylen ..
Jag bredsr i palstbyttor typ bregottfrpackningar eller strre
Sjord!
Numer grillas heller inga sldaor till lunch smile.gif

Ja Akleja o Astrantia hr dit -har du kollat denna lnk ? Hr finns tips om srd p vldigt mnga sorter -s ser du vad som kan lindra skldan
sen r det bara att bestlla hem ..
listorna vxer
Snart kommer de frsta frn Guru garden :)hem till mej , jelitto ska jag avvakta ev nyheter , men det r svrt ..
Sdd och frkningslistan
Helen i Pite Zon 5
Ja, visst r det hrligt att vara (s)-vansinnig???? biggrin.gif /Helen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon